همشهری آنلاین: مقام‌های عربستان تایید کرده‌اند که ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه این کشور در سن ۹۰ سالگی درگذشته است.

ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان بامداد جمعه درگذشت و سلمان بن عبدالعزیز به عنوان پادشاه جدید این کشور معرفی شد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الاخباریه عربستان، دربار پادشاهی عربستان سعودی در بیانیه ای اعلام کرد: با نهایت تاسف و تاثر درگذشت ملک عبدالله بن عبدالعزیز را به شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، ولیعهد تسلیت می گوییم.

ملک عبدالله بن عبدالعزیز در ساعت یک بامداد جمعه (به وقت محلی) برابر با سوم ربیع الثانی 1436 هجری درگذشت.

مجری این شبکه افزود پس از نماز عصر روز جمعه نماز بر ملک عبدالله بن عبدالعزیز در مسجد جامع ترکی بن عبدالله در شهر ریاض برگزار خواهد شد.

دربار عربستان در بیانیه ای افزود: شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز آل سعود بر اساس قانون اساسی به عنوان پادشاه عربستان مورد بیعت قرار گرفت و پس از این بیعت بر اساس بند دوم فرمان پادشاهی شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز آل سعود را به عنوان ولیعهد معرفی کرد.

بیعت شهروندان سعودی با ملک سلمان بن عبدالعزیز و شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد پس از نماز عشا جمعه در کاخ پادشاهی در ریاض برگزار خواهد شد.

واکنش‌ها

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با صدور بیانیه‌ای درگذشت ملک عبدالله را تسلیت گفته و او را رهبری راسخ نامید. رئیس جمهوری آمریکا گفته است: ملک عبدالله به اهمیت روابط عربستان سعودی و آمریکا ایمان راسخ داشت و عامل ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه و فراتر از آن بود.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هم گفت که با درگذشت ملک عبدالله، واشنگتن شخصیتی خردمند و دوراندیش را از دست داده است.

شبکه تلویزیونی العربیه نیز گزارش داد، در پی درگذشت پادشاه عربستان، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه درگذشت ملک عبدالله را تسلیت گفت و روابط بین پاریس و ریاض را قوی توصیف کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد، رئیس جمهوری مصر، دبیرکل اتحادیه عرب، شیخ الازهر و پادشاه مراکش نیز فوت ملک عبدالله را به امت عرب و اسلام تسلیت گفتند.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن هم درگذشت ملک عبدالله را تسلیت گفت و برای شرکت در مراسم تشییع جنازه او، سفر خود را به داووس نیمه‌کاره رها کرد.

همچنین سخنگوی دولت اردن اعلام کرد که بنا به دستور پادشاه این کشور 40 روز در عزای عمومی خواهد بود.

شبکه‌های ماهواره‌ای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و مصر از جمله شبکه‌های دولتی عربستان، کویت، بحرین و شبکه‌های ام.بی.سی، روتانادر، سی.بی.سی و النهار در پی درگذشت ملک عبدالله، پخش برنامه‌های روتین خود را متوقف و با گذاشتن نوار سیاه رنگ در گوشه تصاویر خود، اقدام به پخش تلاوت قرآن کریم کردند.

ملک عبدالله به خاک سپرده شد

ايسنا به نقل از العربيه نوشت: مراسم خاکسپاری ملک عبدالله با حضور جمعی از رهبران کشورهای اسلامی در ریاض برگزار شد. پیش از خاکسپاری پادشاه فقید عربستان، در مسجد جامع امام ترکی ریاض بر پیکر وی نماز خوانده شد.

جمعی از رهبران کشورهای عربی و اسلامی برای شرکت در این مراسم به ریاض رفتند. پس از نماز، پیکر ملک عبدالله بر دستان پسران و اعضای خانواده‌اش تشییع شد و در قبرستان "العود" در ریاض به خاک سپرده شد.

صباح الأحمد الجابر الصباح، امیر کویت اولین رهبر در میان رهبران کشورهای عربی بود که به همراه هیاتی بلند پایه وارد ریاض شد تا به خاندان سعود تسلیت بگوید و در مراسم خاکسپاری شرکت کند.

هیات قطری به ریاست تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر دومین گروهی بود که وارد ریاض شد تا در این مراسم شرکت کند. روابط قطر و عربستان به دلیل حمایت‌های دوحه از اخوان المسلمین تیره شده است و تاکنون تلاش‌های بسیاری برای بهبود روابط این دو کشور انجام پذیرفته است.

پس از قطر نیز حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین به همراه هیاتی رسمی وارد ریاض شد. خلیفة بن زاید آل نهیان، حاکم امارات، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، نواز شریف، نخست وزیر پاکستان و عمر البشیر، رئیس جمهور سودان از دیگر کسانی بودند که برای شرکت در مراسم خاکسپاری ملک عبدالله به ریاض رفتند.

در عربستان و برخی کشورهای عربی اعلام شده است که برای ملک عبدالله پس از نماز عشاء، نماز "میت غایب" خوانده می‌شود.

کد خبر 285063

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha