چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

پریسا خلف‌بیگی: کارشناسان محیط‌زیست از وزارت نیرو درخواست کردند برای نجات بختگان و همچنین حفظ جان هزاران فلامینگوی به دام افتاده دست کم دریچه یکی از سدهایی را که مانع از ورود آب به این دریاچه شد، باز کند.

اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان فارس نیز با اشاره به شرایط بحرانی زیستگاه‌های طبیعی منطقه و همچنین شورشدن چاه‌های‌ آب شرب و کشاورزی روستاهای پیرامون دریاچه بختگان، چاره کار را در بازشدن دریچه سدهای بالادست دانسته و اعلام کرد اگر وزارت نیرو کمک نکند هزاران فلامینگوی دیگر نیز تلف خواهد شد.

براساس این گزارش  پریشب با کمک شماری از تشکل‌های زیست‌محیطی و همچنین همکاری و مشارکت دلسوزانه ده‌ها نفر از روستاییان منطقه در یک راهپیمایی شبانه هزار جوجه فلامینگوی سرگردان از شوره‌زارهای بخش شرقی بختگان به سمت جزیره علی یوسف واقع در شمال غرب دریاچه هدایت شدند در صبحگاه این شب فلامینگوها به بخشی از دریاچه رسیدند که مقداری آب شیرین داشته و شرایط زیستی به نسبت مناسب‌تری دارد.

تجربه این راهپیمایی گسترده در طول دریاچه در تاریخ فعالیت‌های حفاظت محیط‌زیست در ایران کم‌نظیر بوده و تجربه‌ای شورانگیز از همکاری مردم و تشکل‌های زیست‌محیطی با ماموران حفاظت محیط‌زیست به شمار می‌آید.  پیش از این ماموران محیط‌زیست کوشیده بودند با زنده‌گیری و استفاده از تورهای صیادی جوجه‌فلامینگوها را به بخش کمتر آسیب‌دیده بختگان منتقل کنند که موفق نشدند و طی دو شب گذشتند با جلب مشارکت مردم محلی به ویژه اهالی روستای بستروم جان هزاران  فلامینگو از مرگ نجات یافت.

روزنامه همشهری گزارش مفصلی در این باره چاپ کرده و اشاره کرده بود که بر اثر سدسازی‌های غیراصولی در حوزه بالادست تالاب بختگان این تالاب به شوره‌زار تبدیل شد و هزاران فلامینگوی ساکن این تالاب به همین خاطر و با توجه به گرمای شدید هوا و نبود آب شیرین تاکنون تلف شده‌اند.

تالاب بختگان که پیش از این یکی از چشم‌‌اندازهای طبیعی زیبای استان فارس به شمار می‌آمد و همه ساله هزاران جهانگرد را به خود جلب می‌کرد، در اشعار و ترانه‌های محلی استان فارس بسیار به زیبایی‌های (سابق) این دریاچه اشاره شده است.

کد خبر 28576

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز