همشهری آنلاین: دستورالعمل اعطای وام ویژه دانشجویان دکتری تخصصی با تایید سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ شد.

به گزارش ایرنا، طی این دستورالعمل اعطای وام ویژه دانشجویان دکتری تخصصی طی بخشنامه 141935/11 مورخ 4 آبان ماه 1393 مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

بر اساس این دستورالعمل، این وام صرفاً به دانشجویان دکتری تخصصی روزانه دانشگاه‌های دولتی و پس از گذراندن امتحان جامع و از طریق صندوق رفاه دانشجویان پرداخت می‌شود و بازپرداخت آن نیز ظرف مدت سه سال از تاریخ فراغت از تحصیل و از طریق اقساط ماهانه صورت مي‌گيرد.

هدف از اعطاي وام ویژه دانشجویان دکتری تخصصی، ضرورت حمایت از دوره‌های دکتری، کاهش دغدغه دانشجویان، ارتقاي بهره‌وری، بالا بردن سطح کیفی تحصیل، بهره‌برداری بهتر از ظرفیت علمی نسل جوان به معاضدت با این دوره‌ها و افزایش انگیزه در جامعه دانشجويی عنوان شده و اين وام به دانشجویان دکتري شاغل به تحصیل در دوره‌هاي روزانه دانشگاه‌های دولتی اختصاص پيدا مي‌كند.

بر اساس دستورالعمل اعطای وام ویژه دانشجویان دکتری تخصصی، فهرست تأیید شده متقاضیان سالانه در دو نوبت (مهر و اردیبهشت) از طریق دانشگاه‌ها به صندوق رفاه ارسال و دانشجویان بعد از گذراندن امتحان جامع، می‌توانند برای استفاده از وام اقدام نمایند.

متقاضیان در هر دانشگاه بـر اساس امتیازات کسب شده رتبه‌بندی می‌شوند و اين امتیازات، مبنای انتخاب دانشجویان واجد شرایط خواهد بود. دانشجویان مشمول این دستورالعمل فقط در یک رشته و برای یک دوره تحصیل می‌توانند از این وام استفاده كنند و نظارت و تأئید مراحل پرداخت بر اساس مستندات مورد تأئید دانشگاه محل تحصیل متقاضی صورت می‌گيرد.

دریافت کننده وام پس از فراغت از تحصیل هیچ تعهدی به جز بازپرداخت وام، در برابر وزارت علوم، تحقيقات و فناوري یا دانشگاه نخواهد داشت و نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل در داخل دانشگاه‌ها بر عهده معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و در سطح کشور بر عهده معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

شرايط دانشجویان واجد شرایط دريافت اين وام شامل گذراندن با موفقيت مراحل آزمون جامع و دفاع از پیشنهاده طرح رساله دکتری، احراز حضور تمام وقت دانشجو در دانشگاه با تایید استاد راهنما و گروه آموزشی مربوطه و قرار داشتن موضوع رساله در راستای اولویت‌ها و سیاست‌های اسناد بالادستی مي‌شود.

متقاضیان، در طی فرصت تحقیقاتی خارج از کشور و با تأئید استاد راهنما و معاون پژوهشی مشروط بر اینکه کل دوره استفاده از وام، از سرجمع 24 ماه تجاوز نكند، مشمول دریافت وام خواهد شد و استاد راهنما می‌تواند در صورت عدم رضایت از پیشرفت کار دانشجو، درخواست لغو اعطای وام را نماید.

دانشجویان فاقد شرایط دريافت اين وام ويژه نيز عبارت هستند از دریافت‌کنندگان پژوهانه و یا افرادی که بدهیِ معوقه به صندوق رفاه دارند؛ دانشجویان نوبت دوم، بورسیه، انتقالی و نیز دانشجویان پردیس‌های بین‌المللی؛ مربیان، مستمری‌بگیران دستگاه‌ها و سازمان‌ها (اعم از دولتی یا خصوصی) و افرادِ تحت پوشش نهادهايی نظیر بنیاد ملی نخبگان، صندوق حمایت از پ‍ژوهشگران و غیره.

متن كامل دستورالعمل اعطای وام ویژه دانشجویان دکتری تخصصی در پايگاه رسمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري قابل دسترسي است.

کد خبر 276243

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha