با وجود بیش از ۱۰۰ شرکت متقاضی و برای یازدهمین دوره متوالی، دست شرکت‌های ایرانی از تندیس طلایی کیفیت کوتاه ماند.

در يازدهمين دوره جايزه ملي كيفيت هيچ بنگاه توليدي يا خدماتي موفق به كسب تنديس نشد تا گلايه‌هاي مصرف‌كنندگان و دغدغه‌هاي مسئولان از ارتقاي كيفي كالاهاي ساخت داخل تداوم يابد. ارائه جايزه ملي كيفيت رويكردي است كه از 10سال پيش براي تشويق توليدكنندگان و صادركنندگان كالا و خدمات در دستور كار قرار گرفته اما اكنون با برگزاري يازدهمين دوره متوالي اعطاي اين جايزه، متأسفانه نه‌تنها هيچ توليدكننده‌اي نتوانسته اين جايزه را از آن خود كند بلكه هنوز هم فاصله بنگاه‌هاي داخلي با دريافت اين جايزه بسيار چشمگير است.

در اين مراسم هيچ كدام از شركت‌ها موفق به دريافت تنديس كيفيت در هر 3رده زرين، سيمين و برنزين نشدند اما به 9مجموعه، گواهينامه اشتهار به كيفيت و اهتمام به كيفيت اعطا شد. همچنين در بخش غذا و دارو و در بخش ارتباطات و فناوري به 3شركت تقديرنامه اعطا شده است. در بخش اشتهار به كيفيت شركت‌هاي اورندپلاستيك، گاز استان اصفهان، گاز استان تهران، امداد خودرو ايران، گاز استان يزد، مخابرات استان اصفهان و گاز چهارمحال و بختياري، گواهينامه دريافت كردند. در بخش اهتمام به كيفيت نيز كه به شركت‌كنندگان گواهينامه اعطا مي‌شود، شركت‌هاي ماشين‌سازي‌ پاك‌انديشان شهر آذر و ورق خودرو چهارمحال و بختياري موفق به دريافت گواهينامه شدند.

3تقديرنامه بخش غذا و دارو به شركت‌هاي اكسير، دانا و قند نقش‌جهان رسيد و 3 تقديرنامه بخش ارتباطات به شركت‌هاي آسياتك، ارتباطات سيار ايران و ارتباطات زير ساخت اعطا شد. امسال نيز برگزاري مراسم نمادين روز ملي كيفيت با حضور برخي شركت‌ها و مسئولان كشوري به محلي براي گلايه از كيفيت كالاهاي داخلي تبديل شده و با تقدير از برخي سازمان‌هاي برتر پايان يافت. شركت‌هاي داخلي براي دريافت جايزه ملي كيفيت(تنديس طلايي) بايد حداقل رتبه 700را اخذ مي‌كردند كه به گفته فرزين انتصاريان، رئيس انجمن ملي كيفيت تاكنون بيشتر سازمان‌ها حتي به امتياز 200نيز نرسيده‌اند.

  • انتقاد از كيفيت خودرو و بنزين

محمد شريعتمداري، معاون اجرايي رئيس‌جمهور اعلام كرد كه كيفيت خودروهاي توليد داخل به هيچ عنوان قابل دفاع نبوده و مردم نيز هميشه ازاين موضوع گلايه‌مند هستند. در اين مراسم نيره پيروز‌بخت، رئيس سازمان ملي استاندارد نيز به انتقاد از كيفيت بنزين توليد داخل پرداخت و گفت: گرچه قرار بوده تا سال 1390بنزين وارد مرحله توليد پاك شود، هنوز اين امر محقق نشده است.

  • وزارت بهداشت به‌دنبال كيفيت مواد غذايي

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در مراسم جايزه ملي كيفيت از برنامه‌هاي جدي اين وزارتخانه براي اصلاح كيفيت مواد غذايي خبر داد و اعلام كرد: با توجه به اينكه طي چند سال اخير كيفيت مواد غذايي كاهش يافته است، هدف وزارت بهداشت اين است كه چه در كالاهاي وارداتي و چه در كالاهاي توليدي كيفيت را افزايش دهد. به گفته حسن هاشمي، اكنون جلب رضايت مشتري به تنهايي نمي‌تواند معنا و مفهوم كيفيت را برساند، چرا كه تعداد تقلب‌ها افزايش و كيفيت به‌ويژه در بخش بهداشت و درمان و صنعت غذا كاهش يافته است.

کد خبر 277278

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha