وزیر نیرو از تبدیل شدن شرکت‌های آب و برق به یک اداره دولتی انتقاد کرد و خواستار حاکمیت تفکر بنگاه اقتصادی بر این شرکت‌ها شد.

حميد چيت‌چيان در كنفرانس بين‌المللي برق ايران اظهار كرد: قبل از انقلاب شركت‌هاي آب و برق، به‌صورت شركتي اداره مي‌شدند و هر كدام به مثابه يك وزير نيرو عمل مي‌كردند، اما در چند سال گذشته به‌دليل وجود اختلال در كار، شركت‌ها تبديل به اداره كل شدند و ديگر بنگاه‌هاي اقتصادي نيستند.

وي افزود: اين اختلال در صنعت برق بزرگ‌ترين ضربه را به آن زده است چرا كه اگر شركتي براي بهره‌وري بخواهد كاري كند سود اقتصادي آن عايد خودش نمي‌شود، بنابراين انگيزه براي ارتقاي بهره‌وري ندارد. وزير نيرو با تأكيد بر اينكه با پشتيباني مجلس نظام بنگاه‌داري صنعت برق را دوباره احيا مي‌كنيم، تأكيد كرد: هر كدام از بنگاه‌ها موظفند هر‌آنچه نهاده تحويل مي‌گيرند را به قيمت واقعي بخرند و پول آنچه مي‌فروشند را نيز به نرخ واقعي دريافت كنند.

وزير نيرو با اشاره به اينكه به‌دليل شرايط اقتصادي صنعت برق و متناسب بودن نرخ فروش با نرخ توليد، بانك‌ها با صنعت برق براي ارائه تسهيلات همراهي نمي‌كنند، گفت: ما دچار تنش‌هاي بسيار خطرناكي در آينده با اين وضعيت خواهيم شد. چيت‌چيان با تأكيد بر اينكه در كنار افتخارات بزرگ، صنعت برق چالش‌هاي بزرگي نيز دارد، گفت: سالانه 5هزار مگاوات ظرفيت نيروگاهي جديد بايد وارد مدار شود. در حال حاضر در زمان پيك ظرفيت توليد و مصرف برابر است و با اندكي افزايش مصرف احتمال دارد ناچار به اعمال خاموشي در كشور شويم.

کد خبر 276143

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha