شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

رضا ظریفی: ۲۹ دی روزی خاص در تقویم است. کافی است نگاهی به سالنامه خود بیندازید و تصمیم بگیرید که ۲۹ دی فقط روی تقویم روز هوای پاک نباشد.

blue sky clean earth

راستي براي اينكه بتوانيم در شهري مانند تهران آسمان آبي و هواي پاك براي تنفس داشته باشيم بايد چه اقداماتي صورت بگيرد؟
آيا بايد مثل هميشه چشم انتظار سخاوت آسمان بود تا ابري بيايد و باران بر سرمان بريزد يا بادي بوزد تا سنگيني دود را از سرمان بردارد؟ غيراز دست طبيعت، خود ما چه نقشي در دستيابي به آسمان آبي و هواي پاك داريم؟

در هفته‌هاي اخير و با اجراي طرح آسمان آبي، زمين پاك در تهران، تأكيدات بسياري بر رعايت نظم ترافيكي، تردد بين خطوط، احترام به قوانين راهنمايي و رانندگي، تفكيك زباله از مبدا و توجه به كاهش توليد زباله در خانه‌ها و مغازه‌ها شده است؛ كارهايي كه انجام دادن آنها به‌طور حتم آرامش بيشتري را براي شهر به‌دنبال دارد.

زماني كه رئيس پليس راهور تهران اعلام مي‌كند تردد خودروها بين خطوط سفيد مي‌تواند تأثير محسوسي در كاهش ترافيك خيابان‌ها و بزرگراه‌ها داشته باشد مي‌توان نتيجه گرفت كه كاهش ترافيك، كاهش آلايندگي هوا و استرس‌هاي ناشي از رانندگي در ترافيك را به‌دنبال دارد. از سوي ديگر كاهش توليد زباله در خانه‌ها و تفكيك آنها از مبدا مي‌تواند از هزينه تقريبي يك‌و‌نيم ميليارد تومان براي جمع‌آوري زباله روزانه تهران كم كند؛ هزينه‌اي كه به‌طور مستقيم از جيب شهروندان خرج شده و گفته مي‌شود مي‌تواند در هر سال 55ميليارد تومان صرفه‌جويي (معادل 55اتوبوس دوكابين شهري) به‌دنبال داشته باشد.

اما يكي ديگر از مهم‌ترين كارهايي كه به‌طور مستقيم در كاهش آلودگي هواي تهران نقش دارد، معاينه فني خودروهاست. در حال حاضر 2.5ميليون خودروي واجد شرايط دريافت برگه معاينه فني در خيابان‌هاي تهران تردد مي‌كنند كه البته بخش زيادي از آنها برگه معاينه فني ندارند. تردد اين مقدار از خودرو و نيز تعداد ميليوني موتورسيكلت‌هايي كه در تهران وجود دارند، موجب شده است تا روزانه بيش از 8تن ذرات معلق وارد هواي شهر شود.

البته در ميان تمام مشاركت‌هايي كه شهروندان براي كاهش آلودگي هوا و توليد زباله كمتر مي‌توانند داشته باشند، نبايد از سهم مسئولان در اين اقدام مهم چشم‌پوشي كرد. حالا كه به روز و هفته هواي پاك رسيده‌ايم بهتر است مسئولان دولتي نيز به احترام مردم و آسمان آبي، در هفته هواي پاك اقدامات مؤثري چون معاينه فني خودروهاي دولتي، معاينه فني موتورخانه ساختمان‌ها و استفاده از حمل‌ونقل عمومي را در دستور فعاليت‌هاي خود قرار دهند. اين حركت مؤثر مي‌تواند شهروندان را نيز در همراهي بيشتر با مسئولان براي دستيابي به شهري آرماني ترغيب كند.

آسمانتان آبي، زمين‌تان پاك!

کد خبر 284484

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha