روزنامه همشهری ۳۱ شهریورماه امسال یادداشتی با عنوان «استراتژی بزرگنمایی در اعلام آمار گردشگری» در همین صفحه منتشر کرد.

تخت جمشید


يك‌ماه پس از انتشار اين يادداشت سازمان ميراث فرهنگي با تنظيم توضيحاتي براي انتشار در روزنامه همشهري با هدف تنوير افكار عمومي ارسال كرد كه به‌طور كامل در پي مي‌آيد.

«در خبر منتشر شده در روزنامه همشهري ثبت 2ميليون گردشگر در نيمه نخست سال با آمار منتشر شده از استان‌هاي گردشگرپذير مقايسه و اينطور پرسش مطرح شده است كه چطور وقتي مسئولان گردشگري استان‌هاي كشور همانند اصفهان به 130هزار، فارس به 138هزار و يزد به 18هزار گردشگر ورودي اشاره مي‌كنند ما به چنين رقم بالايي يعني 2ميليون گردشگر در 6ماه نخست سال دست‌يافته‌ايم؟»

درپاسخ به اين پرسش اطلاع از موارد ضروري است:
1 - آمار مربوط به گردشگران خارجي با عناوين مختلف اطلاع‌رساني مي‌شود كه آگاهي از آن در تحليل آمار بسيار مهم است. به‌عنوان مثال با استناد به خبر پيوست« مصيب اميري، دبير ستاد اجرايي خدمات سفرهاي استان فارس از ورود 138هزار گردشگر در 5‌ماه نخست سال براي بازديد از جاذبه‌هاي گردشگري و تاريخي خبر داد»؛‌ بنا بر اين توصيف «بازديد از جاذبه‌هاي گردشگري»، «ميزان اقامت» و«گردشگران ورودي از مرزها» ازجمله عناويني هستند كه مي‌توانند سبب انحراف در تحليل آمار مربوطه شوند؛ چرا كه هريك دسته‌اي مجزا از ارقام دريافتي را شامل مي‌شوند و نمي‌توان نگاه كلي به موضوع داشت.

2 - آمار دريافتي معاونت گردشگري از پليس مهاجرت ناجا مربوط به تعداد گردشگران ورودي از تمامي مرزهاي كشور-زميني، هوايي، ريلي و دريايي- است. در اين دسته از آمار كلي كه در 6ماهه نخست سال، بيش از 2ميليون نفر بوده است؛ تنها استان‌هايي جاي مي‌گيرند كه داراي يكي از 4مرز ذكر شده باشند. به‌عنوان مثال 3استان گردشگرپذير اصفهان، يزد و فارس، تنها داراي مرز هوايي براي ثبت گردشگران هستند و در قالب يك آيتم در آمار پليس مهاجرت ناجا قرار مي‌گيرند. اين درحالي است كه تعداد زيادي از گردشگران به‌صورت زميني وارد استان‌هاي مربوطه مي‌شوند؛ به همين دليل نمي‌توان آمار گردشگران ورودي به استان‌ها را به‌صورت دقيق مطرح كرد. از اين‌رو برخي مسئولين استاني- كه داراي يك مرز يا فاقد مرز هستند- تنها از روي اقامت در مراكز اقامتي، فروش تور، بليت‌هاي فروخته شده مراكز براي بازديد از جاذبه‌هاي گردشگري تاريخي و فرهنگي، تعداد گردشگران خود را اعلام مي‌كنند. با اين توصيفات وقتي آمار 6ماهه نخست سال 2ميليون گردشگر خارجي معرفي مي‌شود، اين تعداد مربوط به تمامي مرزهاي كشور است كه از 196مليت وارد كشور شده‌اند و اغلب آنها از مرزهاي زميني و كشورهاي همسايه هستند. بنابراين آمار اعلام شده استاني با توجه به اينكه در تقسيم بندي مرزها يا قرار نمي‌گيرند و يا تنها با يك مرز مشاركت مي‌كنند؛‌كاملا صحيح است.

3 - يكي ديگر از شبهاتي كه در اطلاع‌رساني پيرامون آمار گردشگران خارجي وجود دارد مربوط به بي‌توجهي به عناوين ذكر‌شده است. وقتي مسئولين از رشد 204درصدي گردشگران ورودي به كشور از طريق تورهاي مسافرتي و افزايش ورود گردشگران اروپايي به كشور صحبت مي‌كنند اين موضوع كاملا با آمار گردشگران ورودي به كشور از طريق مرزها متفاوت است. منبع آمار ذكر شده در هر دو مورد از طريق پليس مهاجرت ناجاست و آنها نيز ارقام ذكر شده را از دفاتر خدمات مسافرتي اخذ مي‌كنند؛ چرا كه تورگردان‌ها براي راه‌اندازي تور گردشگران خارجي نياز به كد رمز به‌عنوان مجوز فعاليت دارند كه براي كسب آن بايد به پليس مهاجرت مراجعه كنند. از آنجايي كه اغلب گردشگران اروپايي از طريق تور به كشور سفر مي‌كنند از اين‌رو معمولا در تحليل آمار گردشگران ورودي به كشور از طريق تورهاي مسافرتي از رشد بي‌سابقه و بالاي آنها در قالب آمار گردآوري شده ياد مي‌شود كه كاملا صحيح است.

توضيح همشهري
در يادداشتي كه با عنوان «استراتژي بزرگنمايي در اعلام آمار گردشگري» منتشر شد با استناد به آمارهاي ارائه‌شده در 6‌ماه نخست سال توسط مسئولين ميراث فرهنگي و گردشگري استان‌هاي يزد، اصفهان و شيراز، آمار گردشگر ورودي اين استان‌ها در 6ماه نخست سال به‌ترتيب 18هزار، 130هزار و 138هزار گردشگر اعلام شد.با توجه به اينكه اين 3 استان از استان‌هاي اصلي كشور در بسته‌هاي سفر گردشگران خارجي هستند، روزنامه همشهري اين سوال را مطرح كرده بود كه آمار 2ميليون گردشگر ورودي به ايران برچه اساسي اعلام شده است؟ اكنون توضيح سازمان ميراث فرهنگي به پرسش همشهري در اين صفحه منتشر شده است.

 

کد خبر 275926

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha