در دوره یک سال محدود به دی‌ماه پارسال تا دی امسال میانگین زیان سرمایه‌گذاری در بورس به ۲۱ درصد رسیده است اما بسیاری از کارشناسان معتقدند؛ به‌دلیل لحاظ شدن سودنقدی در شاخص و اثر شرکت‌های بزرگ، این متغیر چندان گویای واقعیت‌های بازار سهام نیست.

بورس

بررسي روند يكساله نسبت قيمت بر درآمد بورس تهران نشان مي‌دهد اين نسبت در يك سال اخير با كاهش 33درصدي از 7.5 مرتبه در دي 92به 5مرتبه در دي‌ماه امسال رسيده است.بررسي جزئيات ماجرا نشان مي‌دهد؛ از ميان 35صنعت فعال در بورس، فقط 6صنعت كوچك يعني صنايع دباغي، ساخت راديو و تلويزيون، ساخت محصولات فلزي، ساير واسطه‌گري‌هاي مالي (شركت‌هاي ليزينگ) محصولات چوبي و منسوجات با رشد نسبت قيمت بر درآمد همراه شده‌اند و 29صنعت ديگر به‌ويژه صنايع بزرگ شاهد افت 6تا 60درصدي نسبت قيمت به درآمد بوده‌اند.

در اين ميان صنعت خودرو با كاهش 6درصدي و صنعت استخراج سايرمعادن با ريزش 60درصدي داراي كمترين و بيشترين افت نسبت قيمت بر درآمد در يك سال اخير بوده‌اند. اين نسبت براي صنايع غذايي با كاهش 59درصد، بانكداري 41درصد، شيميايي 40درصد و براي صنايع دارو، املاك، سيمان، قندوشكر، فلزات اساسي و مخابرات بين 35تا 23درصد ثبت شده است.

از سوي ديگر آمارهاي يك‌ماه گذشته هم نشان مي‌دهد؛ اگرچه دردي‌ماه شاخص بورس تهران با افت 6درصدي مواجه شده اما در همين مدت ارزش بازار با نزول 13درصدي مواجه شده است. طبق اين آماردر دي‌ماه امسال، دفعات معاملات هم 34درصد در مقايسه با آذر‌ماه كاهش يافته است. از سوي ديگر طبق آمار رسمي سود پيش‌بيني شده شركت‌هاي بورس در پايان دي‌ماه نسبت به آذر‌ماه 3540ميليارد ريال كاهش نشان مي‌دهد.

همه اين موارد گوياي اين واقعيت است كه حلقه ارتباطي بين شاخص و واقعيت‌هاي موجود در بورس تهران به كل از هم گسسته شده و نمي‌توان شاخص را با چنين شرايطي دماسنج بازارسرمايه و اقتصاد ايران دانست.

کد خبر 285781

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha