سه‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

حل نشدن معضل گرمایشی ۱۵۰هزار کلاس‌ درس در کشور و دغدغه‌های مردم و نمایندگان مجلس سرانجام دامن آموزش و پرورش را گرفت و طرح تحقیق و تفحص از سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در مجلس شورای اسلامی کلید خورد.

طرح تحقیق از سازمان نوسازی مدارس کلید خورد


نماينده مردم پيرانشهر و سردشت در خانه ملت با اعلام اين خبر به همشهري گفت: براي طرح تحقيق و تفحص از عملكرد سازمان نوسازي، ‌توسعه وتجهيز مدارس كشور تا‌كنون 15 امضا جمع‌آوري شده و احتمال افزايش تعداد نمايندگان امضا‌كننده طرح نيز وجود دارد.

رسول خضري با اشاره به اينكه اغلب درخواست‌كنندگان طرح تحقيق و تفحص نمايندگان مردم در مناطق مرزي و محروم هستند افزود: اين طرح هفته جاري در مجلس اعلام وصول مي‌شود و نحوه هزينه كرد منابع مالي در سنوات گذشته از محورهاي اصلي تحقيق و تفحص است.

به گفته عضو كميسيون بهداشت مجلس، رعايت عدالت در تقسيم‌بندي بودجه، هزينه كرد براساس سياست‌هاي كلي نظام آموزش و پرورش و احتمال عملكرد سليقه‌اي در اين‌باره از ديگر محورهاي تحقيق و تفحص است.

خضري اين پرسش را مطرح كرد كه اگر نحوه هزينه كرد منابع مالي براساس نيازها بوده چرا اين همه محروميت در مناطق روستايي و مرزي وجود دارد؟ براي مثال استان آذربايجان غربي از لحاظ شاخص‌هاي آموزشي در رتبه 27قرا ردارد كه با توجه به قابليت‌هاي استان قابل پذيرش نيست. ما هر‌ماه يك تذكر كتبي و شفاهي در اين‌باره به وزير آموزش و پرورش مي‌دهيم كه تاكنون نتيجه‌ مثبتي به‌دنبال نداشته است.

اظهارات نسنجيده

نماينده مردم سردشت و پيرانشهر در واكنش به سخنان وزير آموزش و پرورش مبني بر اينكه متأسفانه امسال اعتباري براي بيمه آتش‌سوزي مدارس در اختيار نداريم، اما با توجه به پيش‌بيني آتش‌سوزي و حوادث ناگوار دانش‌آموزان را بيمه كرده‌ايم، گفت:‌اين اظهارات نسنجيده‌است و طرح آنها در آغاز تحقيق و تفحص از سازمان نوسازي مدارس تأثير داشته است.

وي افزود: استفاده از بخاري‌هاي نفتي و گازي نا ايمن براي گرمايش 150هزار كلاس درس در كشور دغدغه اغلب نمايندگان مجلس است و اين طرح يقينا رأي بالايي مي‌آورد. ادامه چنين وضعيتي كه هر لحظه بيم حادثه‌اي مانند آنچه در شين‌آباد رخ داد مي‌رود، براي نمايندگان قابل‌قبول نيست.

براساس اين گزارش 150هزار كلاس درس كه اغلب در مناطق دور افتاده و سردسير هستند با بخاري‌هاي نفتي و گاري نا ايمن گرم مي‌شوند. به دليل ايمن نبودن سامانه گرمايشي يك‌سوم كلاس‌هاي درس در كشور، هر سال حوادثي رخ مي‌دهد كه منجر به مصدوميت تعدادي از دانش‌آموزان مي‌شود.

دانش‌آموزان شين‌آبادي در نمازخانه

درحالي‌كه طرح تحقيق و تفحص از سازمان نوسازي مدارس در مجلس كليد خورده، وكيل دانش‌آموزان شين‌آبادي گفت: مسئولان آموزش‌و پرورش وعده‌هاي داده شده به دانش‌آموزان شين‌آبادي را فراموش كرده‌اند و اين كودكان به جاي رفتن به مدرسه در نمازخانه درس مي‌خوانند.

حسين احمدي‌نياز با اشاره به كمبود امكانات براي اين دانش‌آموزان، افزود: بهتر بود امكانات ويژه‌اي براي 12دانش‌آموزي كه سوختگي حاد دارند ايجاد مي‌شد مثلاً كلاس درس ويژه‌اي داشته باشند چون برخي از آنها كاملاً صورت خود را از دست داده يا نمي‌توانند خودكار به‌دست بگيرند. توقع داشتن كلاس درس ويژه به همراه برگزاري جلسات فيزيوتراپي و روانشناسي داشتيم، اما امروز مي‌بينيم نه‌تنها اين امكانات فراهم نشده بلكه حداقل نيازهاي اوليه دانش‌آموزان نيز برآورده نشده است. در بازديدي كه از شين‌آباد داشتم متأسفانه شاهد درس خواندن اين كودكان در نمازخانه بودم؛ در شرايطي كه هيچ‌گونه امكاناتي برايشان وجود ندارد و تمام وعده‌ها نيز فراموش شده است.

كلاس؛ نمازخانه

در پيگيري موضوع نماينده مردم سردشت و پيرانشهر در مجلس به همشهري مي‌گويد: با توجه تراكم دانش‌آموزي امكان تخصيص كلاس جداگانه براي اين دانش‌آموزان وجود نداشت، بنا براين تصميم گرفته شد تا نمازخانه مدرسه تجهيز و در شيفت دخترانه به‌عنوان كلاس درس 8دانش‌آموز مصدوم استفاده شود. البته در شيفت دوم(پسرانه) به‌عنوان نمازخانه استفاده مي‌شود. به گفته وي، يك باب مدرسه 12كلاسه در جوار دبستان انقلاب اسلامي كه چند سال پيش دچار آتش‌سوزي شد در حال ساخت است كه تا 3‌ماه آينده بهره‌برداري مي‌شود و اين مشكل رفع خواهد شد.

حادثه شين‌آباد

19آذر 91 حادثه تلخ آتش‌سوزي در كلاس درس دخترانه روستايي در شين‌آباد پيرانشهر اتفاق افتاد. 26دانش‌آموز شين‌آبادي جراحي پلاستيك شده و 12نفر از آنها دچار سوختگي حاد شدند. به‌طور كلي از دي سال گذشته تاكنون 326بار اين دانش‌آموزان در بيمارستان حضرت فاطمه(س) تهران ويزيت شده‌اند، 51عمل جراحي، 101مشاوره و روانشناسي باليني و 37بار ليزر انجام شده است.

 

کد خبر 276167

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha