سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نشستن درازمدت در پشت میز کار عمر شما را کوتاه خواهد کرد، اما آیا میزهای کار ایستاده راه حل این مشکل است؟

readydesk

پشتیبانان بهبود وضعیت محیط‌های کار امیدوارند سال ۲۰۱۵ سال رواج یافتن میزهای کار ایستاده باشد که در طول تاریخ هم نوابغی مانند لئوناردو داوینچی و ویرجینیا وولف آنها را ترجیح می‌داده‌آند.

به گزارش رویترز بر اساس بررسی که در سال ۲۰۱۲ در قالب «نظرخواهی‌های ملی بررسی تغذیه و سلامت آمریکا» انجام شد، حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد افراد در آمریکا حدود شش ساعت یا بیشتر در روز را در حالت نشسته می‌گذرانند.

کارشناسان تناسب بدنی می‌گویند کارمندان دفتری به خصوص در معرض خطرهای عارضه‌ای هستند که «بیماری نشستن» نام گرفته است.

جان ماتیوز، فیزیولوژیست ورزشی در کالج میرامار در سن‌دیه‌گوی آمریکا در این باره گفت: «پژوهشگران می‌گویند نشستن سیگارکشیدن نوین است.»

نشستن درازمدت با افزایش خطر دیابت، بیماری قلبی-عروقی و چاقی و مرگ و میر زودرس ارتباط دارد. او افزود بررسی‌‌های پزشکی نشان می‌دهند که حتی افرادی فعال از لحاظ جسمی نیز از اثرات ساعات درازمدت نشستن بر سلامت‌شان در امان نیستند.

شورای ورزش آمریکا (ACE) بیش از دو سال است که استفاده از مکان‌های کاری ایستاده را به عنوان گزینه‌ای برای کارمندان مطرح کرده است.

دکتر سدریک ایکس برایانت، کارشناس ارشد علمی در این شورا گفت: «بسیاری از افراد پس از استفاده از میزهای کاری ایستاده می‌گویند احساس انرژی بسیار بیشتری می‌کنند. این کار یقینا به پردازش ذهنی در این افراد کمک می‌کند.»

برایانت که خودش پشت یک میز کار ایستاده کار می‌کند که یک تردمیل به آن متصل است، می‌گوید ایستادن به او کمک می‌کند تا هشیار و متمرکز باقی بماند. او اعتقاد دارد که تهیه این میزها خرج کردن معقولی است.

انواع گوناگونی از میزهای کار ایستاده وجود دارند، از مکان‌های کاری با امکان ایستادن آزاد تا وسائل دیگری که بر روی یک میز کاری معمول سوار می‌شوند.

جو نفزیگر یک راهنمای خلاقیت در یک آژانس تبلیغاتی بود که یک میز کاری ایستاده قابل‌تنظیم به نام «ریدی‌دسک» (Readydesk) را به قیمت ۱۶۹ دلار ساخت.

این ابداعگر ۳۵ ساله که میزهای کاری‌اش در کشورهایی از استرالیا و ژاپن گرفته تا آلمان به فروش رسیده است، می‌گوید: «استفاده از این میزها در همه جهان گسترش یافته است و به سرعت دارد رواج پیدا می‌کند.»

او می‌افزاید: «من عاشق این موضوع هستم که پشت این میزها شما همیشه حاضر و آماده هستید. دیگر بدن‌تان نیمه‌خمیده نیست. عضلات ساق پا به کار می‌افتند و عضلات تنه فعال می‌شوند و فشار کمتری بر روی ستون فقرات‌تان وارد می‌آید.»

یک بررسی که نتایج ان در «ژورنال فعالیت جسمی و سلامت» منتشر شده است نشان داد که ایستادن بیش از هشت ساعت در روز در پشت این میزها باعث سوخته شدن ۱۶۳ کالری بیشتر در مقایسه با نشسته کار کردن می‌شود.

برایانت می‌گوید نشستن در همه طول روز کار خوبی نیست، و ایستادن درازمدت هم مناسب نیست، چرا که بررسی‌ها نشان داده‌اند که این کار هم می‌تواند باعث افزایش خطر سخت شدن دیواره شریان‌ها و ایجاد وریدهای واریسی شود.

او می‌گوید باید به بدن وقت داد که با وضعیت جدید تطبیق کند، «با نیم یا یک ساعت ایستادن در روز کاری‌تان شروع کنید.»

هدف این است که روز کاری را به چند بخش تقسیم کنید تا از نشستن معمول مداوم که اغلب افراد در اداره انجام می‌دهند، پرهیز شود.

او افزود: «این کار بیشتر یک رویکرد سبک زندگی است؛ بازگرداندن شیوه زندگی ما به پیش از هنگامی است که خارج کردن حرکت از آن را مهندسی کردیم.»

کد خبر 283989

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha