دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۷
۰ نفر

براساس گزارش منابع دیپلماتیک هیچ خطری سفارت کانادا در تهران را تهدید نمی‌کرد.

بيش از 2سال از تعطيلي ناگهاني سفارت كانادا در خيابان شهيد سرافراز تهران مي‌گذرد؛ كشوري كه محمودرضا خاوري، مديرعامل فراري بانك ملي و متهم پرونده 3هزار ميلياردي به آن كشور گريخته و هنوز اتاوا حاضر نشده او را به ايران تحويل دهد. دولت اتاوا بعدها مدعي بود به‌خاطر تهديدات امنيتي سفارت‌اش در تهران را تعطيل كرده؛ اما تازه‌ترين گزارش منتشرشده از منابع ديپلماتيك كانادا نشان مي‌دهد ادعاي اين كشور مبني بر وجود تهديدات امنيتي يك دروغ بود.

شبكه تلويزيوني سي‌بي‌سي كانادا يكشنبه محتواي گزارش ديپلمات‌هاي كانادايي در تهران به مقام‌هاي ارشد وزارت خارجه كانادا در بهمن سال ۱۳۹۰ را منتشر كرد كه نشان مي‌دهد از ديد اين كشور تهديدات امنيتي ملموسي عليه ديپلمات‌ها و سفارتخانه‌شان وجود نداشته و مهم‌ترين خطر براي سفارت كانادا در تهران احتمال زلزله بود. اين گزارش مدعي شده است: «خطر بالاي زمين‌لرزه فاجعه‌بار همچنان يك چالش بسيار مهم امنيتي براي هيأت‌هاي ديپلماتيك در تهران است.»

جالب آنكه گزارش ديپلمات‌هاي كانادايي حدود ۹‌ماه قبل از اينكه دولت اين كشور اقدام به بستن سفارتخانه خود در ايران كند، ‌تنظيم شده بود. طبق اين گزارش، تصميم دولت محافظه‌كار كانادا در شهريور سال ۱۳۹۱ در تعليق روابط با ايران مورد استقبال رژيم صهيونيستي قرار گرفت ولي با انتقادهايي به‌ويژه از سوي تعدادي از ديپلمات‌هاي كانادايي ازجمله چند سفير سابق كانادا در ايران روبه‌رو شد. به‌دنبال انتشار اين گزارش 8صفحه‌اي، «دان ليورمور» رئيس سابق اداره امنيت و اطلاعات ديپلمات‌ها در وزارت خارجه كانادا گفته است:«متن اين گزارش ديپلمات كانادايي نشان مي‌دهد كه هيچ تهديد جدي وجود نداشت. ما بايد حضورمان را در تهران حفظ مي‌كرديم اما براي دولت محافظه‌كار كانادا برخورد با ايران بيشتر كاربرد شعاري دارد و دركشان از شرايط ايران از واقعيت فاصله دارد.»

  • ادعاي كانادا هنگام قطع روابط

كانادا 17شهريور 91سفارت خود در تهران را بست و به ديپلمات‌هاي ايراني ساكن آن كشور نيز 5روز فرصت داد تا خاك كانادا را ترك كنند. «جان برد» وزير خارجه كانادا هم در بيانيه‌اي گفته: «موضع كانادا درباره حكومت ايران مشخص است و ما ايران را به‌عنوان تهديدي عليه صلح جهاني و امنيت بين‌الملل مي‌شناسيم.»

حمايت كشورمان از سوريه به‌عنوان يكي از اعضاي مقاومت، ادامه برنامه هسته‌اي صلح‌آميز جمهوري اسلامي و موضع تهران در قبال رژيم صهيونيستي از دلايل كانادا براي قطع روابط ديپلماتيك با تهران اعلام شده بود. با اين همه جان برد، وزير خارجه كانادا در سالگرد تعطيلي سفارتخانه كشورش در تهران، در گفت‌وگو با بي‌بي سي، دليل اين تصميم كانادا را نگراني‌ در مورد امنيت ديپلمات‌هاي كانادايي اعلام كرد. همچنين كانادا ارديبهشت 91و پيش از آنكه سفارت خود در تهران را تعطيل كند، بخش صدور ويزاي اين سفارتخانه را به بهانه كاهش هزينه‌ها تعطيل و به آنكارا در تركيه منتقل كرده بود.

کد خبر 279848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha