رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان مرودشت با اشاره به این موضوع که ساختمان مسجد دانشگاه آزاد اسلامی درحریم درجه ۲مجموعه جهانی تخت‌جمشید قرارگرفته، تأکید کرد: براساس ضوابط و قوانین بین‌المللی حریم میراث‌جهانی و عدم‌رعایت ارتفاع مجاز در ساخت گنبد و مناره مسجد دانشگاه آزاد در حریم درجه ۲تخت جمشید، نظر کارشناسان میراث فرهنگی مبنی بر حذف کامل گنبد و مناره است.

تخت جمشید


به گزارش خبرگزاري‌ها، سعيد صفرزاده تأكيد كرد: در ساخت مسجد دانشگاه آزاد اسلامي مرودشت از زمان شروع عمليات اجرايي و حتي پيش از آن آگاهي و هشدارهاي لازم درخصوص لزوم عدم‌تجاوز به حريم مصوب اثر جهاني تخت‌جمشيد و رعايت اين موضوع از طريق فرماندهي يگان حفاظت ميراث فرهنگي و مسئولين مربوطه به مديران و مسئولان دانشگاه آزاد داده شده است.

به گفته رئيس اداره ميراث فرهنگي شهرستان مرودشت، كاهش ارتفاع مناره و گنبد مسجد عملي نيست چون با توجه به نقشه ارائه شده ارتفاع گنبد مسجد در حال ساخت 15متر و ارتفاع مناره آن 24متر است. اين درحالي است كه سقف مسجد نيز در حال حاضر 20سانتي‌متر بيشتر از حد مجاز 8/5متر در حريم تخت‌جمشيد است.

او افزود: ضوابط بين‌المللي حريم، اجازه ساخت‌وساز با اين ارتفاع را نمي‌دهد و از آنجا كه مجموعه جهاني تخت جمشيد به‌دليل قرارداشتن در فهرست يونسكو ملزم به تبعيت از قوانين بين‌المللي است همه كارشناسان بر حذف كامل گنبد و مناره مسجد اتفاق‌نظر دارند.

کد خبر 279703

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha