جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۰
۰ نفر

به‌دنبال تراژدی زنده زنده سوزاندن خلبان اردنی به‌دست داعش، ده‌ها جنگنده اردنی در عملیاتی گسترده مواضع داعش را به‌شدت بمباران کردند. همزمان، مقام‌های امان اعلام کردند که این حملات تنها آغاز انتقام‌گیری برای خون خلبان است.

اردن -تظاهرات علیه داعش

در اين بين، خبر خروج امارات از عضويت در ائتلاف آمريكا عليه داعش تأييد شده اما واشنگتن براي عملي كردن خواسته‌هاي اين كشور، تجهيزات و تداركات امداد و نجات خلبانان را در شمال عراق مستقر كرده‌است.

به نوشته روزنامه اردني الرأي، ده‌ها جنگنده اردني در 48ساعت گذشته در چندين نوبت شهر رقه سوريه مقر داعش را هدف حمله قرار داده‌اند. ارتش اردن در بيانيه‌اي اعلام كرد: در عمليات شهيد معاذ مواضع داعش ازجمله مراكز آموزش‌دهي و انبارهاي اسلحه آن بمباران شده‌اند.

پيش از اين بيانيه، پدر معاذ الكساسبه به نقل از پادشاه اردن اعلام كرد كه 30جنگنده مواضع داعش را بمباران كرده‌اند. پادشاه اردن روز پنجشنبه در مراسم ترحيم خلبان اردني در منزل خانواده‌اش در استان الكرك در جنوب پايتخت شركت كرد. همزمان، شماري از جنگنده‌هاي اردني در مانوري نظامي بر فراز شهر الكرك به پرواز درآمدند. تلويزيون رسمي اردن همچنين تصاويري از عمليات جنگنده‌هاي اردني را به هنگام پرواز براي انجام عمليات پخش كرد.

در بخشي از اين تصاوير، آياتي از قرآن بر موشك‌هاي اين جنگنده‌ها نوشته شده بود با اين مضمون كه داعش از اسلام نيستند. ديروز هم تظاهرات گسترده‌اي با حضور پادشاه اردن به‌منظور محكوم كردن جنايت قتل خلبان اردني برگزار شد. در اين تظاهرات كه از مقابل مسجد حسيني در پايتخت برگزار شد، اردني‌ها بر يكپارچگي دربرابر داعش و نيز بر ضرورت سركوب شديد اين گروه تروريستي تأكيد كردند. همزمان، وزير خارجه اردن گفت: اردن با تمام توان خود اين گروه را در هر جايي هدف قرار خواهد داد.

ناصر جوده درباره احتمال دخالت زميني كشورش عليه داعش نيز گفت: عوامل فراواني را دراين باره بايد درنظر گرفت، در اين بين، موضوع روند نظامي كنوني مطرح است، همچنين يكي از مأموريت‌هايمان تضمين امنيت منطقه است و اين افزون بر اهداف بلندمدت در مبارزه با ايدئولوژي اين گروه تروريستي است.

واكنش تند اردن به داعش و تحركات پادشاه ازجمله حضور در مراسم ترحيم خلبان و مشاركت در تظاهرات ديروز امان بيش از همه به‌منظور مهار خشم افكار عمومي اردني عليه حاكميت است. به موازات اين تحولات، امارات عضويت خود را در ائتلاف آمريكا عليه داعش به تعليق درآورد. روزنامه نيويورك تايمز نوشت كه ابوظبي به‌علت نگراني از اسير شدن خلبانانش به‌دست داعش، از اين ائتلاف خارج شده است. مسئولاني در دولت آمريكا گفتند كه امارات از پنتاگون خواسته است تا تلاش‌هايش براي جست‌وجو و نجات را بهبود بخشيده، هواپيماهاي اوسپري V22 را در شمال عراق در نزديكي ميدان‌هاي جنگ و نه در كويت مستقر سازد.

در واكنش به اين خواسته، مقام‌هاي آمريكايي هواپيماها و گاردهايي متخصص در عمليات جست‌وجو و نجات را در شمال عراق مستقر كردند. هدف از استقرار اين هواپيماها، نجات خلبانان ائتلاف درصورت سرنگون شدن جنگنده‌هايشان اعلام شده است. با وجود اين، يك مقام آمريكايي اعلام كرد كه هواپيماهاي مستقر شده در شمال عراق از نوع اوسپري نيستند. همزمان، اتحاديه اروپا ديروز يك ميليارد يوروي ديگر براي مبارزه با گروه تروريستي داعش در عراق و سوريه به تصويب رساند.

اما در عراق، نخست‌وزير اين كشور گفت: داعش به‌دنبال بهره‌برداري از منازعات فرقه‌اي است و در اين بين، اهل سنت بيشترين زيان را مي‌بينند. حيدر العبادي در ديدار با گروهي از فرماندهان نيروهاي مقاومت مردمي ضمن تأكيد بر ضرورت ادامه فعاليت اين نيروها گفت: داعش به‌دنبال برنامه‌اي رسانه‌اي و رواني به‌منظور بهره‌برداري از شرايط نزاع مذهبي در كشور است.

  • حمله خمپاره‌اي به دمشق

در سوريه يك گروه تروريستي با شليك خمپاره به سوي پايتخت باعث كشته و زخمي شدن ده‌ها نفر شد. به گزارش خبرگزاري رسمي سوريه، در حمله خمپاره‌اي گروه تروريستي جيش الاسلام به شهر دمشق دست‌كم 3نفر كشته و 35نفر ديگر زخمي شدند. اين حملات صرفا مناطقي مسكوني را دربرگرفت و قربانيان و زخمي‌شدگان نيز همگي از شهروندان بوده‌اند. اين دومين حمله جيش الاسلام به دمشق طي 2هفته گذشته است. اين گروه در سال 2013و پس از ادغام شماري از گروه‌هاي مسلح با حمايت عربستان سعودي شكل گرفت.

 

کد خبر 286459

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha