همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت می‌گوید در حالیکه میزان بروز عفونت‌های جدید ابولا در دو کشور لیبریا و گینه در غرب آفریقا به حد ثابتی رسیده یا در حال کاهش است،در کشور دیگر این منطقه، سیرالئون این میزان در حال افزایش یافتن است.

ebola۱۴

به گزارش آسوشیتدپرس بر اساس آخرین آمارهای سازمان جهانی بهداشت که روز جمعه ۲۸ نوامبر منتشر شد، تا به حال بیش از ۱۶۰۰۰ نفر به این بیماری مبتلا شده‌‌اند و حدود ۷۰۰۰ نفر به علت این بیماری درگذشته‌‌اند.

سیرالئون اکنون ۸ ماه است که  درگیر شیوع ابولا شده است. به گفته سازمان جهانی بهداشت در دو کشور دیگر ابولازده، لیبریا و گینه نرخ بروز عفونت در حال ثابت شدن یا کاهش یافتن است، اما در سیرالئون این میزان در حال افزایش یافتن است. این کشور برای چند هفته متوالی است که حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ مورد جدید را در هفته گزارش می‌داده است.

آنتونی بانبری، رئیس «هیات پاسخ اضطراری ابولای سازمان ملل» در مصاحبه‌ای از غنا که پایگاه این هیات است، گفت این موارد در شهر فری‌تاون، پایتخت سیرالئون، مناطق اطراف آن و منطقه شمالی پورت لوکو متمرکز بوده‌‌اند که در مجموع حدود ۶۵ درصد عفونت‌های جدید این کشور را شامل می‌شوند.

بانبری گفت: «مشکل اساسی در این مکان‌ها در حال حاضر کمبود تخت‌ است. موضوع ساده است: ما نیاز به تخت‌های بیشتر داریم.»

بر اساس ارقام سازمان جهانی بهداشت فقط حدود ۳۵۰ تخت از ۱۲۰۰۰ تخت درمانی وعده‌ داده شده برپاشده و به کار گرفته شده‌اند.

از طرف دیگر وزارت توسعه بین‌المللی بریتانیا اعلام کرد تا ماه آیند پنج مرکز درمانی بوسیله بریتانیا برای درمان ابولا ساخته خواهد شد و به این ترتیب ظرفیت تخت‌های فعلی سه برابر خواهد شد.

یکی از این مراکز در نزدیکی پایتخت از هم اکنون برپاشده و به راه افتاده است. اما هنوز تخت‌های بیشتری مورد نیاز است.

یک مشکل دیگر سیرالئون دفن کردن غیرایمن اجساد بیماران درگذشته ابولایی است. به گفته بانبری اجساد قربانیان ابولا به شدت واگیردار است و لمس کردن جنازه‌ها ممکن است مسئول ۵۰ درصد از همه موارد جدید بیماری باشد.

بر اساس سنت‌‌های فرهنگی این کشورها اجساد مردگان باید غسل داده شود و اجساد زنان باید بوسیله زنان دیگر برای تدفین آماده شوند. اما به گفته بانبری از آنجایی شمار زنان حاضر در گروه‌های تدفین بسیار کم است، ظاهرا مردم جنازه‌های زنان را پیش از آنکه با تیم‌های تدفین تماس بگیرند، غسل می‌دهند.

سیرالئون همچنین به تیم‌های تدفین بیشتری نیاز دارد: ارقام سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که فقط حدود یک چهارم تیم‌های تدفین مورد نیاز این کشور تعلیم‌دیده و مشغول به کار هستند.

سازمان ملل امیدوار بود تا یک دسامبر پایان شیوع ابولا در چشم‌انداز قرار گیرد. دو ماه پیش این سازمان اعلام کرد هدفش این است که تا این تاریخ ۷۰ درصد بیماران ابولا ایزوله شوند و ۷۰ درصد اجساد مردگان به طور ایمن دفن شوند. این اقدامات می‌تواد به طور قابل‌توجهی دو شیوه سرایت بیماری به مردم- تماس با مایعات بدنی بیماران و اجساد- را مهار کند.

اما آمار سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که هنوز فاصله قابل‌توجهی تا رسیدن به این هدف باقی مانده است و بانبری تایید کرد که رسیدن به این هدف کلی تا این تاریخ امکان‌پذیر نیست.

البته او تاکید کرد که پیشرفت‌های بسیاری هم به دست آمده است، و بسیاری از مکان‌ها در این منطقه آفریقا به این اهداف رسیده‌اند یا از آن گذشته‌اند.

کد خبر 279694

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha