حامد فوقانی: آگاه نبودن به مسائل تـرافـیـکی از یک‌سو هزینه‌های اداره شهر را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر به بار ترافیکی معابر شهری می‌افزاید.

خط سفید عابر

واقعيت جامعه ما اين است كه بسياري از افراد، به اين نكته اصلا توجهي نمي‌كنند و به‌طور مستقيم و غيرمستقيم آسيب‌هاي ناشي از رعايت‌نكردن قوانين راهنمايي و رانندگي را متوجه خود و ديگران مي‌كنند. متأسفانه در مورد بسياري از الزامات شهرنشيني ديگر نيز وضعيت به همين منوال است؛ مثل درنظر گرفتن اهميت استفاده از حمل‌ونقل عمومي در ترددهاي شهري، معاينه فني خودروها، تفكيك زباله از مبدأ و پرداخت بموقع عوارض. البته نمي‌توان به‌طور مستقيم پيكان اين بي‌توجهي‌ها را به سمت شهروندان نشانه گرفت بلكه عوامل مختلفي هستند كه باعث اين موارد مي‌شوند.

در اين ميان نظرسنجي‌هاي همشهري از شهروندان تهراني درخصوص وضعيت رانندگي واقعيت‌هاي جالبي را بازگو مي‌كند. به‌طور نمونه براساس اين نظرسنجي تنها 1.3 درصد پايتخت‌نشينان، نسبت به وضعيت رانندگي شهروندان از نظر رعايت قوانين و توجه به علائم رانندگي رضايت كامل دارند. اين در حالي است كه 39درصد از 615نفر سؤال‌شونده، خيلي كم رضايت دارند.

از سوي ديگر اغلب رانندگان در پاسخ به اين سؤال كه چقدر از وضعيت رانندگي خودتان از نظر رعايت قوانين رضايت داريد، گزينه متوسط را انتخاب كرده‌اند. البته اين در حالي است كه شهروندان معتقدند در سال‌هاي اخير توجه‌شان به خطوط سفيد وسط خيابان يا به خطوط عابر پياده بيشتر شده است؛ تا جايي كه 46درصد شركت‌كنندگان نظرسنجي، گزينه خيلي زياد را در اين رابطه انتخاب كرده‌اند.

  • نخست عدالت با همت مسئولان

به هر ترتيب نكته مهم در بهترشدن وضعيت ترافيكي و توجه به مسائلي كه منجر به آسمان آبي، زمين پاك شهرمان مي‌شود اين است كه مشاركت مردم در اين راه به حداكثر خود برسد. در رابطه با اين مسئله به سراغ 2عضو كميسيون فرهنگي - اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران رفتيم تا نظر آنها را نيز جويا شويم.

مرتضي طلايي كه رئيس پليس سابق تهران بزرگ بوده، به همشهري مي‌گويد كه براي اجراي كمپين سفيد، بيشتر از همه بايد عدالت اجتماعي نيز مدنظر قرار گيرد. منظور وي اين است كه مسئولان كشور هرچند در رده بالا نيز بايد با مردم همراه شوند و معناي ترافيك و آلودگي هوا، رنج ايستادن در صف مترو و اتوبوس و... را درك كنند.

به‌عبارت ديگر آنها نيز تا جايي كه امكان دارد راه‌هاي استفاده از منصب خود را براي دور زدن قانون كاهش دهند و الزامات شهرنشيني را مانند شهروندان رعايت كنند. طلايي براي عادت شدن رفتارهاي صحيح ترافيكي يك مثال مي‌زند: «زماني كه رئيس پليس بودم براي اجراي مناسب يكي از قوانين ترافيكي، دستور دادم يكي از معاونان وزارتخانه‌ها را براي ورود به خط ويژه با جديت اعمال قانون كنند تا مردم پليس را هميار خود ديده و همراه شوند.» نايب‌رئيس شوراي شهر تهران بر اين نظر است كه در موارد ديگر زندگي، مثل مبارزه با رباخواران و رشوه‌بگيران و مفسدان اقتصادي نيز بايد با جديت رفتار شود تا با برقراري عدالت اجتماعي، بتوان مردم را براي توجه به مسائل شهرنشيني همراه كرد.

  • مداومت، مهم‌ترين شاخصه در مقبوليت كمپين

الهه راستگو، ديگر عضو كميسيون فرهنگي - اجتماعي شوراي شهر تهران نيز مي‌گويد كه اصولا كمپين‌ها قالب‌هاي مناسبي هستند كه مي‌توانند مردم را در يك موضوع خاص به مشاركت بطلبند. به گفته وي طرح كمپين خط سفيد نيز يك طرح هوشمندانه است به‌منظور اينكه شهروندان تهراني را با يكي از مهم‌ترين معضلات شهري خود يعني ترافيك كه به نوعي به آن عادت كرده‌اند و همه مي‌دانند اين عبور و مرور ناصحيح اتومبيل‌ها و رفتارهاي غلط ترافيكي يكي از مهم‌ترين دلايل بروز آلودگي هوا و مشكلات زيست‌محيطي در شهر تهران است، از ديدگاه حل مسئله آشنا سازد. رئيس كميته مشاركت‌هاي مردمي شوراي شهر تهران مي‌افزايد: «اگر كمپين خط سفيد همينطور كه ايده بسيار خوبي داشته، بتواند اجراي قوي و مستمري نيز داشته باشد، مي‌توان شاهد يك اتفاق مثبت در زمينه فرهنگ ترافيك شهر تهران بود، چراكه نوع اجرا و مداومت در اجرا يكي از مهم‌ترين شاخصه‌هاي مورد قبول بودن يك كمپين است.»

راستگو يكي از مهم‌ترين راه‌هايي كه مي‌توان شهروندان را به مشاركت طلبيد قرار دادن آنها در معرض اطلاعات صحيح مي‌داند و اينكه نقش آنها را در شكل‌گيري شهر مطلوب به كرات يادآور شد. به اعتقاد وي اينجاست كه هم خود شهروندان مجري اين طرح شده و هم خودشان ناظر اجراي طرح مي‌شوند.

کد خبر 282513

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha