همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در یک سال گذشته به دلیل افزایش نرخ مشارکت‌های مردمی در حوزه محیط زیست و کاهش نگاه امنیتی به سمن‌ها تعدادNGO های محیط زیستی از ۴۴۳ در سال ۹۲ به ۷۶۰ سمن افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، محمد درویش افزود: این رشد قابل توجه نشان از حضور سازمان حفاظت محیط زیست در عرصه مردمی و تعامل انجام شده با وزارت کشور و دفتر مشارکت‌های مردمی این وزارتخانه در جهت برداشتن قوانین سختگیرانه و بهبود روند ثبت این NGOها دارد.

وی اظهار کرد: این رشد در بسیاری از استان‌ها قابل مشاهده است، رشد سازمان‌های مردم نهاد در استان البرز حدود 900 درصد، کرمانشاه 400 درصد، هرمزگان 290 درصد بوده است و استان‌های گلستان و آذربایجان شرقی در رتبه‌های چهارم و پنجم این افزایش قرار دارند و تنها در استان‌های یزد، کهگیلویه و بویر احمد و زنجان در تعداد NGOهای زیست محیطی تغییری صورت نگرفته است.

مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی با اشاره به ایجاد شبکه‌های استانی گفت: از 31 استان کشور 24 استان دارای شبکه استانی هستند و نمایندگان این شبکه‌ها تعیین شده است، در یک ماه آینده هفت استان باقی مانده نیز نماینده‌های خود را تعیین می‌کنند و با تشکیل شبکه ملی NGOها برای تفکیک این سمن‌ها بر اساس علاقه در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، منابع آبی و تالاب‌ها، آلودگی هوا، تنوع زیستی و غیره وارد مرحله رتبه‌بندی NGOها از نظر کیفی خواهیم شد.

درویش اضافه کرد: اگر چه رشد کمی سازمان‌های مردم نهاد اهمیت دارد اما در هیچ دوره‌ای از تاریخ حتی زمان شکوفایی NGOها در دولت آقای خاتمی که تعداد سمن‌ها به 630 عدد رسیده بود با این شکل از رشد مواجه نشده بودیم.

وی ادامه داد: این موضوع بیانگر افزایش رغبت عمومی به محیط زیست است و یک فرصت طلایی برای سازمان حفاظت محیط زیست در جهت استفاده از چنین پتانسیل ارزشمندی برای اجرای اصل 50 قانون اساسی است.

وی اشاره کرد: به زودی هسته‌های مشورتی با فعالان و NGOها تشکیل خواهد شد و هدف از این هسته‌ها پایش دقیق سمن‌ها است و توانسته‌ایم با کمک شبکه مجازی به نشانی NGO.doe.ir فضایی را برای فعالان محیط زیست کل کشور ایجاد کنیم که بتوانند با هم در ارتباط باشند و در کم‌ترین زمان درخواست‌ها و نامه‌های خود را با مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کنند و مسئولان سازمان هم پاسخگوی آن‌ها باشند.

مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی گفت: هدف ما در مجموعه این فعالیت‌ها این است که در پایان کار چهار ساله ریاست کنونی سازمان (ابتکار) نه تنها تعداد NGOها افزایش پیدا کرده باشد بلکه عملکردی اثر بخش و کارآمدی در حوزه محیط زیست داشته باشند.

کد خبر 280980

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha