دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

دکتر حسین علایی: پس از انجام مذاکرات دور دوم سفرای ایران و آمریکا در مورد موضوع امنیت عراق در دوم مرداد ماه مذاکرات دور بعدی به فاصله کمی نسبت به مذاکرات دور اول برگزار شد.

قرار است در این مذاکرات «چارچوبی جهت شیوه فعالیت کمیته امنیتی»، «نحوه انتخاب نمایندگان دو کشور در کمیته» و «ساز و کار اجرایی فعالیت‌های این کمیته» تعیین گردد. پس از توافق بر سر موضوعات فوق، عملا کار کمیته امنیتی با حضور نمایندگان ایران، عراق و آمریکا آغاز خواهد شد.

طبیعتاً ایران از این که بتواند به گسترش امنیت، آرامش و ثبات عراق کمک کند خشنود خواهد شد اما به نظر می‌رسدکه آمریکا هنوز رفتار خود را براساس روش قبل از مذاکرات، در مورد ایران ادامه می‌دهد.

از جمله وزیر خارجه آمریکا طی هفته گذشته دوباره،‌ایران را به عنوان تهدید اصلی منطقه خاورمیانه مطرح کرد و دولت آمریکا هم تصمیم گرفته است تا تجهیزات نظامی به ارزش 63 میلیارد دلار را در اختیار کشورهای اسرائیل، مصر و عربستان قرار دهد و با این اقدام تهدید ایران را جایگزین تهدید اسرائیل برای کشورهای عربی منطقه خاورمیانه کند.

تجهیز گسترده اسرائیل با اعتباری بالغ بر 30 میلیارد دلار به معنی کمک به روحیه و توان جنگ‌افروزی عنودترین دشمن مسلمانان در خاورمیانه است.

از سوی دیگرباوجود همکاری ایران با دولت عراق برای ایجاد امنیت و مقابله با تروریسم در آن کشور، هنوز مقامات آمریکایی در سخنان خود از نقش منفی ایران در عراق سخن می‌گویند.

این در حالی است که انتظار برای آزادی دیپلمات‌های ایرانی در عراق همچنان در بین ایرانیان و خانواده‌های آنها پابرجا است و هنوز تاریخ معینی برای رهایی آنان از سوی آمریکایی‌ها اعلام نشده است.

در شرایط کنونی به نظر می‌رسد که آمریکا به دنبال آن است تا مذاکرات را تبدیل به فضایی یکطرفه برای حل مسائل خود در عراق کند و از همکاری ایران نهایت استفاده را برای کاهش مشکلات خود در باتلاق عراق، ببرد.

از دیدگاه مقامات آمریکایی، تلفات نظامیان اشغالگر و عدم توافق احزاب سیاسی عراقی، مهم‌ترین معضل عراق است و امنیت مردم عراق در درجه پایین‌تری نسبت به مسائل فوق قرار دارد.

بنابراین خوف آن است که آمریکا از نفوذ ایران در عراق برای حل مشکلات خود استفاده کند ولی همچنان به روند خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ادامه دهد و تجربه تلخ همکاری ایران بر سر افغانستان را تکرار نماید و زمانی که مسائل آتی به پایان رسید بر شدت رفتار خصمانه خود علیه ایران بیفزاید. پس باید به هوش بود تا در مذاکرات، امتیازات لازم را نیز گرفت و منافع ملی ایران را تأمین کرد.

کد خبر 28365

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز