چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

روز گذشته بهای طلا در بازارهای جهانی روند صعودی قیمت را ادامه داد تا از سد یکهزار و ۳۰۰ دلار عبور کرده باشد.

 قیمت جهانی طلا رکورد زد و به بیش از ۱۲۰۰ دلار در هر اونس رسید

پس‌از ثبت اين ركورد كه براي نخستين‌بار در سال جديد ميلادي رقم خورد. هرچند قيمت طلا 3دلار پايين آمد اما تأثير اين نوسانات موجب رشد بهاي طلا و سكه در بازار ايران شد. هر سكه تمام بهار آزادي به بالاترين قيمت طي 16‌ماه اخير رسيد. اين نوع سكه با نرخ يك ميليون و 43هزار تومان به فروش رسيد درحالي‌كه آخرين‌بار 20شهريور سال گذشته در اين سطح قيمتي قرار داشت. در سال‌جاري يك‌بار بهاي سكه در ارديبهشت‌ماه به يك ميليون و 41هزار تومان رسيده بود و در اكثر ماه‌هاي اين سال بهاي آن به زير يك ميليون تومان نوسان مي‌كرد. قيمت هر گرم طلاي 18عيار هم با اين تحولات به نزديكي 107هزار تومان رسيد.

روز گذشته بهاي طلا در بازارهاي جهاني به بيشترين سطح در 5‌ماه اخير رسيد. قيمت طلا از هفته گذشته با تصميم بانك مركزي سوئيس مبني بر لغو محدوديت ارزش برابري فرانك در برابر يورو، يكباره رو به افزايش گذاشت. سوئيس كه داراي ذخاير طلاي قابل توجهي است با افزايش ارزش فرانك در برابر يورو و دلار مواجه شده است كه اين موضوع موجب افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني شد. در اين مدت كوتاه پس از اين تصميم بهاي طلا از محدوده يكهزار و 220دلار خود را به يكهزار و 300دلار رسانده است.

برخي تحليلگران معتقدند كه قيمت طلا به‌علت آشفتگي بازار، ناشي از بي‌ثباتي اقتصاد اروپا و نگراني‌ها در مورد رشد جهاني اقتصاد افزايش يافت. تاجران در انتظار نتايج نشست سياستگذاري بانك مركزي اروپا در روزپنجشنبه(امروز) هستند كه انتظار مي‌رود بسته محركي خريد اوراق قرضه در اين نشست ارائه شود. همچنين برنده شدن حزب چپ يونان كه مخالف دريافت كمك مالي است در انتخابات پارلمان يونان، عامل ديگري است كه بر تشنج بازارها افزوده است.

قيمت طلا در معاملات روز جمعه به‌دنبال اقدام سوئيس در حذف محدوديت براي فرانك اين كشور به 1281.50دلار رسيد كه بالاترين رقم در 4‌ماه گذشته محسوب مي‌شد.سام لاگلين تاجر طلا در اين‌باره به رويترز گفت كه هرگونه سياست‌ انبساطي از سوي بانك مركزي اروپا مي‌تواند تقاضاي محدودي براي فلز زرد ايجاد كند.

کد خبر 285007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha