کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه سبز (تل سوز) در جنوب‌غربی شهر مرودشت به کشف بقایای فرهنگی دوره پیش از تاریخ منجر شد.

کشف بقایای پیش از تاریخ  در تل سوز مرودشت


به گزارش روابط عمومي پژوهشگاه ميراث‌فرهنگي، نوروز رجبي يكي از سرپرستان كاوش‌هاي مشترك در تپه سبز مرودشت با اعلام اين خبر گفت: كاوش‌هاي باستان‌شناسي در اين تپه با هدف بازنگري در تعيين عرصه و حريم و انجام كاوش لايه‌نگاري براي شناخت و آگاهي از توالي دوره‌هاي فرهنگي و استقراري تپه و بازبيني دوره‌هاي فرهنگي بلندي‌هاي فارس به‌ويژه جلگه مرودشت در دوره تاريخي (هزاره سوم تا اول پيش از ميلاد) در حال انجام است.

به گفته رجبي، با انجام 3 گمانه تعيين عرصه و حريم بيرون از حريم پيشنهادي پيشين و دقيقا در آن بخش از تپه كه پيش‌تر پاكسازي شده بود، بقاياي فرهنگي ارزشمندي از دوره پيش از تاريخ به‌دست آمد كه بازنگري در عرصه و حريم اين تپه را بيش از پيش ضروري مي‌كند.

رجبي گفت: با باز شدن يك گمانه براي شناخت دوره‌هاي فرهنگي تپه، تاكنون بقاياي ارزشمندي از هزاره اول تا سوم پيش از ميلاد به‌دست آمده است. وي افزود: بقاياي فرهنگي براي بازشناسي و حل مشكل دوره‌بندي فارس به‌ويژه جلگه مرودشت در دوره عيلامي از اهميت زيادي برخوردار است.

به گفته اين پژوهشگر، آن بخش از تپه سبز كه همچنان پابرجاست، تنها بقاياي فرهنگي دوره عيلام نو (نيمه دوم هزاره اول پيش از ميلاد) و پيش از آن تا هزاره سوم پيش از ميلاد را در خود جاي داده است.

تپه سبز(تل سوز) مرودشت نخستين بار در سال 1972توسط جيمز بچلرسامنر شناسايي شد. اين تپه بيش از 12هكتار وسعت دارد و به‌دليل نياز كوره‌هاي آجرپزي به خاك به‌شدت آسيب ديد و بخش‌هاي زيادي از آن پاكسازي شد. با گسترش ساخت و سازهاي شهري در مرودشت بخش‌هاي بيشتري از اين تپه نابود شد و اكنون تنها نزديك به يك هكتار از اين تپه برجاي مانده است.

کد خبر 276038

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha