مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۴
۰ نفر

نمایشگاه رونمایی و تست رایگان موتورهای برقی که از روز پنجشنبه ۱۳ آذر در محل دائمی همایش‌های شهرداری تهران آغاز به‌کار کرده، با استقبال شهروندان مواجه شده است.

موتور

در اين جشنواره ۵ روزه كه در بوستان گفتگو واقع در بزرگراه چمران برپا شده و تا فردا 17آذر ادامه دارد، 21شركت توليدكننده و وارد‌كننده موتورسيكلت‌هاي برقي شركت كرده‌اند تا نخستين گام مديريت شهري براي ورود موتورسيكلت‌هاي پاك در تهران با قوت برداشته شود. از بخش‌هاي پرطرفدار اين نمايشگاه پيستي است كه در رينگ بيرون نمايشگاه براي تست رايگان موتورها آماده‌سازي‌ شده است و شهروندان داوطلب خريد موتورسيكلت‌هاي برقي براي آزمايش رايگان آن، با موتورهاي برقي تردد مي‌كنند. حشمت‌الله بسطامي مدير اجرايي اين جشنواره در گفت‌وگو با همشهري از همه شهروندان تهراني به‌ويژه موتورسواران دعوت كرد تا از موتورهاي برقي كه در اين نمايشگاه به نمايش درآمده است، ديدن كنند.

در اين نمايشگاه 100دستگاه موتور در 20مدل با انواع قابليت‌ها و در مدل‌هاي متفاوت به نمايش درآمده است. ساعت كار نمايشگاه هم از 14تا 21است. براساس اعلام مسئولان در اين گام محيط‌زيستي، مديريت شهري با همكاري شركت ليزينگ بانك شهر تا 80درصد هزينه خريد موتورهاي برقي را به‌صورت وام بدون بهره و با اقساط چند ساله در اختيار خريداران قرار مي‌دهد. شارژ اين موتورها بسيار ساده است و نياز به ايجاد ايستگاه ندارد يعني مصرف‌كنندگان مي‌توانند هر جايي كه برق وجود داشته باشد موتورهايشان را شارژ كنند اما شهرداري براي ايجاد تسهيلات براي شهروندان در پاركينگ‌هاي متعلق به‌خود، ايستگاه‌هايي را براي شارژ رايگان و سريع‌تر موتورها در اختيار شهروندان قرار مي‌دهد.

مديريت شهري با برگزاري اين نمايشگاه، بزرگ‌ترين گام را براي حذف 3.5 ميليون موتورسيكلت بنزيني آلاينده از پايتخت بر‌مي‌دارد كه عامل يك‌چهارم آلودگي هواي بزرگ‌ترين كلانشهر كشور هستند. جايگزيني موتورهاي بنزيني با موتورهاي برقي با هدف كاهش آلودگي هواي تهران به‌عنوان يك برنامه و سياست فرهنگي و زيست‌محيطي دنبال مي‌شود. يكي از بخش‌هاي جانبي اين نمايشگاه بخش فرهنگي با امضاي طومار آسمان آبي تهران، مسابقه نقاشي براي كودكان و نقاشي صورت كودكان با موضوع موتور برقي و همچنين تئاتر خياباني با موضوع موتورهاي برقي است كه مورد استقبال كودكان بسياري قرار گرفته است.

  • كاهش 15تن آلاينده

با جايگزيني 10هزار دستگاه موتورسيكلت برقي در مرحله اول در منطقه 12تهران ماهانه 15تن از آلاينده هواي پايتخت كاهش پيدا مي‌كند. به گفته مسئولان شركت كنترل كيفيت هوا، با فرايند تدريجي جايگزيني موتورهاي برقي در اين منطقه، مركز شهر تهران هوايي سالم خواهد داشت و آلودگي صوتي آن هم به‌شدت كاهش پيدا مي‌كند. همچنين حسين افشين مدير پروژه موتورهاي برقي نيز در اين‌باره گفت:

مديريت شهري در نخستين گام قرار است تا پايان سال 10هزار دستگاه موتور سيكلت برقي را از شهر حذف كند كه اين تعداد عامل توليد 15تن از آلودگي هواي تهران هستند. وي افزود:‌ واگذاري اين موتورها براي شهرداري تهران سودآوري مالي ندارد و شهرداري براي رفع مشكل آلودگي هواي تهران با همكاري بانك شهر شرايط فروش آسان با وام 80درصد و بدون بهره را مهيا كرده تا امكان خريد اين موتورها به‌صورت اقساط بلند مدت و با استفاده از وام براي همه افراد جامعه ممكن شود. مابه‌التفاوت اين هزينه را شهرداري تهران تأمين مي‌كند و شهروندان تنها هزينه واقعي موتورها را در اقساطشان مي‌پردازند و از آنها بهره‌اي گرفته نمي‌شود.

  • ورود موتورها از 5كشور

تنها برخي شركت‌هاي عرضه موتورسيكلت برقي موفق به گرفتن تأييديه شده و نمونه موتورها را از كشورهاي مختلف از چين، ايتاليا، آلمان، اسپانيا و آمريكا وارد ايران كرده‌اند. مصرف‌كنندگان مي‌توانند مدل مورد نظر خودشان را انتخاب كنند. تنوع موتورسيكلت‌ها از كشورهاي مختلف قابل ملاحظه است و همه اين محصولات به لحاظ سطح كيفي در حد ايده آل براي استفاده در جغرافياي تهران هستند. ثبت نام براي خريد اين وسايل نقليه پاك نيز از 10آذر در سايت ليزينگ بانك شهر آغاز شده است و موتورهاي برقي 2‌ماه پس از زمان ثبت نام به خريداران تحويل داده مي‌شوند.

  • باشگاه داوطلبان هواي پاك عضو مي‌پذيرد

علاقه‌مندان به فعاليت‌هاي داوطلبانه براي كاهش آلودگي هواي تهران مي‌توانند به عضويت باشگاه هواداران هواي پاك در‌آيند. افرادي كه در زمينه آلودگي هوا و آلودگي صوتي فعال هستند و همچنين شهرونداني كه علاقه‌مندند براي كاهش آلودگي هوا در فعاليت‌ها و برنامه‌هاي اجتماعي و داوطلبانه مشاركت داشته باشند مي‌توانند به هواداران هواي پاك بپيوندند. ثبت نام از داوطلبان در نمايشگاه رونمايي از موتورهاي برقي در بوستان گفتگو انجام مي‌شود.

در نمايشگاه 5روزه كه از پنجشنبه 13آبان آغاز به‌كار كرده همچنين طوماري براي هواي پاك به امضاي شهروندان تهراني گذاشته شده تا از آرزوها و اميدهايشان براي آسمان آبي تهران بنويسند. به هواداران هواي پاك پس از ثبت نام در نمايشگاه، يك شالِِ آبي به‌عنوان نمادي از آسمان آبي تهران اهدا مي‌شود.

کد خبر 280285

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha