یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۴
۰ نفر

اصغر اصغری: سرقت از خانه اتفاقی ناخوشایند است که می‌تواند ماحصل یک عمر داشته‌های شما را در کمتر از چند دقیقه به تاراج دهد.

ورود سارقـان ممنوع!

هميشه فرصت‌هايي براي افراد سارق وجود دارد تا به خانه‌ها دستبرد بزنند و شما را با اندوه از دست دادن اموالتان تنها بگذارند. با اين حال، همواره دستورات و روش‌هايي براي ايمن‌سازي حداكثري خانه شما وجود دارد؛ دستوراتي به ظاهر ساده اما بسيار مهم كه مي‌تواند دست سارقان را براي هميشه از اموال داخل خانه‌تان كوتاه كند. در اين گزارش كه به كمك ابوالفضل قهرماني، كارشناس ابزارآلات ايمني و نصاب سيستم‌هاي ضدسرقت تهيه شده تلاش كرده‌ايم تا شما را با بخشي از اين دستورات مهم آشنا كنيم.

ورودي خانه را دريابيد

تقريبا همه خانه‌هاي شهري يك بخش ورودي دارند كه فضاي داخل خانه را به واسطه در از محوطه بيروني آن جدا مي‌كند. اگر در محله‌اي زندگي مي‌كنيد كه احتمال بروز سرقت در آن زياد است، براي ورودي در خانه‌تان از فضاي كوچه يا محوطه مشاع آپارتمان از نور كافي استفاده كنيد تا جلوي خانه تاريك نباشد. همچنين اگر منزلتان شمالي و حياط‌دار است، فضاي بالاي ديوار را نرده‌كشي كنيد تا احتمال بروز سرقت را به حداقل برسانيد. هيچ وقت نرده‌بان را به حالت ايستاده به ديوار تكيه ندهيد. دسترسي به داخل خانه و حياط را بررسي كنيد و راه را براي ورود افراد متخلف ببنديد. آيفون‌هاي تصويري به شما كمك مي‌كند تا چهره اشخاصي را كه زنگ خانه‌تان را مي‌زنند ببينيد. آن وقت مي‌توانيد راحت‌تر مأموران آب و برق و گاز را از سارقان تشخيص دهيد.

دوربين نصب كنيد

چند سالي مي‌شود كه نصب دوربين‌هاي مداربسته از حالت صنعتي خارج شده‌اند و كاربردهاي عمومي‌تري يافته‌اند. حالا اين امكان وجود دارد كه شما هم امنيت منزلتان را به دوربين‌هاي مداربسته بسپاريد تا درصورت سرقت سرنخي در دست داشته باشيد. دوربين‌هاي جديد مداربسته به‌صورت نامحسوس و غيرقابل شناسايي در بخش ورودي خانه و ديگر فضاها نصب مي‌شوند. اين دوربين‌ها تصاوير را در دوره زماني مشخص به حافظه مي‌سپارند. دوربين‌هاي جديد مجهز به سامانه ديد در شب هستند و رفت وآمد هر جنبنده‌اي را به‌راحتي ثبت مي‌كنند. همچنين برخي از اين دوربين‌ها بدون نياز به سيم‌كشي، تصاوير را به‌صورت وايرلس به مركز كنترل ارسال مي‌كنند. قيمت دوربين‌ها بسيار متنوع است. اما نصب و راه‌اندازي سيستم‌هاي دوربين مدار‌بسته معمولا از ۳۰۰هزار تومان فراتر مي‌رود.

درهايي كه ضدسرقت هستند

حالا نصب درهاي ضدسرقت در بخش ورودي يا ديگر قسمت‌هاي خانه كاملا مقرون به‌صرفه‌شده است. درهاي ضدسرقت اصطلاحا به درهايي گفته مي‌شود كه از داخل به اهرم مجهز هستند و درصورت چرخاندن كليد در قفل، ضامن‌هاي آن از 4سمت وارد ستون در مي‌شوند و امكان باز شدن آن را به حداقل مي‌رسانند. قيمت درهاي ضدسرقت از ۴۵۰هزار تومان شروع مي‌شود. يادتان باشد براي خريد اين درها سراغ نمونه‌هاي چيني نرويد چرا كه عملكرد مطمئني ندارند و اتفاقا راحت‌تر از درهاي معمولي باز مي‌شوند. اگر به هر دليل، امكان نصب درهاي ضدسرقت را نداريد، مي‌توانيد از قفل‌هاي كمكي يا همان ۳ شاخه استفاده كنيد. اين نوع قفل‌ها، اضافه‌بر قفل اصلي در نصب مي‌شوند و احتمال باز شدن آن را براي سارقان به حداقل مي‌رسانند. قيمت اين قفل‌ها از ۵۰ هزار تومان شروع مي‌شود. البته حدود ۲۰هزار تومان هم بايد بابت اجرت نصب آن بپردازيد.

كامپيوتري جواب مي‌دهد

اگر قفل‌هاي در ورودي يا ديگر درهاي خانه‌تان شكل و شمايل قديمي و معمولي دارد، بهتر است مغزي آن را با نمونه‌هايي كه اصطلاحا به قفل‌هاي كامپيوتري معروف است تغيير دهيد. اين نوع مغزي قفل‌ها به‌گونه‌اي طراحي شده‌اند كه هر نوع كليدي داخلشان وارد نمي‌شود و تنوع كليدشان هم كمتر است. مجموع اين عوامل باعث مي‌شود تا قفل در شما حالت ضدسرقت پيدا كند. اين نوع قفل‌ها هم تنوع زيادي در بازار دارند، اما نمونه‌هاي ايراني و تركيه‌اي آن كيفيت بالاتري دارند. قيمت مغزي‌هاي كامپيوتري باكيفيت هم از ۲۰هزار تومان شروع مي‌شود. مزيت مغزي‌هاي كامپيوتري اين است كه هم روي درهاي چوبي و هم آهني جواب مي‌دهد. ضمن اينكه كليد اين نوع قفل‌ها هم معمولا استحكام بالاتري دارد و ديرتر خراب مي‌شود.

از قفل و در تا كركره

اين قفل‌ها هستند كه از ورود هر فرد غريبه‌اي به خانه شما جلوگيري مي‌كنند. پس در دوره‌هاي زماني مشخص نسبت به سالم بودن آنها اطمينان حاصل كنيد. اگر پيچ قفل‌ها نيز شل شده يا حالتي نامتوازن دارد نسبت به تعمير آن سريع اقدام كنيد. قفل‌هاي خراب تنها كار را براي سارقان راحت‌تر مي‌سازد. همچنين نسبت به سالم بودن همه درهاي خانه، به‌ويژه در ورودي حساسيت نشان دهيد. درهايي كه فرسوده هستند يا به راحتي شكسته مي‌شوند نمي‌توانند ايمني لازم را براي منزلتان به‌وجود آورند. اگر در خانه‌هاي آپارتماني زندگي مي‌كنيد بهترين راه حفاظت از در ورودي خانه‌تان اين است كه آن را با يك در كركره‌اي محافظ فلزي ايمن‌تر‌سازيد. براي نصب اين درهاي كركره‌اي كافي است از كمك يك آهنگر برخوردار شويد. اين درها به چهارچوب فلزي در نصب مي‌شود و احتمال سرقت از خانه را به حداقل مي‌رساند. فراموش نكنيد بهترين نوع قفل براي بستن درهاي كركره‌اي، قفل‌هايي است كه به آنها اصطلاحا كتابي گفته مي‌شود. چرا كه بريدن اين قفل‌ها براي سارقان سخت‌تر است. نصب درهاي كركره‌اي بسته به وزن آن، هزينه‌اي بيش از ۲۰۰هزار تومان برايتان دربرخواهد داشت.

پنجره‌ها را ايمن كنيد

پنجره‌ها يكي از راه‌هاي اصلي سارقان براي ورود به خانه هستند. اگر در طبقه اول يك مجتمع آپارتماني زندگي مي‌كنيد بهتر است نسبت به نصب نرده و حفاظ مناسب براي پنجره‌هاي خانه‌تان اقدام كنيد. استفاده از پنجره‌هاي دوجداره نيز احتمال سرقت را كاهش مي‌دهد. بالكن‌ها نيز ازجمله مكان‌هايي هستند كه فرصت ورود به خانه را براي سارقان فراهم مي‌آورند. بهترين راه براي ايمن‌سازي‌ اين بخش از خانه، نرده‌كشي مناسب است تا از ورود افراد غريبه جلوگيري شود. اگر پشت‌بام‌تان با ديگر ساختمان‌ها هم‌سطح است يا امكان دسترسي به آن وجود دارد، نسبت به ايمن‌سازي در پشت‌بام هم اقدامات لازم را انجام دهيد. همچنين بهتر است درهاي خرپشته و بالكن از پشت قفل شده باشد تا دسترسي به آن تنها از داخل ميسر باشد. اگر پنجره‌هاي بالكن و ديگر بخش‌هاي منتهي به فضاي بيروني خانه‌تان به‌صورت كشويي است، تنها به قفل معمول آن اكتفا نكنيد. بهتر است در روزهايي كه خانه‌تان را براي چند روز ترك مي‌كنيد، پشت اين نوع درها يك وسيله اهرم شكل بگذاريد تا از باز شدن آسان آن جلوگيري شود.

شب‌بند، چشمي، گاوصندوق و ديگران

خانه‌هاي آپارتماني و مجتمعي، طعمه‌هاي خوبي براي سرقت هستند. براي افزايش ايمني اين نوع خانه‌ها بهتر است روي در خانه شب‌بند نصب كنيد. شب‌بند، وسيله‌اي است كه از باز شدن كامل در پس از باز كردن قفل اصلي جلوگيري مي‌كند و مي‌تواند مانعي ديگر بر سر راه سارقان باشد. نصب شب‌بند هزينه زياد و تخصص آنچناني نمي‌خواهد و خودتان هم مي‌توانيد از پس نصب آن برآييد. بهتر است در اصلي خانه‌تان چشمي داشته باشد تا راحت‌تر فضاي بيروني خانه‌تان را ببينيد. چشمي‌ها هم كيفيت‌هاي متفاوتي دارند و قيمت آنها از ۸ هزار تومان شروع مي‌شود. اگر عادت داريد طلا و جواهرتان را در خانه نگه داريد، بهترين راه نگهداري از اينگونه وسايل ارزشمند در داخل گاوصندوق است. علاوه بر زيورآلات، اسناد و مدارك باارزش را هم مي‌توانيد در گاوصندوق قرار دهيد تا دسترسي به آنها براي سارقان مشكل‌تر شود. قيمت گاوصندوق‌هاي نسوز بالاتر از ۸۰۰هزار تومان است. شما همچنين مي‌توانيد از صندوق‌هاي خانگي ديجيتال براي نگهداري اشياي ارزشمند و مدارك‌تان استفاده كنيد. اين صندوق‌ها تنها با وارد كردن رمز باز مي‌شوند و قيمت پايين‌تري نسبت به گاوصندوق‌ها دارند. فراموش نكنيد، بهتر است گاوصندوق يا صندوق را در جايي از خانه قرار دهيد كه به‌راحتي قابل رويت نباشد.

خانه بايد ايمن باشد

ابوالفضل قهرماني، كارشناس ابزارآلات ايمني و نصاب سيستم‌هاي ضدسرقت است. تجربه ۸ ساله او به كمك ما آمده تا بتوانيم منزلمان را در مقابل سرقت ايمن‌سازي‌ كنيم. قهرماني معتقد است كه براي ايمن‌سازي‌ فضاي منازل بايد از چند روش همزمان استفاده كرد تا از دسترسي دزدان مصون بماند.

خانه را ايمن‌تر كنيد

رعايت برخي نكات به ظاهر ساده مي‌تواند احتمال سرقت وسايل خانه شما را به حداقل برساند. با برخي از اين راهكارها آشنا شويد تا ايمني خانه‌تان هنگام نبود شما بالاتر برود.
هيچ‌گاه در خانه‌تان را باز نگه‌نداريد. كليد منزلتان را به افرادي كه آنها را خوب نمي‌شناسيد يا كاملا به آنها اطمينان نداريد نسپاريد. هنگام قفل كردن در، كليد را همراهتان برداريد و آن را زير پادري، جاكفشي يا ... قرار ندهيد.
وقتي قصد مسافرت چندروزه را داريد، از همسايه‌ها يا اقوام بخواهيد روزي يك‌بار به خانه‌تان سركشي كنند.
بهتر است شب‌ها درها و پنجره‌هاي منتهي به فضاي بيرون از خانه را از داخل قفل كنيد.
اگر به تازگي خانه‌تان را عوض كرده‌ايد يا دسته كليد خانه‌تان گم شده است، بلافاصله نسبت به تغيير قفل و كليدها اقدام كنيد.
هنگامي كه به مسافرت مي‌رويد هيچ‌گاه چراغي را به‌صورت دائم روشن نگذاريد. اين كار نشانه خوبي براي سارقان است.
گاهي اوقات پل‌هاي هوايي نزديك مجتمع‌هاي مسكوني يا درختان باعث مي‌شوند تا ورود دزدها به فضاي داخلي خانه و يا آپارتمان آسان‌تر شود. براي ايمن‌سازي‌ اين فضاها هم چاره‌اي بينديشيد.
هنگامي كه براي ديد و بازديد به خانه اقوام و آشنايان مي‌رويد درصورتي كه آنها خانه نباشند، از گذاشتن پيغام خودداري كنيد. اينگونه پيغام‌ها راهنماي خوبي براي سارقان است.

 

کد خبر 282275

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha