از نظر رئیس کمیته عمران شورای شهر منابع محدود آبی تهران هر لحظه بر خطر بحران کم آبی می‌افزاید. بنابراین اجرای طرح جامع مدیریت آب‌های سطحی می‌تواند راه‌حل برون رفت از این بحران باشد.

اقبال شاکری


بنابر اين گزارش در جلسه اخير كميته عمران درباره موضوع اجراي طرح جامع مديريت آب‌هاي سطحي بحث و گفت‌وگو شد. تأمين ايمني و آسايش شهروندان در برابر سيلاب‌هاي احتمالي، استفاده از روان آب‌هاي شهري به‌عنوان منبع تأمين نيازهاي آبي، حفظ و ارتقاي كيفيت محيط‌زيست و همچنين زيبا‌سازي‌ شهر ازجمله اهدافي است كه در طرح جامع مديريت آب‌هاي سطحي مطرح شده است.

به گفته اقبال شاكري، بحران آب همچنان تهران را تهديد مي‌كند هرچند در چند روز اخير كاهش دما و بارش‌هاي جوي كمي از اضطراب شهروندان كاسته است اما شهروندان تهراني بايد بدانند بحران كم‌آبي بسيار جدي‌تر از آن است كه فكر مي‌كنند.

وي با درنظرگرفتن كاهش سطح آب سفره‌هاي زيرزميني و اينكه مصرف آب روزانه شهروندان فرصت چنداني براي ذخيره آب فراهم نمي‌آورد، پيشنهاد كرد: در چنين شرايطي استفاده از آب‌هاي سطحي مي‌تواند راه‌حل بحران باشد؛ راه‌حلي كه سال‌هاست در اجرا با مشكل مواجه است. شاكري ادامه داد: ما كمتر به منابع آبي ديگر ازجمله آب‌هاي سطحي، قنوات و آب‌هاي حاصل از سيلاب‌ها توجه كرديم حال آنكه منبع جديد آبي حاصل از پساب تصفيه خانه‌هاي فاضلاب نيز مي‌تواند مورد توجه قرار گيرد. رئيس كميته عمران افزود: در سال1390 طرح جامع مديريت آب‌هاي سطحي تصويب شد اما از آن زمان تا به امروز اين طرح به‌رغم زحمات فراواني كه در حوزه مطالعاتي در آن انجام گرفته حالت اجرايي و عملياتي به‌خود نگرفته و تلاش ما در مجموعه مديريت شهري اين است كه اين طرح را عملياتي كنيم.

شاكري گفت: منابع آبي از مرزهاي منطقه نبايد خارج شود و هر منطقه آب‌هاي سطحي و زيرسطحي خود را بازچرخاني كند و براي آبياري فضاي سبز و در آينده براي مصارف شرب استفاده كند. وي با اشاره به اينكه امروزه با يك بارندگي شديد آبگرفتگي به‌وجود مي‌آيد كه نشان مي‌دهد شبكه‌هاي آب‌هاي زيرسطحي به هم وصل نيستند و يا نياز مبرم به لايروبي دارند، تأكيد كرد: البته اقداماتي در حوزه مديريت سيلاب‌ها از طريق ايجاد كانال‌هاي بتني انجام شده اما با اجرايي شدن طرح جامع بايد اين آب‌ها در همان محل جذب شوند نه آنكه انتقال داده شوند. يكي ديگر از تأكيدات اقبال شاكري ممانعت از سرريز فاضلاب‌هاي صنعتي و خانگي به اين منابع بود ضمن اينكه بايد هر چه زودتر نقشه شبكه آب‌هاي سطحي و زيرسطحي تهيه شود.

 

کد خبر 276172

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha