دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۴
۰ نفر

رئیس مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی گفت: از سال ۲۰۱۵ پرونده‌هایی به یونسکو برای ثبت جهانی پیشنهاد و ثبت می‌شود که قبلا مردم مطالبه کرده بودند.

دلایل ثبت نشدن آیین «باران‌خواهی»

يدالله پرمون كه به همراه تيم اعزامي ايران در اجلاس ميراث ناملموس يونسكو شركت كرده بود، به مهر گفت: موردي كه يونسكو در پرونده مربوط به آيين باران خواهي اعلام كرد اين بود كه آيا فكري به حال اقدامات پاسدارانه و جلوگيري از فشار توريست و... نيز شده است يا نه؟ ما توضيح داديم كه اين موضوع راه‌حل دارد. چون ممكن است آييني در روستايي برگزار شود ولي حضور گردشگران موجب آسيب‌زدن به اصالت اثر و خدشه به آن شود و مردم را در اجراي آن مراسم دچار مزاحمت كند. اين تضمين داده شد كه اهالي روستاهايي كه چنين آييني را برگزار مي‌كنند، گردشگران را مهمان خود مي‌دانند و مي‌خواهند كه اين آيين و مراسم آنها توسط گردشگران به ديگران اعلام و تبليغ شود.

وي افزود: اعلام كرديم سعي شده است كه محل استقرار گردشگران در جايي خارج از روستاها باشد. تمامي اين موارد توسط جلالي نماينده كشورمان در يونسكو مطرح شد. منتها ظاهرا اين موضوع اعضاي كميته ميراث ناملموس را قانع نكرد. از سوي ديگر به محض مطرح شدن اين آيين توسط ايران، افغانستان و چند كشور ديگر نيز اعلام كردند كه آنها هم اين مراسم را اجرا مي‌كنند. بنابراين اكنون كه فرصتي براي رفع نقص وجود دارد، مي‌توان اين پرونده را چند مليتي ثبت كرد.

کد خبر 279699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha