چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۷
۰ نفر

داور شیخاوندی: اعمال جریمه برای غایبان از سربازی و یا به تعبیری فروش خدمت سربازی به افرادی که حاضر به انجام خدمت مقدس سربازی نشده‌اند یک نابرابری اجتماعی است که باعث می‌شود تا خدمات میهنی به خدماتی پولی تبدیل شود.

سربازي وظيفه‌اي است كه بر عهده افراد ذكور كشور براي دفاع از ملت و بقاي ميهن قرار داده شده اما با اين اقدام افرادي كه از رفاه برخوردارند با پرداخت پول از سربازي معاف شده و مابقي افراد ناچارند به‌دليل ناتواني در خريد خدمت به سربازي اعزام شوند، اين اقدام يك بي‌عدالتي تمام عيار در حق جواناني است كه توانايي خريد خدمت سربازي را ندارند. قانون خدمت سربازي براي تمام افراد ذكور كشور -به جز برخي استثنائات قانوني- است اما زماني‌كه بشود اين «وظيفه» را با پول خريد تمام قداست و ابهت آن از بيم‌مي‌رود و سربازي تبديل به خدمت فقرايي مي‌شود كه پول براي خريد خدمت ندارند و ناچار به اعزام به سربازي هستند.

از نظر اخلاقي نيز زير سؤال بردن وظيفه ميهني جوانان با پرداخت پول چندان مناسب نيست. موضوع ديگر در اين خصوص بحث خروج 4فوتباليستي است كه مشكل كارت پايان خدمت و خروج از كشور را دارند اما با موافقت ستاد كل نيروهاي مسلح و با اين عنوان كه بعد از بازگشت از جام ملت‌ها با آنها برخورد قانوني مي‌شود، توانسته‌اند براي مدتي از كشور خارج شوند. اگر چه خروج اين افراد به‌منظور سر بلند كردن نام ايران در جهان است، اما اين معافيت موقتي بايد براي ديگر افراد نيز اجرايي شود و صرف فوتباليست بودن نمي‌تواند مجوزي براي اقدامات خلاف و سپس فرار هر چند موقت از مجازات قانوني شود. هستند افراد عادي كه با همين مشكل فوتباليست‌ها در گير هستند اما چون دستشان به مقامات بالاي مملكتي نمي‌رسد، نمي‌توانند با توصيه افراد مسئول و بلند پايه از كشور خارج شوند. اين استثنائات نبايد فقط براي افراد خاص مثل فوتباليست‌ها و توسط يك نهاد يا سازمان جامه عمل بپوشد بلكه بايد در كميته‌اي متشكل از نهادها و سازمان‌هاي مسئول در اين‌باره تصميم‌گيري و براي خروج از كشور افراد به‌منظور تحصيل، زيارت، درمان و... مجوز صادر شود تا شائبه بي‌عدالتي پيش نيايد.

کد خبر 282660

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha