شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰
۰ نفر

امیر مولایی: خصلت پهلوانی ریشه در پیشینه‌ فرهنگ ایرانی دارد. بزرگانی این خصلت‌ها را در دوره‌های مختلف به دوش کشیده و به نسل دیگر منتقل کرده‌اند.

جلدکتاب

 عياران، فتيان، كلوها، شاطران و مانند اينها نام‌هايي است كه در هر دوره به اين افراد اطلاق مي‌شده است. طرفه اينكه فرهنگ پهلواني در جامعه‌ شهري ايران نيز دوام آورد و در دوره معاصر رنگ و لعابي درخور همين روزگار به‌خود گرفت.

ادامه‌دهندگان سنت پهلواني، اين سنت 3 هزار ساله را امروز در ورزش‌هاي ملي‌مان بيشتر مي‌بينيم؛ ورزش‌هايي مثل باستاني و كشتي كه البته ريشه‌هاي مشتركي دارند و به‌تدريج و در طول ساليان سال به 2 رشته‌ جدا تقسيم شده‌اند. در واقع، مي‌توان كشتي امروز را شكل جديدي از باستاني دانست. صحبت از اين دو ورزش، حداقل در عصر حاضر، فقط در كنار هم ميسر است. نمونه‌اش پهلواناني هستند كه ابتدا در فرهنگ باستاني ورز ديده و آبديده شده‌اند و بعدها در كشتي چشم‌ها را خيره كرده‌اند. غلامرضا تختي نام ماندگاري كه سنت پهلواني را در روزگار ما زنده نگاه‌داشت از همين سنت برخاسته است. كتاب ميراث پهلواني تحقيقي است در باب فرهنگ ايراني و يكي از نمودهاي بارز آن. با ترويج و شناساندن اين فرهنگ مي‌توان اميد داشت كه اين ميراث اخلاقي به ديگر عرصه‌ها و رشته‌هاي ورزشي رخنه كند.

کد خبر 286505

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha