تهرانگردی زمستانی احمد مسجدجامعی دیروز به بخشی‌هایی از منطقه ۱۲پایتخت اختصاص یافت؛ منطقه‌ای که به‌خاطر وجود بسیار زیاد بافت‌های تاریخی باعث شد چندین بار تهرانگردان به کوچه‌ و خیابان‌های مختلف آن پای بگذارند.

آغازتهرانگردی زمستانی، با حس و حال سال نو میلادی

ديروز هم آنها به همراه خسروآبادي، مديركل ميراث فرهنگي استان تهران و محمدرضا تابش، نماينده مجلس شوراي اسلامي و تيمي تهرانگردي به منطقه 12رفتند و اين‌بار كشف تهران را از كليساي گئورك در محله شاپور شروع كردند. بناي اين كليساي قديمي در حال حاضر بسيار فرسوده شده است و نياز به مرمت دارد. اينطور كه منابع تاريخي مي‌گويند تاريخ ساخت كليساي گئورك به سال‌هاي 1153تا 1169برمي‌گردد و در سال 1357نيز به‌عنوان يكي از آثار ملي ايران ثبت شده است. اين كليساي مقدس يكي از معروف‌ترين و قديمي‌ترين كليساهاي پايتخت به‌حساب مي‌آيد و اكنون به‌خاطر نفوذ رطوبت به ديواره‌هاي بناي آن براي مدتي تعطيل شده و در دست مرمت قرار گرفته است. در حياط اين كليساي قديمي پيكر يكي از معروف‌ترين اسقف‌هاي ارامنه كه در مبارزه حق‌طلبي سال‌ها تلاش كرده دفن شده است. در جنب آن نيز يك خانه‌ سالمندان وجود دارد كه ملك سيسان، عضو شوراي خليفه گري ارامنه تهران مي‌گويد 15نفر در آن زندگي مي‌كنند.

ديروز مسجدجامعي از محراب كليسا و نقاشي‌هاي قديمي ارامنه در آن بازديد كرد و به مسيحيان حاضر در كليسا، سال نو ميلادي را تبريك گفت. وي همچنين در بازديد از بناي در حال مرمت كليساي گئورك مقدس نيز ابراز اميدواري كرد كه اين بناي تاريخي پايتخت با توجه ويژه مسئولان امر، مجددا احيا شود. عضو شوراي خليفه گري ارامنه تهران اما در سخنان خود به مسجدجامعي گفت: «پيش از آنكه اين بنا به اين ميزان تخريب شود بارها به مسئولان مختلف نامه نوشته‌ايم اما متأسفانه توجهي نشد و نهايتا پس از آسيب ديدن شديد اين بنا، نسبت به مرمت آن اقدام شد.»

خسرو آبادي، مديركل ميراث فرهنگي استان تهران نيز در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينكه براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده براي مرمت و احياي مساجد و مدارس تاريخي و قديمي 400ميليون تومان اعتبار پيش‌بيني شده است اعلام كرد كه براي مرمت كليساها اعتباري درنظر گرفته نشده و اگر از اعتبارات ملي به اين بخش تزريق شود مي‌توان نسبت به احيا و مرمت آن اقدام كرد.

مسجد جامعي و گروه همراه وي سپس به سراي كاظمي رفتند. آنها از درختي قديمي با 900سال قدمت معروف به چنار امامزاده يحيي و سقاخانه حضرت عباس(ع) نيز ديدن كردند. بازديد از رختشوي خانه، مطبخ، نانوايي، عكاسخانه، عطاري، لحاف دوزي، تماشاخانه و سراي سنتي بخش ديگري از برنامه تهرانگردان در اين منطقه بود. اين برنامه با بازديد از موزه آثار باستاني و هنرهاي مدرن دانشجويان دانشگاه تهران ادامه يافت.

يكي از بخش‌هاي جالب برنامه تهرانگردي روز گذشته حضور در حسينيه اول مظلوم بود؛ جايي كه عكس‌هاي آقاي دستجردي بنيانگذار هيأت، تختي، ملا هاشمي و تاريخچه ورزش باستاني و همچنين سنگ ورزشي نظر تهرانگردان را به‌خود جلب كرد. در حياط اين حسينيه اجاق سمنو‌پزان قرار دارد كه هر سال در سالگرد ميلاد حضرت زهرا(س) اقدام به پختن سمنو مي‌كنند. اينطور كه اعلام شد در سال آينده نيز به همين منظور 14فروردين گندم‌ها را خيس كرده و 19فروردين سمنو مي‌پزند. گفتني است در پايان اين بازديد شال مخصوص حسينيه به مسجد جامعي اهدا شد. پس از اين تهرانگردان راهي هنرستان كمال الملك شدند و به تماشاي نقاشي‌هاي مفهومي همچنين آثار منصور دهقان پرداختند. در ادامه مسجدجامعي، عضو شوراي شهر تهران و گروه همراهش به باغ نگارستان رفته و از تنديس حكيم ابوالقاسم فردوسي، ساخته شده توسط دانشجويان ايراني مقيم اروپا و رونمايي‌شده در 28خرداد 1315در دانشكده ادبيات بازديد كردند. سپس از ساختمان پروژه مرمت و بهسازي عمارت تاريخي كتابخانه باغ موزه نگارستان بازديد به‌عمل آوردند.

رونمايي از كتابي درباره عودلاجان

ديروز تهرانگردان به موزه كمال‌الملك رفتند و نظاره‌گره 3نقاشي از كمال‌الملك و چند اثر از نقاشان دنباله‌رو سبك كمال‌الملك شدند. بازديد از كوچه پسكوچه‌هاي محله عودلاجان نيز بخش ديگري از برنامه كشف تهران روز گذشته بود كه با رونمايي كتاب استاد همايوني درباره عودلاجان همراه شد. تهرانگردان پس از اين و صرف ناهار در اين محله به سمت كاخ گلستان حركت كردند كه در شمس‌العماره آن براي نخستين‌بار قرار است گشوده شود.

کد خبر 282114

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha