همشهری آنلاین: خبرگزاری شین‌هوا از ژنو گزارش داد: نمایندگانی بلند پایه از ایران و آمریکا روز پنجشنبه دیدارهای دو جانبه سه روزه‌ای را به منظور گفتگو در خصوص برنامه هسته‌ای مورد مناقشه ایران آغاز کرده‌اند.

zarif kerry

این دیدارها مقدمه ای بر مذاکرات هجدهم ژانویه است که با شرکت چند قدرت بزرگ جهانی و ایران برگزار خواهد شد.

دفتر نمایندگی آمریکا در ژنو تایید کرد تیم مذاکره کننده این کشور متشکل از وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا، ویلیام برنز معاون سابق وزیر امور خارجه این کشور و جیک سالیوان و راب مالی مشاوران ارشد است.

عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران نیز از اعضای هیئت ایران هستند. کارشناسانی از دو طرف نیز به این نشست‌ها پیوستند.

این نشست‌های دو جانبه پس از آن برگزار می‌شود که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه چند بار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا بعدا اعلام کرد کری و ظریف دیدارهایی اساسی داشتند و در خصوص طیف گسترده ای از مسائل گفتگو کردند.

گروه پنج به علاوه یک، متشکل از چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، آمریکا و آلمان، با دیدگاهی به منظور ایجاد پیشرفت بیشتر به سوی دستیابی به یک راه حل جامع بلند مدت در خصوص مسئله هسته ای، با ایران دیدار خواهند کرد.

این نشست در سطح مدیران سیاسی خواهد بود و ریاست آن را هلگا اشمید مدیر سیاسی اتحادیه اروپا بر عهده خواهد داشت.

این دور جدید مذاکرات، دومین دیدار بین گروه پنج به علاوه یک و ایران پس از ناکامی در دستیابی به یک موافقتنامه جامع هسته ای تا 24 نوامبر سال گذشته میلادی است. نشست قبلی هفدهم دسامبر در ژنو برگزار شد.

برخی کشورهای غربی مدعی هستند ایران تحت پوشش برنامه هسته‌ای غیر نظامی برای ساخت تسلیحات اتمی تلاش کرده است، این در حالی است که ایران این ادعاها را رد می کند و می‌گوید برنامه هسته ای این کشور فقط برای مقاصد صلح آمیز است و این ادعاها و اتهامات بی پایه و اساس است.

کد خبر 284277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha