همشهری آنلاین: معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد از برگزاری هم‌اندیشی خادمان قرآن در مشهد مقدس به تاریخ ۱۴ و ۱۵ دی‌ماه خبر داد.

حشمتی

به گزارش ايكنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در استودیوی برنامه زنده «گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی» به تشریح سه موضوع تشکیل انجمن خادمان قرآنی، بودجه قرآنی سال 94 و بیمه قرآنیان پرداخت.

وی با اشاره به اینکه اولین نشست «انجمن خادمان قرآنی» هفته آینده در مشهد مقدس برگزار می‌شود، گفت: طی بیست دوره تجلیل از خادمان قرآن کریم که هر ساله توسط ریاست‌جمهوری از برترین فعالان قرآنی انجام می‌شود، تاکنون 192 خادم قرآن، معرفی و تجلیل شده است که بر آن شدیم تا از ظرفیت بالای این ذخیرگان کشورمان برای پیش‌برد بهتر فعالیت‌های قرآنی در قالب تشکیل یک انجمن استفاده کنیم.

حشمتی با بیان اینکه این انجمن موارد صنفی این قشر را نیز دنبال خواهد کرد افزود: از میان این تعداد تجلیل شده طی این بیست دوره، برخی از این بزرگان را از دست داده‌ایم، همچنین در بین این تجلیل‌شدگان جمعی از مراجع عظام تقلید نیز حضور داشته‌اند که این حضور، اهمیت انجمن را بالا خواهد برد.

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد تصریح کرد: 13 دی‌ماه پذیرش شرکت‌کنندگان در هم‌اندیشی انجمن خادمان قرآنی آغاز و مراسم روزهای 14 و 15 دی‌ماه در مرکز پژوهش‌های آستان قدس رضوی مشهد مقدس برگزار می‌شود که طی این دو روز درباره اساسنامه انجمن نیز بحث خواهد شد و هیئت مؤسس نیز تشکیل می‌شود.

حشمتی با اشاره به اینکه هشت مجمع نیز به زودی ذیل فعالیت‎‌های این انجمن تشکیل خواهد شد عنوان کرد: مجامع قاریان، قرآن‌پژوهان(مفسران و مترجمان)، حافظان قرآن، هنرمندان قرآنی، ناشران و رسانه‌های قرآنی، مدیران قرآنی، اساتید و مدرسان حوزه آموزش قرآن و مجمع تولیدکنندگان آثار دیجیتال قرآنی تشکیل خواهد شد؛ حتی پیش‌بینی راه‌اندازی سایت اطلاع‌رسانی و صندوق نیز شده است.

وی با بیان اینکه ممکن است دبیرخانه خادمان قرآنی مستقر در معاونت قرآن ارشاد نیز با تشکیل انجمن خادمان قرآنی جهت انتخاب هرساله خادمان قرآن به این انجمن واگذار شود گفت: خادمان قرآنی که به دلیل کهولت سن قادر به حضور در هم‌اندیشی مشهد نیستند پس از پایان هم‌اندیشی با جمعی از خادمان قرآن به دیدار آنها خواهیم رفت و از نقطه نظرات آن عزیزان نیز بهره‌مند خواهیم شد. گفتنی است که این انجمن خادمان قرآنی از حمایت قانونی بالای دولتی نیز بهره‎مند خواهد شد چون انجمنی کاملا شناسنامه‌دار است.

حشمتی در ادامه این گفت‌و‌گو به بودجه قرآنی سال 94 اشاره کرد و گفت: در لایحه بودجه‌ دولت که تقدیم مجلس می‌شود برای بودجه قرآنی دو سرفصل وجود دارد؛ یک سرفصل که همان بودجه دستگاه‌هایی است که فعالیت قرآنی انجام می‌دهند که بیشترین آن به وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف و بعد دیگر دستگاه‌های قرآنی اختصاص می‌یابد که 14 میلیارد تومان آن برای معاونت قرآن و عترت ارشاد در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: سرفصل مهم و کلان دیگر، بودجه‌ای متمرکز است که سال 93، 200 میلیارد تومان در نظر گرفته شد که قول اختصاص 180 میلیارد آن را گرفته‌ایم که تاکنون دو سوم آن به حساب شورای عالی انقلاب فرهنگی واریز شده است. در بودجه سال 94 نیز این 200 میلیارد تومان مجدد پیش‌بینی شده است، که این بودجه متمرکز به برنامه‌های کلان و پروژه‌های قرآنی مانند توسعه زیرساخت‌های موسسات قرآنی، امور رسانه‌ای و کارهای هنری و پژوهشی اختصاص می‌یابد و صرف امور اجرایی نخواهد شد.

حشمتی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به موضوع بیمه فعالان قرآنی اشاره کرد و افزود: شش هزار نفر از فعالان قرآنی در سال گذشته تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که به دلیل کمبود اعتبارات، این روند با وقفه مواجهه شد و برای استفاده فعالان قرآنی حمایت از  بیمه‌شدگان به صندوق هنرمندان واگذار شد که در برهه‌ای از زمان این صندوق نیز با کمبود اعتبارات روبرو شد و بخش بیمه قرآنی را متوقف کرد اما با گفت‌وگویی که وزیر ارشاد با مسئول این صندوق داشت این حمایت دوباره از سر گرفته شده است البته به زودی نیز صندوق بیمه قرآنیان تشکیل خواهد شد و از صندوق هنرمندان جدا می‌شود و امیدواریم با حمایت مجلس شورای اسلامی بخش حمایت از بیمه تکمیلی نیز اتفاق بیفتد.

وی در پایان، برنامه کلان این معاونت در سال جاری را تربیت مربیان مفاهیم قرآنی و سبک زندگی اسلامی عنوان کرد و افزود: از سال 94 نیز اولویت کار این معاونت سوق دادن موسسات قرآنی به سمت آموزش مفاهیم و سبک زندگی اسلامی در کنار آموزش حفظ و قرائت قرآن است.

کد خبر 282100

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha