دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

محمد عدلی: ساعت نسبتا بزرگی که در مرکز میدان ابتدای خیابان منوچهری نصب شده است، ۱۱و ۱۰دقیقه صبح را نشان می‌دهد.

قیمت ارز

در اين نقطه از شهر تكاپوي روزانه ازسرگرفته شده است. رهگذران از ميدان فردوسي و خيابان جنوبي آن‌كه مدت‌ها بود توجهي به ويترين صرافي‌ها نمي‌كردند، حالا نگاه خود را به تابلوي صرافان و اعداد روي آن دوخته‌اند. در ميداني كه در تقاطع منوچهري و فردوسي قرار دارد و محل تجمع واسطه‌گران ارزي است، جمعيت در حال افزايش است. هنوز از معاملات به سبك چكش‌زني خبري نيست. دلالان هم دور هم جمع شده‌اند و زمان را به شوخي و خنده مي‌گذرانند. رضايت و سرخوشي از ظاهرشان پيداست.

گوشي موبايل از كنار گوششان پايين نمي‌آيد. دائما در حال كسب اطلاع از وضعيت بازار هستند تا براساس آن تعيين قيمت را انجام دهند. يكي از اين فروشندگان ارز مي‌گويد كه ما قيمت ارز را 10تومان بيشتر از مغازه‌ها از مردم مي‌خريم و قيمت فروش‌مان هم 10تومان پايين‌تر است. صرافي‌ها اما خالي از مشتري است، صرافان هم منتظر آغاز معاملات روزانه براي تعيين قيمت نشسته‌اند.

هنوز تابلوها روي نرخ روز قبل قرار دارند. هر دلار آمريكا عصر يكشنبه و بعد از اظهارات اميدواركننده رئيس‌كل بانك مركزي، 70تومان كاهش قيمت را تجربه كرد تا نرخ 3هزار و 470توماني را به ثبت برساند. روز گذشته از ساعت 11و 30دقيقه رفته‌رفته تغيير قيمت‌ها آغاز شد. مرد ميانسالي كه صرافي‌اش كمي پايين‌تر از ميدان فردوسي قرار دارد، تغيير اعداد روي تابلو را آغاز كرد و در نخستين قدم بهاي فروش دلار را به 3هزار و 450تومان كاهش داد.

اين عدد در طول روز چندبار ديگر تغيير كرد و از مرز 3هزار و 400تومان هم پايين‌تر آمد تا دوران التهاب ارزي به سرانجام رسيده باشد. پيش‌بيني كاهش بيشتر قيمت در ميان فعالان بازار به اصلي‌ترين تحليل تبديل شده است. فاصله زياد ميان نرخ خريد و قيمت فروش ارز هم نشان مي‌دهد كه صرافان انتظار كاهش بيشتر قيمت را دارند. نرخ روي تابلوها نشان مي‌دهد كه قيمت خريد دلار حدود 50تومان ارزان‌تر از نرخ فروش آن است. كارشناسان معتقدند زماني كه بازار به ثبات برسد و دامنه نوسانات محدود شود، فاصله نرخ خريد و فروش حداكثر بايد 20تومان باشد.

ديروز در پايان فعاليت بازار ارز قيمت فروش دلار 3هزار و 380تومان بود كه اختلاف 730توماني با نرخ رسمي دلار در بودجه سال‌جاري دارد. اين نرخ همچنان بالاترين رقم از تيرماه سال گذشته تاكنون محسوب مي‌شود. آخرين بار 29خردادماه سال گذشته و يك هفته پس از انتخابات رياست‌جمهوري قيمت دلار در سطح 3هزار و 400تومان قرار داشته است.

کد خبر 279840

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha