همشهری آنلاین: سرپرست دانشگاه تهران با انتقاد از روند فروش مدارک علمی، گفت: خود دانشگاه‌ها و وزارت علوم در این زمینه مقصر هستند چراکه وقتی یک تقاضایی را ایجاد می‌کنند که نمی‌توانند به این تقاضا پاسخ دهند، ناچار تقلب و دوباره‌کاری خواهد شد.

به گزارش پايگاه رسمي دانشگاه تهران، دکتر محمود نیلی‌ احمدآبادی در شورای عمومی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، همچنين با انتقاد از نگاه تمرکزگرا به دانشگاه‌ها گفت: بیشترین افت کیفیت ناشی از دستورالعمل‌ها و دستورهای متمرکزی است که برای دانشگاه‌ها صادر می‌شود.

سرپرست دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه در دانشگاه تهران مصمم هستیم در چارچوب مشخص، اختیارات دانشگاه را افزایش دهیم، تصریح کرد: وقتی می‌گوییم استاد دانشگاه تهران، این تمایز باید در آیین‌نامه‌ها نیز دیده شود. نمی‌شود دانشگاه تهران را نماد آموزش عالی و دانشگاه مادر بنامیم اما این دانشگاه نتواند یک تصمیم در حد این نام بگیرد.

دکتر نیلی احمدآبادی تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که دولت و وزارت علوم، دانشگاه تهران را متفاوت ببینند.

وی با اشاره به اینکه «هیچ دانشگاه ‌موفقی در دنیا، دانشگاه فقیری نیست»، گفت: بین کیفیت و ثروت دانشگاه رابطه مستقیمی وجود دارد.

سرپرست دانشگاه تهران با انتقاد از تأمین هزینه از طریق پذیرش دانشجو و دریافت شهریه، گفت: باید سهم درآمد حاصل از شهریه برای افزایش کیفیت دانشگاه، کاهش یابد و سهم درآمد دانشگاه باید به سمت حوزه مأموریت دانشگاه که درآمد حاصل از پژوهش است، سوق داده شود.

وی با ابراز نگرانی از سطح کیفیت دانشگاه گفت: باید شاخص‌های پذیرش دانشجو تغییر کند و دانشجویان با کیفیت وارد دانشگاه شوند و نباید به دانشجو به عنوان منبع درآمد صرف نگاه کرد و باید این نوع نگاه به دانشجو تغییر کند و به دانشجو به عنوان یک سرمایه نگاه کنیم.

دکتر نیلی احمدآبادی تصریح کرد: در دانشگاه تهران معتقدیم در حوزه علوم انسانی باید خود متخصصان این حوزه به آسیب‌شناسی بپردازند و خود این افراد نیز راهکار ارائه دهند تا علوم انسانی به آن جایگاه معتبری که داشت، برگردد و در واقع خود دانشگاه باید نسخه برای حل معضلات این حوزه بیابد.

وی با انتقاد از افزایش ظرفیت دانشجو در علوم انسانی، گفت: به اسم توسعه علم انسانی، بیشترین ضربه به علوم انسانی زده شد.

دکتر نیلی احمدآبادی با اشاره به اینکه «مایه هر تحولی، تحول در علوم انسانی و اجتماعی است»، تصریح کرد: همه کشورهایی که متحول شده‌ و توسعه یافته‌اند، نخست فکر و ذهنشان متحول شده و سپس به سوی علوم و دانش رفته‌اند. توسعه بدون توجه به علوم انسانی و علوم اجتماعی، توسعه پایداری نخواهد بود.

سرپرست دانشگاه تهران همچنين با اشاره به اهمیت زبان فارسی گفت: دانشگاه تهران همواره در این زمینه پرچمدار بوده و این پرچمداری باید با همت بیشتری ادامه پيدا كند و به زبان فارسی به عنوان یک موضوع ملی و استراتژیک نگاه شود.

وی افزود: جایگاه و افتخارات دانشگاه تهران درباره زبان فارسی و توسعه آن موضوعی نیست که انکار شود، هیچ دانشگاهی نمی‌تواند در این زمینه جایگزین دانشگاه تهران باشد و دانشگاه تهران با تمام توان برای ارتقای زبان فارسی و توسعه آن تلاش می‌کند.

کد خبر 282234

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha