سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

قیمت نفت در بازارهای جهانی روز گذشته به روند نزولی خود سرعت بخشید تا هر بشکه نفت برنت دریای شمال به سطح ۴۵ دلار برسد و در عین حال زنگ‌ها را بیشتر به‌صدا درآورد که وقت خروج اقتصاد از چاه نفت فرارسیده است.

سقوط آزاد قیمت نفت در بازارهای جهانی طی یک‌سال اخیر.

كاهش يك دلار و 69سنتي بهاي طلاي سياه موجب شد تا در بازار نيويورك نفت برنت با قيمت 45دلار و 74سنت معامله شود و به كمترين قيمت طي 5سال و نيم اخير تنزل يابد. نفت خام طي 2روز گذشته 4دلار و 63سنت ارزش خود را از دست داد تا پس از شكست كانال50و40دلاري، در اين محدوده جديد هم با سرعتي زياد به سمت كانال 30دلاري حركت كند. هر بشكه نفت برنت درياي شمال سال گذشته ميلادي در بالاترين نرخ خود ركورد 115دلار را به ثبت رسانده بود كه نشان مي‌دهد طي 10‌ماه و 20روز كاهش بيش از 60درصدي قيمت در اين بازار رقم خورده است.

آخرين گزارش هفتگي اوپك كه قبل از سقوط روزهاي اخير منتشر شده بود، سطح 44دلار را براي ميانگين قيمت نفت اوپك نشان مي‌داد. اين آمار هم كاهش 60درصدي بهاي نفت اوپك نسبت به بالاترين نرخ خود در تيرماه سال‌جاري را نشان مي‌دهد. در آن روزها بهاي نفت اپك 110دلار را نيز پشت سر گذاشته بود اما در اين ايام پيش‌بيني‌ها از احتمال كاهش بيشتر آن به زير 40دلار سخن گفته ‌مي‌شود.

  • توليد كاهش نمي‌يابد

با وجود سقوط قيمت نفت و تداوم اين روند، رسانه‌هاي بين‌المللي اعلام كرده‌اند كه هيچ نشانه‌اي از كاهش توليد اوپك وجود ندارد تا چشم‌اندازي براي افزايش قيمت نفت يا دست‌كم توقف سقوط قيمتي وجود نداشته باشد. حسن روحاني رئيس‌جمهور نيز روز گذشته در سفر استاني خود به بوشهر بار ديگر به اين موضوع واكنش نشان داد و اقدام سياسي برخي كشورهاي منطقه را به ضرر آنها دانست. روحاني از كشورهايي چون عربستان و كويت نام برد و گفت كه اين كشورها در مقايسه با ايران زيان بيشتري مي‌بينند ضمن اينكه وابستگي ايران به نفت كمتر از وابستگي عربستان و كويت به پول نفت است.

با اين حال رويترز روز گذشته گزارش داد: عربستان و متحدان اين كشور در خليج‌فارس قصدي براي كاهش توليد به‌منظور افزايش قيمت نفت ندارند. طبق گزارش رويترز، در آخرين نشست اوپك در‌ماه نوامبر پس از آنكه علي النعيمي وزير نفت عربستان گفت اوپك نيازمند دفاع از سهم بازار خود در برابر نفت شيل آمريكا و ديگر توليدكنندگان رقيب است، اين سازمان به‌رغم درخواست‌هاي اعضاي خارج از خليج‌فارس تصميم گرفت كه توليد خود را كاهش ندهد. با توجه به تشديد روند نزولي قيمت نفت به كمتر از نصف قيمت‌هاي‌ماه ژوئن كه به اقتصاد توليدكنندگان كوچك‌تر اوپك لطمه زده، خواسته‌هاي آنها مبني بر كاهش توليد اوپك افزايش يافته است.

در اين شرايط اوپك افزايش مازاد عرضه در بازار را در سال 2015پيش‌بيني كرده و دليل آن را افزايش عرضه اعضاي خارج از اين سازمان و رشد كند تقاضاي جهاني نفت مي‌داند. وزرا و نمايندگان اوپك توليدكنندگان خارج از اين سازمان نظير روسيه، مكزيك و قزاقستان و ساير توليدكنندگان انگشت اتهام را به سمت نفت شيل آمريكا اشاره گرفته‌اند. توليد نفت آمريكا طي 6سال گذشته به مدد ظهور ناگهاني توليد نفت شيل داكوتاي شمالي و تگزاس، از حدود 5ميليون بشكه به بيش از 9ميليون بشكه در روز رسيده كه بالاترين سطح در 30سال اخير است.

اوپك در نشست‌ماه نوامبر خود به‌طور رسمي توافق كرد كه سقف توليد خود را روي 30ميليون بشكه در روز نگه دارد. طبق اعلام رويترز، ايران، الجزاير و ليبي در مواجهه با كاهش قيمت‌ها از اوپك خواستار كاهش توليد شده‌اند. سمير كمال نماينده ليبي در اوپك گفت: ‌بايد از سوي اعضاي اوپك اقدامي انجام شود تا نقش اين سازمان براي ايجاد ثبات در بازار تقويت و قيمتي تضمين شود كه براي هر دو گروه توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان عادلانه باشد. وي افزود: اگر قرار باشد تنها يك كشور استراتژي خود را ديكته كرده و به ديگر اعضا ضربه بزند، ديگر نيازي به‌وجود اين سازمان نيست. نيكلاس مادورو رئيس‌جمهور ونزوئلا سفر دوره‌اي را به كشورهاي عضو اوپك براي تقويت قيمت نفت انجام داده است.

  • آينده بازار نفت

تحليلگران و فعالان بازار نفت مي‌گويند، كاهش بيشتر قيمت‌ها محتمل به‌نظر مي‌رسد. بوفا مريل تحليلگر نفتي اين احتمال را مي‌دهد كه نفت برنت به 40دلار در هر بشكه سقوط كند كه با قيمت 36دلاري سال 2008ميلادي كه باعث شد اوپك توليد خود را كاهش و بازار را احيا كند فاصله چنداني ندارد. نماينده ليبي در اوپك گفت: معتقد است قيمت نفت در 6ماهه نخست سال 2015تا 45دلار مي‌رسد و سرانجام روند صعودي در پيش خواهد گرفت و احتمالا ميانگين قيمت نفت در سال 2015، 55تا 60دلار خواهد بود.

کد خبر 284097

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha