شهیدی محلاتی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در سفر استانی به ایلام اظهار کرد: تاکنون نزدیک به ۵۰درصد قانون جامع اجرایی شده است.

40 ماده از اين قانون نيازمند تأمين بودجه و تدوين آيين‌نامه است كه تاكنون 29 ماده آن براي تصويب به كميسيون اجتماعي دولت ارائه شده است.

انصاري، قائم‌مقام بنياد در جلسه شوراي مشاورين وزرا گفت: 60 تا 65 درصد قانون جامع كاملا اجرايي شده است. برخي از موادي كه نياز به آيين‌نامه نداشتند، اجرايي شده است.

فقيهي، معاون حقوقي و امور مجلس بنياد گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران از اجراي 60درصد قانون جامع خبر داد و اجراي بقيه بخش‌ها را نيازمند تأمين بودجه و تدبير مديريتي و تهيه آيين‌نامه‌هاي آن دانست. در حالي كه چند ماه قبل از اين اظهارنظر در نشست با نمايندگان ايثارگر مجلس راهكارهاي اجرايي كردن قانون جامع در سال93 را مورد بررسي قرار داده بودند.

انصاري، قائم‌مقام بنياد در مراسم معارفه مدير كل دفتر امور مجلس و هماهنگي استان‌ها گفت: قانون جامع بايد تا پايان سال عملياتي شود و تاكنون 59/3درصد از مواد اين قانون اجرايي شده است. بيان اين آمار دقيق بسيار شگفت‌انگيز است. آيا اين تفاوت در ارائه آمار قابل قبول است؟

عبدالرضا عزيزي، رئيس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي درباره اجراي قانون جامع گفت: در مورد اجراي كامل اين قانون با رئيس بنياد صحبت كرده‌ام. نظر ايشان اين است كه 80 تا 90درصد اين قانون را اجرا كرده‌ايم و از نظر آنها ابلاغ شده است و همين كه در دولت قبل گفتند اجرا كنيد، ابلاغ شده حساب مي‌كنند ولي يك مقدار مي‌ترسند، اگر رئيس جمهور آن را ابلاغ كند مطالبات بالا رود. طبق قانون چون تصويب شده بايد ابلاغ شود اما دولت جديد هنوز كاملا آن را ابلاغ نكرده است. ايشان گفت: چون كمبود اعتبارات وجود دارد بنابراين دولت جرأت نمي‌كند آن را ابلاغ كند.

نكته قابل تأمل سخنان رئيس بنياد در حاشيه نخستين جشنواره اسوه‌هاي صبر و مقاومت است. شهيدي گفت: ‌اين قانون را بعد از اينكه رئيس جمهور ابلاغ كرد، اجرايي كرديم كه 60 درصد از موادش اجرايي شده است و بخشي از آن باقي مانده بود كه بار مالي داشت. ايشان بيان داشت: رئيس جمهور دستور داد كه شروع كنيد، من پشتيبياني مي‌كنم و اكنون نيز كميته‌هايي تشكيل داديم كه نحوه اجرايي آن را پيگيري كنند.

اما رئيس جمهور از اجراي قانون جامع ايثارگري از مهرماه خبر داد و اعلام كرد: دولت يازدهم خدمت به ايثارگران و خانواده‌هايشان را مي‌داند. خداوندنياورد روزي را كه يك مقام دولتي بخواهد براي كار و خدمتي كه به اين خانواده‌ها مي‌كند، منتي داشته باشد. رئيس جمهور افزود: هنوز در شرايط تحريم به سر مي‌بريم اما در عين حال قانون جامع را به‌رغم اينكه سال‌ها مانده بود و خاك مي‌خورد به دست مسئولان اجرايي داديم تا اجرا كنند و اجراي آن شروع شده است.

ليكن معاون حقوقي رئيس‌جمهور در پاسخ به مكاتبه رئيس بنياد شهيد در خصوص نحوه اجرايي كردن اين قانون، اجراي آن را منوط به تامين بار مالي و تدوين آيين‌نامه‌هاي اجرايي دانسته است؛ در حالي كه اين امر تاكنون تحقق نيافته است.

رحماندوست، نماينده مجلس علت اجرانشدن اين قانون را به طور مستقيم ابلاغ نشدن آن به دستگاه‌هاي اجرايي عنوان كرد و افزود: من شخصا 2 بار به معاون پارلماني دولت يازدهم نامه نوشتم تا قانون را ابلاغ كند. دولت اعلام كرد كه اين قانون را براي اجرا ابلاغ كرده است كه مقرر شد اسناد ابلاغ آن را به شخص من نشان دهند.

حسيني نماينده مجلس در خصوص وضعيت اجراي لايحه جامع خدمات‌رساني به ايثارگران تاكيد كرد: دولت بايد لايحه جامع خدمات‌رساني را به طور كامل اجرايي كند و به نظر من با وجود قانون شدن و ابلاغ به دولت ديگر منعي براي اجراي كامل آن وجود ندارد. وي افزود: متاسفانه دولت هنوز 80درصد اين لايحه را اجرايي نكرده است و بايد با هماهنگي مجلس نسبت به اجراي كامل آن اقدام كند.

حجت‌الاسلام ابوترابي گفت: قانون جامع با نگرش ويژه‌اي به ايثارگران در حد توان تصويب شده، اما اجراي آن با مشكلاتي مواجه است. به نظرم دستگاه‌هاي اجرايي نيز تمايل به اجراي اين قانون دارند اما زيرساخت‌هاي آن محقق نيست.

فقيهي، معاون حقوقي و امور مجلس بنياد در اظهارنظري ديگر در همايش هم‌انديشي قضات شاهد و ايثارگر گفت: تاكنون 69درصد از اين قانون در كشور اجرا شده است و براي اجرايي‌كردن 30درصد باقيمانده حدود 4هزارو100ميليارد تومان اعتبار نياز است. اين تناقضات و مغايرت‌ها در اظهارات مسئولان نشانه چيست؟ ارائه آمارهاي متفاوت و بدون سند چه توجيهي دارد؟

کد خبر 280541

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha