جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

سرانجام پس از چندین روز بازی تبلیغاتی با رسانه‌ها بر سر مرگ یا زخمی شدن ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش فایل صوتی‌ای را منتشر کرده که در آن حرف از گسترش حملات علیه کشورهای عربی ازجمله عربستان زده‌شده است.

ابوبکر البغدادی

البغدادي در بخشي از اين پيام براي نخستين‌بار به عربستان سعودي اشاره مي‌كند. او از رهبران عربستان سعودي به‌عنوان «سر مار» نام مي‌برد و از اعضاي داعش مي‌خواهد دست به حملات عليه اين كشور بزنند. تاكنون عربستان سعودي با وجود گسترش حملات داعش در امنيت كامل بوده و اين كشور هيچ وقت مورد تهديد از سوي اين گروه قرار نگرفته بود.

البغدادي همچنين از كشورهاي منطقه خليج‌فارس كه به ائتلاف ضدداعش پيوسته‌اند به‌عنوان خيانتكار نام مي‌برد و از هواداران داعش مي‌خواهد كه در سراسر جهان آتشفشان‌هاي مبارزه را شعله‌ور كنند. او در اين پيام همچنين طرح گسترش منطقه نفوذ داعش در كشورهاي عربستان، يمن، مصر، ليبي و الجزاير را اعلام مي‌كند. البغدادي در اين پيام تأكيد كرده كه گروه‌هاي شبه‌نظامي مصر، الجزاير و ليبي با داعش بيعت كرده‌اند.

وي همچنين با نشان دادن طرفداري داعش از گروه‌هاي وابسته به القاعده در يمن به پيروزي‌هاي شيعيان حوثي در اين كشور اشاره مي‌كند و از طرفداران داعش مي‌خواهد تا عليه حوثي‌ها دست به اقدام جدي بزنند. البغدادي درحالي‌كه داعش در عراق با اتحاد مردم و نظاميان اين كشور دچار شكست‌هاي مختلفي شده است اعلام كرده اعضاي اين گروه دست از جنگ نخواهند كشيد، «حتي اگر يك سرباز باقي مانده باشد.»

در روزهاي گذشته برخي رسانه‌ها خود را درگير خبرها درباره كشته يا زخمي شدن البغدادي كردند اما در اين نوار صوتي سركرده داعش با اشاره به حوادثي كه بعد از حملات هوايي رخ داده نشان داده كه همچنان زنده است. هنوز صحت اين نوار به‌صورت رسمي تأييد نشده اما اين پيام 17دقيقه‌اي مشابه صداي پيام‌هاي تأييد شده قبلي بوده و به گفته كارشناسان بعيد است جعلي باشد. بغدادي در اين نوار اشاره مستقيمي به حمله صورت گرفته كه پس از آن شايعات مرگ او منتشر شد، نمي‌كند اما زمان انتشار اين پيام نشان مي‌دهد كه داعشي‌ها برنامه تبليغاتي خاصي با سوار شدن بر موج رسانه‌ها دارند.

در اين پيام سركرده گروه تروريستي داعش به اتفاقاتي ازجمله اعزام هزار و 500نظامي آمريكا به عراق اشاره مي‌كند كه پس از اين حمله رخ داده است. او در اين پيام مخالفان داعش را «يهودي، جنگجوي صليبي، مرتد و شيطان» مي‌خواند و مي‌گويد كه آمريكا و متحدانش «وحشتزده، ضعيف و ناتوان هستند». البغدادي همچنين اعلام ورود ۱۵۰۰مشاور آمريكايي ديگر به عراق را به تمسخر مي‌گيرد و مي‌گويد حملات كشورهاي ائتلاف شكست خورده و مانع پيشروي داعش نشده است.

به‌صورت عملي كشته يا زنده ماندن بغدادي مثل بسياري از ديگر سركردگان گروه‌هاي تروريستي تأثير مهمي در روند حملات تروريستي آنها ندارد. كافي است تنها در گروه‌هاي با ساختار مشابه كشته شدن سركردگانشان را به ياد بياوريد. در سال2006 ابومصعب زرقاوي سركرده القاعده عراق كشته شد اما تنها پس از مدت كوتاهي اين گروه حملات خود را با سركردگي ابوعمر البغدادي از سر گرفت. حتي كشته شدن اسامه بن لادن در عمليات نيروهاي آمريكايي در شهر ابوت آباد پاكستان هم تأثيري در روند فعاليت‌هاي القاعده در پاكستان و افغانستان نداشت.

ساختار گروه‌هاي تروريستي مشابه القاعده به نوعي است كه كشته شدن سركردگان با تلقي شدن به‌عنوان شهادت، آنها را تنها در يك دوره بازسازي قرار مي‌دهد. حتي اگر خبر كشته شدن ابوبكر البغدادي سركرده داعش هم روزي به درستي انتشار پيدا كند بايد درنظر داشت كه با قطع نشدن ريشه‌هاي اين گروه تروريستي تفاوت زيادي در عرصه عملي به‌وجود نمي‌آيد. بسياري اصولا كاريزماتيك بودن البغدادي را زير سؤال برده‌اند. مرگ او تنها به معاونان و مقام‌هاي مهم داعش امكان مي‌دهد كه به موقعيت بالاتري برسند. فراتر از كشته شدن البغدادي مبارزه با داعش نياز به قطع شدن شريان‌هاي حياتي اين گروه و اتحاد منطقه‌اي دارد تا به جاي مرگ البغدادي پايان داعش رقم بخورد.

کد خبر 277804

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha