چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵
۰ نفر

علی‌اکبر شیروانی: کشکول ظرف کوچکی ا‌ست که درویشان به‌دست می‌گرفتند و همه‌چیز در آن پیدا می‌شد اما کشکول‌نویسی در ادبیات نوعی همه‌چیزنویسی است.

جلدکتاب

 همه‌چيزنويسي‌اي كه با مبناي انتقال مفاهيم اخلاقي- تربيتي شكل گرفت. كشكول شيخ‌بهايي هنوز معروف و خواندني ا‌ست. سنت كشكول‌نويسي نه منحصر به شيخ‌بهايي ا‌ست و نه متعلق به روزگاري خاص. اين سنت قدمتي ديرينه در فرهنگ ايراني دارد و نمونه‌هاي فراواني از آن به جاي مانده است. كشكول‌نويسي جمع‌آوري حكايت‌ها و سخنان نغز و خاطرات و اشعار است.

«همانِ هميان» كشكولي ا‌ست كه به تازگي از آقاي م. مويد منتشر شده است. پيش از اين با نثر زيبا و به ياد ماندني ايشان در كتاب حسين علي(ع) آشنا شده‌ايم. همانِ هميان 380قطعه را با زباني پاكيزه و منحصر به فرد در اختيار قرار مي‌دهد. گرچه منابع كتاب بسيار متنوع است و از منابعي چون آيات و روايات و متون كهن و ادبي استفاده كرده است ولي نوع نگارش آقاي مويد، متني روان و يكدست عرضه مي‌كند. برابر نهادن اشعار بزرگاني چون حافظ و سعدي و بيدل و ديگران لذت مضاعف خواندن كتاب است. كشكول فروتن م. مويد كتاب باليني دوستداران فرهنگ و هنر ايراني‌ است.

کد خبر 284936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha