یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۲
۰ نفر

مهران کامروا: جو تبعیض سال‌هاست که در اکثر شهرهای آمریکا دیده می‌شود. تفاوت درباره این مسئله بین ایالت به ایالت تنها درباره واکنشی است که سیاهپوست‌ها و اقلیت‌های نژادی دیگر نسبت به این جو نشان می‌دهند که ناشی از شرایط ساختاری متفاوتی است که در جوامع ایالت‌های مختلف وجود دارد.

مهران کامروا

به‌عنوان مثال در ايالت‌هاي جنوبي آمريكا جو تبعيض نژادي بيشتر است اما به‌خاطر اينكه تبعيض به‌صورت ساختاري در بن جامعه و متن اقتصاد قرار دارد واكنش نسبت به آن كمتر ديده مي‌شود. اما در شهرهاي بزرگ، ايالت‌هاي شمالي و مناطقي كه سياهپوست‌ها توانسته‌اند وارد ساختار شوند، در مقاطع اقتصادي فعاليت داشته باشند و طبقه متوسط بزرگ‌تري را تشكيل داده‌اند ديده مي‌شود كه احساسات ضد‌تبعيضي پررنگ‌تر است.

در اين ايالت‌ها وقتي چنين اتفاقاتي مثل كشتن يك سياهپوست توسط پليس سفيد پوست رخ مي‌دهد عكس‌العمل بسيار شديدتري ديده مي‌شود. در ساختار جامعه آمريكا و در طبقه‌هاي مختلف تبعيض گسترده است؛ چه درباره اقليت‌هاي نژادي چه درباره اقليت‌هاي مليتي.

در حال حاضر بالاترين مقام دولتي آمريكا براي نخستين بار در تاريخ اين كشور سياهپوست است. در‌واقع باراك اوباما توانسته با وجود سياهپوست بودن در ميان جامعه آمريكا استاد حقوق دانشگاه شيكاگو شود، از ايالت ايلينويز به سنا برود و رياست‌جمهوري را به‌دست آورد. در جامعه آمريكا چنين افرادي هستند اما تعداد اين افراد نسبت به جمعيت سياهپوست‌ها و اقليت‌هاي نژادي در جامعه آمريكا بسيار كم است. به همين‌خاطر هنوز احساس تبعيض در سطح جامعه آمريكا به شكل فراگير وجود دارد.

نسبت به گذشته شايد وضعيت تبعيض نژادي بهتر شده باشد اما آثار تاريخي اين تبعيض در جامعه آمريكا همچنان ديده مي‌شود. خشونت نيروهاي پليس آمريكا اكنون مورد توجه قرار گرفته اما مسئله مهم‌تر احكام قضات و هيأت‌هاي منصفه به‌حساب مي‌آيد. تحقيق‌هاي مختلف صورت گرفته در جامعه آمريكا طي چند دهه اخير نشان داده كه اگر 2 فرد يكي سفيد پوست و ديگري سياهپوست در آمريكا مرتكب يك جرم يكسان شوند فرد سياهپوست به‌مراتب حكم سنگين‌تري برايش صادر مي‌شود.

اين يك تبعيض قضايي است. قانون براي همه يكسان تعريف شده اما برداشت‌هاي هيأت‌هاي منصفه نسبت به نژاد افراد متفاوت است. وقتي گفته مي‌شود تبعيض به‌صورت ساختاري در آمريكا وجود دارد چنين مواردي است. در جامعه آمريكا پيش‌فرض‌هايي درباره نژادها وجود دارد و براساس همين پيش‌فرض‌هاست كه حتي باعث مي‌شود دستگاه قضايي هم با موضع نسبت به سياهپوست‌ها رفتار كند؛مسئله‌اي كه خودش را در 2 پرونده اخير در نيويورك و سنت لوئيس هم نشان داد. تبعيض در آمريكا ساختاري است؛ فرهنگ و ديد مردم اين كشور بايد نسبت به اين مسئله در پروسه‌اي تاريخي تغيير كند.

  • استاد دانشگاه جورج تاون قطر
کد خبر 281018

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha