یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور آمریکا پس از نیمه شب یکشنبه به وقت محلی به چین، میانمار و استرالیا با هدف تقویت روابط واشنگتن با کشورهای منطقه در چارچوب سفری هشت روزه سفر می‌کند.

اوباما

این سفر به طور عمده به مناسبات اغلب پرتنش واشنگتن و پکن معطوف خواهد شد.

باراک اوباما ،رئیس‌جمهور آمریکا در چارچوب این سفر با شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین در پکن دیدار خواهد کرد. کاخ سفید ابراز امیدواری کرد سران دو کشور گفت‌وگوهای مفصل و صادقانه‌ای داشته باشند.

روابط این دو ابرقدرت جهان بر سر دریای چین جنوبی، جاسوسی‌های سایبری و مسائل مربوط به حقوق بشر به تیرگی گراییده است.

اوباما در میانمار با تین سین، رئیس‌جمهور این کشور و آنگ سان سوچی، رهبر مخالفان میانمار دیدار خواهد کرد. واشنگتن در پی اجرای اصلاحات در میانمار تلاش زیادی برای عادی‌سازی روابط با این کشور کرده است، به طوری که بخش عمده تحریم‌هایی که آمریکا علیه این کشور اعمال کرده بود، لغو شده است.

اما آنگ سان سوچی این هفته هشدار داد روند اصلاحات بسیار کند انجام می‌شود و «آمریکا در خصوص روند اصلاحات بیش از اندازه خوش‌بین است.»

کاخ سفید اعلام کرد همچنان به اصلاحات دموکراتیک در میانمار پایبند است. سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: «ما بر پایبندی واشنگتن به حمایت از حقوق بشر، کثرت‌گرایی و حفظ و پیشبرد تغییرات دموکراتیک تاکید خواهیم کرد.»

ناآرامی‌ها در اوکراین نیز ممکن در این سفر مورد توجه قرار گیرد، و احتمال دارد اوباما با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود در این خصوص تبادل نظر کند.

هیچ دیدار رسمی برنامه ریزی نشده است، اما هیچ یک از طرفین احتمال تبادل نظرهای غیررسمی را رد نکرده‌اند. اوباما و پوتین اوایل ماه ژوئن در فرانسه رو در رو دیدار کردند. 

با توجه به آزادی دو تبعه آمریکایی از کره‌شمالی در روز شنبه، موضوع کره‌شمالی نیز ممکن است در دستور کار مذاکرات اوباما در این سفر قرار داشته باشد.

سفر اوباما به آسیا یک هفته پس از شکست حزب او در انتخابات میان‌دوره ای کنگره انجام می‌شود؛ انتخاباتی که موجب شد سنا در کنترل جمهوری‌خواهان قرار گیرد.

اوباما باید شرکای بین‌المللی خود را متقاعد کند در حالی که هنوز دو سال به پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش باقی مانده است، هنوز می‌تواند حضور مؤثری در پیشبرد و تقویت مناسبات خارجی داشته باشد.

او همچنین باید شرکای آسیایی خود را در خصوص تمایل به متوازن کردن مناسبات دیپلماتیک در منطقه - که یکی از ارکان سیاست خارجی اوباماست- در بحبوحه بحران در عراق، سوریه و اوکراین متقاعد کند.

به گزارش واحد مرزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، اوباما قرار است در سلسله اجلاس‌هایی همچون اپک در پکن، اجلاس آسه آن در نایپیداو، و اجلاس جی 20 در بریزبن شرکت کند. او همچنیئن با سران چند کشور جهان از جمله جوکو ویدودو، رئیس‌جمهور جدید اندونزی دیدار خواهد کرد.

کد خبر 277194

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha