همشهری آنلاین: تحقیقات پژوهشگران پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی نشان داد دو نقطه در محدوده تنگه قشم و خور موسی در خلیج فارس بیش‌ترین جریان جزر و مدی را دارند، از این رو دارای پتانسیل بالایی برای تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر هستند.

به گزارش ایرنا، اکبر شهرباف دروازه نوی مجری طرح پژوهشی "بررسی فنی طراحی توربین جریانی (جزر و مدی)" در این باره اظهار کرد: با روش شبیه‌سازی در خلیج فارس مشخص شد پتانسیل انرژی جریان جزر و مدی در دو منطقه محدوده تنگه قشم و خورموسی، به ترتیب 500 و 300 وات بر متر مربع است.

وی افزود: نیاز روز افزون جوامع جهانی به انرژی، موجب استفاده بیش از حد از منابع انرژی فسیلی شده که این امر نتایج ناگواری مانند آلودگی محیط زیست و اثرات گلخانه‌ای به همراه داشته است و این اثرات مخرب موجب شد رویکرد­های علمی متعددی برای جایگزینی سوخت‌‌های فسیلی با منابع طبیعی تجدیدپذیر صورت گیرد.

مطالعات صورت گرفته در زمینه انرژی­‌های تجدیدپذیر در سواحل ایران نشان می‌دهد منابع قابل توجهی از انرژی امواج و جزر و مدی در سواحل شمالی و جنوبی کشور وجود دارد.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی تاکید کرد: برای احداث نیروگاه‌های انرژی جزر و مدی نیاز به مطالعه و انتخاب توربین‌های جریانی قابل کاربرد در دریاهای ایران است.

شهرباف افزود: از این رو در طرح مذکور محورهای یاد شده مد نظر قرار گرفت و از 8 مدل توربین متفاوت استفاده شد که در به کارگیری آنها پارامترهای متعددی از جمله طراحی و کاربرد توربین­‌ها، سادگی توربین‌ ها برای طراحی، بازده مناسب، اقتصادی بودن از منظر طراحی، ساخت، نصب، نگه‌داری و کم‌ترین تاثیر زیست محیطی بر محیط زیست دریایی مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس اولویت، سه مدل از این توربین‌ها برای مطالعات بیش‌تر و انجام طراحی­‌های اولیه در فاز بعدی معرفی شدند، بنابر این در فازهای بعدی این پروژه اندازه‌گیری در مناطق منتخب، تعیین ظرفیت انرژی قابل استحصال، طراحی توربین، تست آزمایشگاهی توربین­ و تعیین برآورد ظرفیت برق قابل استحصال متناسب با شرایط دریایی ایران انجام خواهد شد.

شهرباف افزود: در مراحل نهایی پس از موفقیت در تمام مراحل، نمونه آن توربین ساخته و در دریا مورد بررسی عملکرد قرار خواهد گرفت.

به گفته وی اکنون فاز اول (امکان سنجی) طرح پژوهشی "بررسی فنی طراحی توربین جریانی (جزر و مدی)" در پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی به پایان رسیده است.

کد خبر 275085

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha