چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۴:۲۵
۰ نفر

انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا دیروز درحالی برگزار شد که عدم‌استقبال رای‌دهندگان و پیش‌بینی شکست گسترده دمکرات‌ها، ۲واقعه مهم در آن بود.

قرار است در اين انتخابات همه اعضاي مجلس 435نفري نمايندگان و همچنين يك سوم نمايندگان سناي 100نفري آمريكا انتخاب شوند. همچنين قرار است 36فرماندار در اين انتخابات انتخاب شوند.معمولا انتخابات ميان‌دوره‌اي كنگره آمريكا كه هر دو سال يك‌بار برگزار مي‌شود، چندان با استقبال راي‌دهندگان آمريكايي روبه‌رو نمي‌شود به همين‌خاطر رسانه‌ها و ازجمله سايت گوگل با تغيير لوگوي خود، دست به‌كار تشويق و ترغيب راي‌دهندگان آمريكايي براي شركت در اين انتخابات شده‌اند.

نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه جمهوريخواهان كه اكنون در مجلس نمايندگان اكثريت دارند اما در سنا اكثريت ندارند، در اين انتخابات در سنا اكثريت مي‌يابند و به اين ترتيب كنترل هر دو مجلس كنگره را به‌دست مي‌گيرند. دليل عمده اين پيروزي براي جمهوريخواهان، نارضايتي گسترده از سياست‌هاي داخلي و خارجي دولت باراك اوباماست. روزنامه واشنگتن پست كه به جمهوريخواهان نزديك است ديروز در مقاله‌اي نوشت:

6سال بعد از شروع به‌كار رئيس‌جمهوري كه شعارش تغيير بود، اكنون اين مردم آمريكا هستند كه خواستار تغيير سياست‌هاي رئيس‌جمهور شده‌اند. بعد از دوره 8ساله رياست‌جمهوري جورج بوش كه طي آن آمريكا با لشگركشي به خاورميانه، 2جنگ عراق و افغانستان را به راه انداخت، جمهوريخواهان به‌شدت در آمريكا با افت محبوبيت روبه‌رو شدند. اكنون اما نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه آنها محبوب‌تر از دمكرات‌ها هستند. با اين حال رقابت در برخي حوزه‌هاي راي‌گيري در آمريكا بسيار نزديك است.

اين نخستين بار نيست كه حزب رئيس‌جمهور حاكم در آمريكا در انتخابات ميان‌دوره‌اي با شكستي سنگين روبه‌رو مي‌شود. معمولا در آمريكا احزاب حاكم در انتخاباتي ميان‌دوره‌اي كنگره با شكست روبه‌رو مي‌شوند. اما ميزان عدم‌محبوبيت اوباما اين روزها با ركوردي كم سابقه روبه‌رو شده و به 40درصد رسيده‌است. تازه‌ترين نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه به عقيده 42درصد از مردم آمريكا، اوباما بايد سياست‌هايش را تغيير دهد. اين براي رئيس‌جمهوري كه 6سال پيش كارش را در كاخ سفيد با شعار تغيير شروع كرد، نكته كنايه‌آميزي است.

کد خبر 276823

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha