شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

با وجود مخالفت کارشناسان و تعدای از نمایندگان مجلس، آموزش و پرورش اعلام کرد که در تهران ۲۴مدرسه دولتی را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

۲۴مدرسه دولتی تهران واگذار شد

اسفنديار چهاربند در پاسخ به انتقادات مطرح شده درخصوص استفاده از معلمان غيرمتخصص و كاهش كيفيت آموزشي در مدارس واگذار شده، گفت:براي تأمين معلمان مدارس دولتي واگذار شده به بخش خصوصي ضوابطي درنظر گرفته شده كه بايد از سوي مؤسسان رعايت شود و در طول مدت زماني كه از آغاز سال تحصيلي و فعاليت مدارس مي‌گذرد، از سوي اولياي دانش‌آموزان و مديران مدارس نارضايتي را شاهد نبوديم. وي اداره مدارس واگذار شده به بخش خصوصي توسط مؤسسان موفق مدارس غيرانتفاعي را دليلي براي موفقيت اين طرح دانست و گفت: صحبت از عدم موفقيت اين طرح و كاهش كيفيت آموزشي در اين مدارس بدون اينكه ارزيابي اوليه در اين خصوص انجام شود، كار نادرستي است. در اين صورت بايد اين وضعيت را به مدارس غيردولتي موجود نيز تعميم دهيم درحالي‌كه بسياري از مدارس غيردولتي با به كارگيري نيروي انساني مجرب به‌صورت موفق عمل مي‌كنند و قطعا همين الگو در مدارس واگذارشده نيز اجرا مي‌شود.

چهاربند با تأييد واگذاري 24مدرسه دولتي در تهران به بخش خصوصي از برگزاري جلسات مشتركي با مديران و مؤسسان بخش خصوصي و بازديدهايي از اين مدارس خبر داد و گفت: برنامه‌ريزي‌هايي به‌منظور انجام بازديدهاي دوره‌اي و گزارش‌گيري از پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان در دستور كار داريم و مدارس واگذار شده به‌طور ويژه رصد مي‌شوند. اتفاقي كه افتاده اين است كه نوع اداره اين مدارس تغيير يافته است اما اين مدارس به لحاظ كيفيت در مقايسه با گذشته بهتر شده‌اند و سطح آنها به لحاظ كيفي درحوزه مسائل آموزشي و پرورشي قابل رقابت با مدارس موفق غيردولتي است.

مديركل آموزش و پرورش شهر تهران با طرح دوباره اين ادعا كه به‌دليل استفاده از مؤسسان موفق كه سال‌ها تجربه مدرسه داري داشتند و تيم‌هاي آموزشي مجربي را دراختيار دارند، كيفيت اين مدارس كاهش نمي‌يابد، افزود: اگر نارضايتي از طرف مردم وجود داشت، مي‌توانند آن را به ادارات آموزش و پرورش منعكس كنند.

در اين الگو كه در حقيقت آموزش و پرورش اداره مدرسه و تربيت دانش‌آموزان را به بخش خصوصي برون‌سپاري مي‌كند، به ازاي هر دانش‌آموز مبلغي به‌صورت سالانه به مدير مدرسه مي‌دهد و اين اداره‌كننده مدرسه است كه بايد يك سال تحصيلي همه هزينه‌هاي دانش‌آموز را از همين محل تأمين كند و چون بخش خصوصي است البته سود هم بكند. چهاربند جزئيات اين طرح را چنين توضيح مي‌دهد: منهاي هزينه فضا و تجهيزات به ازاي هر دانش‌آموز 450هزار تومان هزينه به مؤسسان پرداخت مي‌كنيم وهزينه فضا كه نيمي از هزينه شهريه مدارس غيردولتي است را نمي‌گيريم. همچنين هزينه تجهيزات و انشعابات كه در مدارس غيردولتي روي شهريه مدرسه محاسبه مي‌شود، حذف شده است. مقايسه هزينه‌اي كه به مؤسسان مي‌دهيم با شهريه مدارس غيردولتي نشان مي‌دهد عدد نسبتا خوبي را به آنها پرداخت مي‌كنيم. او ‌هدف اصلي اين طرح را ارتقاي كيفيت آموزشي عنوان كرد و در پاسخ به انتقادات كارشناسان درخصوص كاهش كيفيت آموزش در اين مدارس گفت: متأسفم براي افرادي كه اينگونه قضاوت مي‌كنند. 25روز از آغاز سال تحصيلي جديد مي‌گذرد و نمي‌توان به‌طور دقيق از فعاليت مدارس واگذار شده ارزيابي علمي انجام داد. مؤسسان انتخاب‌شده از ميان مؤسسان موفق بوده‌اند كه اسم و سابقه خود را صرف كار بي‌كيفيت نمي‌كنند و كيفيت در اين مدارس نسبت به گذشته بهتر خواهد شد. كاري نكنيم كه با پيشداوري و اظهارنظرات غيركارشناسانه فضايي ايجاد شود كه تصور كنند آموزش و پرورش صرفا به‌دنبال صرفه‌جويي است.

کد خبر 275073

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha