یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۳
۰ نفر

اصغر اصغری: بسیاری از شهروندان علاقه‌مندند تا تحصیلاتشان را ادامه دهند و مدارج علمی بالاتری را تجربه کنند اما حضور در محل کار را مانع این تصویر ایده‌آل می‌بینند و‌‌ همان ابتدا قید آرزو‌هایشان را می‌زنند.

برو درس می‌خوان به‌همراه کـار

 شايد در نگاه اول اينگونه به‌نظر برسد كه درگيري زماني و ذهني اشتغال فرصت هر نوع پيشرفت ديگري را از آنها مي‌گيرد. با اين حال، باز هم روش‌هايي وجود دارد تا افراد شاغل هم بتوانند راهي دانشگاه بشوند يا مدرك تحصيلي‌شان را ارتقا دهند. در اين گزارش با روش‌ها و دانشگاه‌ها و مراكز معتبر آموزشي آشنا مي‌شويد كه امكان ادامه تحصيل را براي افراد شاغل و متناسب با شرايط آنها فراهم آورده‌اند؛ دانشگاه‌هايي كه مدارك معتبر كشوري و جهاني دارند.

آنلاين شويد، مدرك بگيريد

رواج دانشگاه‌هاي مجازي در بسياري از دانشگاه‌هاي كشور باعث شده تا ادامه تحصيل براي آنهايي كه شاغل هستند و فرصتي براي حضورفيزيكي در دانشگاه‌ها ندارند ممكن شود. در اين دانشگاه‌ها عموما رشته‌هايي تدريس مي‌شود كه واحد عملي نداشته باشند. هر دانشجو براي كسب دانشنامه كار‌شناسي ارشد بايد ۳۲ واحد را بگذراند و در هر ترم هم مي‌تواند ۱۲واحد انتخاب كند. در اغلب اين رشته‌ها واحدهاي درسي به ۲صورت آموزش‌محور و پژوهش‌محور ارائه مي‌شود. آنهايي كه مي‌خواهند پايان‌نامه نداشته باشند مي‌توانند به جاي آن، ۶ واحد درسي مرتبط بردارند. حضور در كلاس‌هاي آنلاين هم به اين صورت است كه پس از قبولي و دريافت شماره دانشجويي به سايت معرفي شده مراجعه مي‌كنيد و حاضري‌تان را در كلاس مجازي به ثبت مي‌رسانيد. در كلاس‌هاي آنلاين يا‌‌ همان مجازي امكان برقراري ارتباط با استاد، طرح سؤال به‌صورت شفاهي و كتبي و بارگذاري فايل‌هاي آموزشي امكان‌پذير است. استاد هم مي‌تواند به‌صورت آنلاين علاوه برتدريس از دانشجو‌يان سؤال بپرسد و نمره‌شان را وارد سيستم كند. معمولا فيلم كلاس هم قابل دانلود و مشاهده آفلاين است. زمان برگزاري كلاس‌هاي اين نوع دانشگاه‌ها به علت مجازي بودن، محدوديت كمتري دارد و گاهي با توافق دانشجويان تغيير هم مي‌كند. البته اكثر امتحانات پايان ترم به‌صورت حضوري برگزار مي‌شود.

مكاتبه‌اي هم جواب مي‌دهد

برخي از دانشگاه‌هاي كشور، علاوه بر داير كردن كلاس‌ها در دوره‌هاي حضوري، دانشجوهاي مكاتبه‌اي و نيمه‌حضوري را هم مي‌پذيرند. به‌عنوان مثال، دانشگاه علامه طباطبايي ازجمله اين مراكز است. علاوه بر اين مراكز، شما مي‌توانيد روي دانشگاه‌هاي فراگير پيام نور هم حساب ويژه‌اي باز كنيد. ثبت‌نام در دانشگاه‌هاي فراگير پيام نور تقريبا تمام كدرشته‌ها جز رشته‌هاي پزشكي را شامل مي‌شود. البته دانشجويان براي ثبت‌نام در اين دانشگاه‌ها ابتدا بايد دوره‌هاي دانش‌پذيري را سپري كنند و پس از گذراندن دروس تعيين شده و قبولي در آزمون بتوانند به‌صورت رسمي درسشان را ادامه دهند. در اين دانشگاه، بسياري از درس‌ها به‌صورت خودخوان ارائه مي‌شود تا دانشجو‌ها پس از خواندن كتاب، بدون حضور در كلاس براي آزمون پايان ترم آماده شوند. ثبت نام در دانشگاه‌هاي فراگير پيام نور و نيمه‌حضوري توسط دفترچه‌هاي جداگانه‌اي كه از سوي سازمان سنجش آموزش كشور ارائه مي‌شود امكان‌پذير است. شهريه‌هاي واحدهاي تحصيلي اين دانشگاه‌ها نيز نسبت به روش‌هاي ديگر كمي پايين‌تر تعيين شده و كنكور ورودي نيز حذف شده است. آزمون اين دوره‌ها به‌صورت حضوري برگزار مي‌شود. حداقل نمره قبولي نيز ۱۰ براي دوره كار‌شناسي و نمره ۱۲ براي دانشجويان كار‌شناسي‌ارشد است.

اين پيام براي شماست

دانشگاه پيام نور هم به‌دليل برگزاري كلاس‌هاي نيمه‌حضوري مي‌تواند راه مناسب ديگري براي ادامه تحصيل شما شاغلان باشد. در حال حاضر، دانشگاه پيام‌نور در ۲ مقطع كار‌شناسي و كار‌شناسي‌ارشد و از طريق آزمون سراسري اقدام به پذيرش دانشجو مي‌كند. نكته جالب درباره دانشگاه پيام نور اين است كه شما همزمان مي‌توانيد ۲ رشته را در اين دانشگاه انتخاب كرده و بخوانيد اما رشته دوم بايد عنوان فراگير پيام نور را داشته باشد. نظام آموزشي اين دانشگاه براساس روش حضوري و معمول نيست و بحث آموزش بر محوريت كتاب و دانشجو تعريف شده است. با اين حال، دانشگاه،كلاس‌هاي رفع اشكال حضوري را در زمان‌هاي تعيين‌شده براي همه رشته‌ها برپا مي‌كند. حضور در اين كلاس‌ها بعضا مي‌تواندتا ۶ نمره فعاليت كلاسي را هم نصيب دانشجو‌ها كند. البته دانشجويان بايد در درس‌هايي كه واحد آزمايشگاهي و عملي دارند حضور داشته باشند تا حذف نشوند. كلاس‌هاي نيمه‌حضوري اين دانشگاه هم معمولا در روزهاي پاياني هفته برگزار مي‌شود تا تداخلي با برنامه كاري دانشجو‌يان نداشته باشد. اگر مي‌خواهيد در دانشگاه پيام نور ثبت‌نام كنيد، پس از دريافت دفترچه مي‌توانيد به بخش ثبت‌نام اين واحد‌ها برويد و گروه درسي خود را انتخاب كنيد. هم‌اكنون دانشگاه پيام نور در تمامي رشته‌ها، به استثناي رشته‌هاي علوم‌پزشكي دانشجو مي‌پذيرد. مدرك تحصيلي اين دانشگاه براي ادامه تحصيل در مقاطع بالا‌تر در داخل و خارج از كشور كاملا معتبر و از سوي وزارت علوم و تحقيقات تأييد شده است. آزمون پايان ترم به‌صورت حضوري برگزار مي‌شود و بسته به نوع درس، سؤال‌ها به‌صورت تستي يا تشريحي مي‌آيد. شهريه‌هاي اين دانشگاه براساس نوع ناحيه‌بندي متغير است.

آخر هفته برويد دانشگاه!

تحصيل در دانشگاه‌هاي علمي-كاربردي يكي ديگر از راه‌هاي ادامه تحصيل براي آنهايي است كه شاغلند اما مي‌خواهند درسشان را در مقاطع كارشناسي و حتي كارشناسي ارشد ادامه دهند. براي دانشجو شدن در اين دانشگاه روش‌هاي ورود از طريق كنكور و ورود بدون كنكور و همينطور پودماني، پيش رو خواهيد داشت. آنهايي كه مدرك كارداني دارند مي‌توانند با كنكور يا در برخي از رشته‌ها، بدون كنكور وارد اين دانشگاه‌ها شوند و مدرك كارشناسي‌شان را بگيرند. نكته مهم درباره دانشگاه علمي-كاربردي اين است كه اساس پيدايش آن براي ادامه تحصيل اشخاصي است كه در نهاد‌ها و سازمان‌هاي مختلف مشغول به خدمت هستند. به همين دليل، تقريبا دو سوم ظرفيت پذيرش اين دانشگاه به همين افراد اختصاص پيدا مي‌كند و جذب آنها بسيار آسان‌تر است. به‌عنوان مثال، كارمنداني كه در شهرداري مشغول به خدمت هستند به‌راحتي مي‌توانند در رشته‌هايي كه به مديريت شهري مربوط است در اين دانشگاه ادامه تحصيل دهند. بيشتر كلاس‌هاي آموزشي اين دانشگاه به‌صورت حضوري و در روزهاي آخر هفته و در ساعت‌هاي غيراداري برگزار مي‌شود. همچنين برگزاري كلاس‌ها در روزهاي وسط هفته در ساعت‌هاي غيراداري انجام خواهد شد تا خللي در كار دانشجويان به‌وجود نيايد. البته آنهايي كه از سهميه اشتغال استفاده مي‌كنند، پس از پذيرش در آزمون بايد گواهي اشتغال به‌كار با مهر و امضاي بالا‌ترين مقام مسئول، آخرين فيش حقوقي و آخرين حكم كارگزيني را ضميمه مدارك ثبت نام دانشجويي‌شان كنند. پذيرش در رشته‌هاي اين دانشگاه، مهر‌ماه هر سال انجام مي‌شود، اما دانشجويان كار‌شناسي پودماني بايد بهمن‌ماه ثبت‌نام كنند. شهريه اين دانشگاه نسبت به رقباي ديگر تقريبا پايين‌تر است.

چطوري قبول بشم؟

هر چند قبول شدن در دانشگاه‌هاي پيام نور، مجازي، فراگير پيام نور و علمي- كاربردي نسبت به دانشگاه‌هاي روزانه و شبانه راحت‌تر است اما براي اينكه عنوان دانشجو را در مقاطع بالا‌تر، از آن خود كنيد و بتوانيد تحصيلات‌تان را به اتمام برسانيد بهتر است با برخي از شيوه‌هاي درس خواندن ويژه شاغل‌ها آشنا شويد.

فايل صوتي و فلش كارت

براي شما كه شاغل هستيد و درگير مسائل ريز و درشت زندگي، همه دقيقه‌ها مي‌تواند حكم يادگيري را داشته باشد. در فرصت‌هاي پايان روز از منابع معرفي شده، به‌ويژه دروس حفظي، فايل صوتي و فلش كارت تهيه كنيد. با اين روش حتي مسيرهاي رفت وبرگشت به محل كارتان نيز همراه با آموزش خواهد بود.

ارزيابي كنيد

اگر مدت زمان كمي تا كنكور پيش رو داريد درس‌ها را اولويت‌بندي و ارزيابي كنيد؛ به‌طور مثال، در اين زمان اندك سراغ درس‌هايي برويد كه ضرايب بالاتري دارند و مي‌توانند رتبه شما را ارتقا دهند.

كلاس فراموش نشود

بسياري از مؤسسات آموزشي دوره‌هاي ويژه پايان روز و پايان هفته را براي آنهايي كه شاغلند برگزار مي‌كنند. البته شايد لازم نباشد براي همه درس‌هاي معرفي شده به كلاس برويد؛ به‌طور مثال ممكن است شما براي حضور در آزمون كار‌شناسي ارشد تنها در دروسي مثل روش تحقيق بخواهيد از راهنمايي‌هاي استاد استفاده كنيد. بقيه درس‌ها با كمي همت و تلاش بيشتر قابل يادگيري هستند.

روابط اجتماعي را مديريت كنيد

اگر شما شاغل هستيد و مي‌خواهيد در كنكور شركت كنيد، بايد با مديريت روابط اجتماعي‌تان زمان‌تان را مديريت كرده و از همه فرصت‌هاي ممكن براي ادامه تحصيل بهره ببريد. طي روزهاي مانده به آزمون همه زمان و توانتان را روي درس‌ها و منابع معرفي شده متمركز كنيد.

کد خبر 280326

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha