همشهری آنلاین: مدیر گروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوگفت: به علت ورود سامانه ناپایدار از شمال غرب به کشور، شاهد جوی ناپایدار خواهیم بود از این رو تهرانی‌ها در دو روز آینده منتظر کاهش آلودگی هوا باشند.

به گزارش ايرنا، مجید آزادی روز دوشنبه اظهار کرد: سامانه ناپایداری با قدرت نسبتا مناسبی از شمال غرب وارد کشور شده است که شمال، شمال غرب، شمال شرق، جنوب غرب و مناطق مرکزی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود: این سامانه موجب بروز جوی ناپایدار در مناطق تحت تاثیر خود می‌شود و تاثیر آن در تهران موجب کاهش آلودگی هوا و کم شدن پدیده وارونگی دما می‌شود.

آزادی گفت: این سامانه در تهران بارندگی محسوسی به همراه نخواهد داشت اما علاوه بر این که مانع بیش‌تر شدن آلودگی می‌شود، کاهش آلودگی هوا را نیز به همراه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: اگر این سامانه وارد کشور نمی‌شد و هوا دو روز آینده هم در شرایط پایدار باقی می‌ماند، قطعا وضعیت به مرحله هشدار و خطرناک می‌رسید.

مدیر گروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جو گفت: به طور طبیعی پدیده وارونگی دما از آبان ماه آغاز می‌شود و تا بهمن ماه ادامه دارد که این مسئله موجب سکون هوا می‌شود و آلودگی را به همراه دارد.

در چنین شرایطی رفتار اجتماعی شهروندان در کنترل یا کاهش آلودگی هوا بسیار حایز اهمیت است، شهروندان می‌توانند با استفاده از حمل و نقل عمومی نقش به‌سزایی در کاهش آلودگی هوا داشته باشند.

آزادی افزود: این سامانه‌ای که وارد کشور شده است بارندگی محسوسی برای تهران نخواهد داشت اما انتظار می‌رود در شمال تهران، ارتفاعات و کرج تا حدودی بارش صورت گیرد.

این سامانه اواخر وقت امروز -دوشنبه- وارد تهران می‌شود و چهارشنبه از کشور خارج خواهد شد و در روزهای پنج‌شنبه و جمعه دیگر این سامانه در کشور وجود ندارد اما حداقل تا زمانی که در کشور فعال است تا حدودی جو را ناپایدار و آلودگی را کاهش می‌دهد.

با سرد شدن هوا و بروز پدیده وارونگی دما چند روزی است که تهرانی‌ها هوایی ناسالم را تنفس می‌کنند و حتی روز گذشته برخی نهادها اعلام کردند وضعیت هوا در تهران مرحله هشدار نزدیک می‌شود.

همچنین دبیرخانه کمیته مواقع اضطرار روز گذشته اعلام کرده بود؛ زنگ ورزش مدارس و ورزش صبحگاهی روزهای یکشنبه و دوشنبه در شهر تهران ممنوع است و اورژانس‌های ثابت و سیار در میادین شهر تا فردا عصر در آماده‌باش به سر می‌برند.

کد خبر 278141

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha