هر تاکسی فرسوده و غیراستاندارد سالانه یک تن ذرات معلق و انواع آلاینده‌های گازی وارد هوای تهران می‌کند.

براساس آمار اعلام شده از سوي سيدجعفر تشكري هاشمي، معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران در روز 4بهمن 1393در مراسم تحويل 3هزارمين تاكسي جايگزين در طرح نوسازي و آغاز به‌كار سايت جنوب تهران در طرح تعويض رايگان كاتاليست در نمايندگي 1269 ايران‌خودرو، هم‌اكنون 14هزار تاكسي فرسوده در تهران وجود دارد. بدين‌ترتيب مشخص مي‌شود كه با نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده، هر سال 14هزار تن از آلاينده‌هاي هواي پايتخت كاسته مي‌شود.

ديروز وحيد حسيني، مديرعامل شركت كنترل كيفت هوا در اين‌باره تصريح كرد: سازمان تاكسيراني شهر تهران در حال حاضر خودروي سمند EF7 را با استاندارد يورو 4 براي جايگزيني تاكسي‌هاي فرسوده و آلاينده تهران درنظر گرفته است. جايگزيني خودروي سمند EF7 با تاكسي‌هاي قديمي و فرسوده توليد آلاينده‌هاي هوا و ذرات معلق را تا بيش از 15برابر كاهش مي‌دهد. حسيني اظهار كرد: به‌عنوان مسئول سازماني كه وظيفه پايش كيفيت هوا را هر روز و هر ساعت برعهده داريم مي‌توانم بگويم وضعيت هواي تهران وضعيت مناسبي نيست و ما عمدتا در وضعيت بحراني و ناسالم قرار داريم و از منظر استانداردهاي سالانه ملي، سالي به‌معناي سالِ پاك و هوايي به‌معناي هواي پاك در اين شهر وجود ندارد و همه ما در معرض هواي بسيار ناسالم قرار گرفتيم. وي با بيان اينكه ما روزانه تركيبي از انواع آلاينده‌هاي گازي و ذرات معلق را در تهران اندازه‌گيري مي‌كنيم، افزود: تهران شهري است كه بخش بسيار كمي از آلودگي هوا در آن به صنعت و گرمايش خانگي مربوط است و عمده آلودگي هواي تهران را ترافيك اين شهر و وسايل نقليه موتوري توليد مي‌كنند. در اين ترافيك خودروهاي ديزلي و ماشين‌ها و موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري نقش بسيار مؤثري در توليد انواع آلاينده‌ها دارند.

‌ پروژه‌هايي كه در تاكسيراني در حال اجراست يك نمونه از واقعي‌ترين، عملياتي‌ترين و مؤثرترين برنامه‌هايي است كه در راستاي كاهش آلودگي هوا بدون سر و صدا در حال انجام است. به‌گفته حسيني، هر تاكسي روزانه به‌طور ميانگين مسافت 200كيلومتر را در تهران طي مي‌كند و اين مسافت چند برابر يك خودروي عادي است. بنابراين ميزان آلاينده‌هايي كه با تردد هر تاكسي وارد هواي تهران مي‌شود معادل چند خودرو است. حسيني گفت: محاسبه‌اي كه ما روي تاكسي‌ها انجام داديم نشان داده كه هر تاكسي در هر سال معادل يك تن يعني هزار كيلوگرم آلاينده و عمدتا ذرات معلق توليد مي‌كنند.

همچنين پروژه تعويض كاتاليست تاكسي‌ها هم پروژه ديگري است كه براي كاهش آلاينده ناشي از تردد تاكسي‌ها در دستور كار سازمان تاكسيراني قرار گرفته است. هر قطعه كاتاليست پس از 60هزار كيلومتر پيمايش بايد تعويض شود اما در ايران اين قطعه تعويض نمي‌شودو حتي قطعه يدك آن هم در بازار موجود نيست و اينكه الان كاتاليست‌هاي تاكسي‌ها در حال تعويض است اقدام ارزشمندي است كه در كاهش آلاينده‌ها بسيار مؤثر است. به گفته حسيني، زماني كه كاتاليست از روي خودروها باز مي‌شود بخش عمده آلاينده‌ها نه‌تنها وارد هوا كه وارد اتاق خودرو مي‌شود بنابراين بيشترين تأثير ناشي از اين آلاينده‌ها متوجه راننده و سرنشينان خودرو خواهد شد.

تشكري هاشمي، معاون شهردار تهران 4بهمن اعلام كرده بود كه ما اين قول را مي‌دهيم كه تا پايان دي‌ماه سال 94هيچ تاكسي پيكان فرسوده‌اي در سطح شهر تردد نكند و اگر راننده‌اي تمايل نداشت كه تاكسي خود را نوسازي كند مي‌تواند آن را به‌عنوان خودرويي عتيقه در گاراژ خود نگهداري كند و ما از تردد آن در سطح شهر جلوگيري خواهيم كرد. به گفته وي، 6هزار و 900تاكسي پيكان فرسوده در تهران وجود دارد كه در سال آينده نوسازي مي‌شوند.

کد خبر 285948

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha