همشهری آنلاین: ترقی عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی در پیش‌بینی ترکیب مجلس دهم گفت: به نظر می‌رسد اقلیت مجلس دهم با ترکیب اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان و اکثریت مجلس اصولگرا شکل خواهد گرفت.

حميدرضا ترقي عضو ارشد حزب موتلفه اسلامي در جريان بازديد از بيستمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها، با حضور در غرفه موسسه همشهري به سوالات خبرنگار همشهري آنلاين درباره آرايش اصولگرايان در انتخابات دوره بعدي مجلس شوراي اسلامي و پيش‌بيني تركيب مجلس آتي پاسخ گفت كه مشروح آن در ادامه آمده است.

  • با توجه به اينكه احزاب و گروه‌هاي سياسي به صورت جسته و گريخته در حال برنامه‌ريزي براي فضاي انتخاباتي مجلس آتي هستند، آيا حزب موتلفه اقدامي را در اين خصوص سامان داده است؟

ضمن اينكه معتقديم نبايد فعاليت زودهنگام انتخاباتي صورت گيرد اما تدوين راهبردها، گفتمان‌سازي، شناسايي و ساماندهي نيروها و تقويت سازمان رأي احزاب از جمله كارهايي است كه بدون تبليغاتي و انتخاباتي شدن فضاي كشور مي‌تواند توسط احزاب انجام شود. در همين راستا، حزب موتلفه در صدد شناسايي رقبا، رصد عملكرد و سياست‌هاي رقبا و بررسي عملكرد نمايندگان فعلي مجلس است تا نمايندگاني كه ممكن است براي دوره بعدي شانس كمتري براي رأي‌آوري داشته باشند شناسايي شوند و در حوزه انتخابيه مربوطه جايگزيني برايشان پيدا كنيم. اميدواريم به مرور با جمع‌آوري و تجزيه و تحليل اطلاعات لازم، بستري براي تصميم‌گيري‌هاي جدي‌تر فراهم شود و ائتلاف اصولگرايان شكل بگيرد.

  • رويكرد حزب موتلفه نسبت به جلساتي كه به ابتكار حجت‌الاسلام والمسلمين تقوي با هدف وحدت اصولگرايان برگزار مي‌شود چگونه است؟

حزب موتلفه هم حامي و هم مويد اين جلسات است و اين نوع نشست‌ها براي ايجاد همگرايي بين اصولگرايان بايد تقويت و چترش گسترده‌تر شود؛ همه اصولگرايان كه به اصول تبيين شده از سوي مقام معظم رهبري پايبند هستند، نظرات‌شان را اعلام كنند تا به تحليل و آسيب‌شناسي مشترك در مسائل كشور برسيم كه اين به عملكرد بهتر در تصميم‌گيري‌هاي سياسي‌مان كمك مي‌كند.

  • تركيب اصولگرايان حاضر در نشست اخير همگرايي اصولگرايان بيشتر به سمت حضور پر رنگ اعضاي جبهه پايداري بود. اين حضور پر رنگ‌تر پايداري‌ها نسبت به ديگر اصولگرايان را چگونه تحليل مي‌كنيد؟

حضور اعضاي جبهه پايداري در نشست اخير همگرايي اصولگرايان يك امر طبيعي بود چون سخنران كليدي اين نشست، آيت‌الله مصباح بود و گرايش پايداري با آقاي مصباح موجبات حضور پر رنگ‌تر آنها را فراهم آورده است اما اصل دعوت، تدارك، ميزباني و برنامه‌ريزي جلسه بر عهده همه اصولگرايان غير از جبهه پايداري بوده است.

  • به عنوان نمونه، آقاي لاريجاني يا بسياري از چهره‌هاي اصولگرايي در اين نشست حضور نداشتند.

اولاً آقاي لاريجاني كه حزبي ندارد و غير از آن، تعداد زيادي از نمايندگان عضو فراكسيون رهروان ولايت در اين جلسه حضور داشته‌اند. دليلي ندارد كه شخص آقاي لاريجاني در جلسه حضور پيدا كند تا بخواهيم اين حضور را معرف حمايت وي از همگرايي اصولگرايان تلقي كنيم. نيامدن برخي چهره‌هاي شاخص اصولگرايي در نشست‌هاي همگرايي اصولگرايان امري اتفاقي و غيرعمدي است و دليلي بر مخالفت آنها بر سر وحدت اصولگرايان محسوب نمي‌شود. ضمن اينكه چهره‌هايي نظير دكتر لاريجاني بارها و به صورت علني حمايت خود را از وحدت اصولگرايان مطرح كرده‌اند.

  • آرايش نيروهاي اصولگرا در انتخابات مجلس آتي را چگونه پيش‌بيني مي‌كنيد؟

اصولگرايان چند ضلع دارند؛ يك ضلع مجموعه نيروهاي جبهه پيروان خط امام و رهبري متأثر از جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين، يك طيف متأثر از آيت‌الله مصباح، يك طيف متأثر از دكتر حداد عادل و يك طيف هم متأثر از دكتر محسن رضايي كه شامل چند تشكيلات نظير جبهه ايستادگي و ... مي‌شود. اين چند ضلع هستند كه در حال حاضر گفت‌وگو و تبادل‌نظرشان زمينه وحدت اصولگرايان را فراهم مي‌كند.   

  • پيش‌بيني‌تان از تركيب آتي مجلس چيست؟

فكر مي‌كنم مجلس آينده به لحاظ تركيب مانند مجلس فعلي باشد. پيش‌بيني مي‌كنم اكثريت مجلس دهم را اصولگرايان تشكيل مي‌دهند. به نظر مي‌رسد اقليت مجلس دهم با تركيب اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان و اكثريت مجلس اصولگرا شكل خواهد گرفت.

  • يعني سهم فعال‌تر شدن نيروهاي اصلاح‌طلب و بروز جريان اعتدالگرا در انتخابات مجلس آتي را در حدي نمي‌دانيد كه در تركيب مجلس تأثير عمده داشته باشد؟

نبايد نقش اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان را تعيين‌كننده ندانست اما وضعيت فتنه وضعيتي نيست كه اصلاح‌طلبان دخيل در فتنه بتوانند به سادگي خود را از گرداب آن نجات دهند و وارد عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي شوند. چون چهره‌هاي اصلي اصلاح‌طلبان در اثر محكوميت‌هايي كه پيدا كرده‌اند قادر به حضور در صحنه رقابت‌ها نيستند و چهره‌هاي غير رسمي و خاكستري آنها نيز از پايگاه اجتماعي قابل توجهي برخوردار نيستند. البته ما با معتدلين دولت اعتدال خيلي مشكلي نداريم و حضورشان در مجلس قابل پيش‌بيني است.

کد خبر 277382

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha