رئیس کمیته سرمایه‌گذاری شرکت ملی گاز ایران با اشاره به معرفی پروژه‌های اولویت‌دار صنعت گاز به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، گفت: شرکت‌هایی از کشورهای فرانسه، انگلیس، آلمان، کره جنوبی، ژاپن، چین و روسیه برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی کرده و مذاکراتی را نیز انجام داده‌اند.

نفت

به‌گزارش ايرنا، اصغر سهيلي‌پور افزود: از ابتداي سال‌جاري با 35تا‌40 شركت وارد مذاكره شده‌ايم كه برخي از آنها از شركت‌هاي بزرگ و صاحب‌نام در اين زمينه هستند.سهيلي‌پور با اشاره به تمايل شركت‌هاي اروپايي و آسيايي براي مشاركت در صنعت گاز ايران، گفت: اين شركت‌ها از كشورهايي مانند فرانسه، انگليس، آلمان، كره جنوبي، ژاپن، چين و روسيه هستند.

وي اضافه كرد: به‌عنوان مثال شركت مهندسي و انرژي ميتسوبيشي، ال‌جي و سامسونگ با مجموعه شركت ملي گاز در حوزه‌هاي ساخت پالايشگاه و خط انتقال وارد مذاكره شده‌اند. مشاور مديرعامل شركت ملي گاز ايران گفت: در بين آنها برخي شركت‌هاي ژاپني و ايتاليايي هستند كه حاضرند همكاري را حتي قبل از لغو كامل تحريم‌ها شروع كنند و در اين زمينه بسيار علاقه‌مند به انجام اين امر هستند. رئيس كميته سرمايه‌گذاري شركت ملي گاز در مورد همكاري شركت‌هاي روسي گفت: روس‌ها از زماني كه پروژه‌هاي خود را در اروپا به‌ويژه اروپاي شرقي و سوريه، به دلايل موجود متوقف كردند بسيار علاقه‌مندند در طرح‌هاي ما به‌صورت فاينانس سرمايه‌گذاري كنند.

  • افزايش ظرفيت توليد گاز

ظرفيت گاز توليدي ايران پس از چندسال درجا زدن تا پايان سال گذشته 100ميليون مترمكعب افزايش يافت. بيژن زنگنه، وزير نفت ايران قول داده كه وعده افزايش روزانه 100ميليون مترمكعبي گاز ايران تا پايان سال محقق شود. تاكنون 70ميليون مترمكعب به ظرفيت توليد گاز ايران در سال‌جاري اضافه‌شده و وزير نفت گفت: تا پايان سال نيز مابقي اين افزايش ظرفيت تحقق مي‌يابد. ديروز وزير نفت از آغاز شيرين‌سازي‌ در نخستين «ترين» فاز ١٧ و ١٨ پارس‌جنوبي خبر داد و افزود: مقدمات لازم براي تزريق گاز از اين فاز به شبكه سراسري در حال انجام است. زنگنه گفت: در حال حاضر همه «ترين»‌هاي پالايشگاه فاز ١٥ و ١٦ وارد مدار شده و متخصصان در حال تثبيت آن هستند.

کد خبر 282864

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha