رئیس سازمان میراث فرهنگی در آیین افتتاح موزه بزرگ خراسان گفت: حفظ، حراست، مرمت و بهره‌برداری از اماکن تاریخی با رویکرد مشارکت مردمی از مهم‌ترین سیاست‌های این سازمان است.

میراث فرهنگی

مسعود سلطاني فر همچنين خطاب به مجموعه‌داراني كه امكان نگهداري از اشياي تاريخي و ارزشمند خود را ندارند، خواست اشياي خود را به سازمان ميراث فرهنگي تحويل دهند تا از آنها صيانت شود. آنطور كه ايرنا از مراسم افتتاح موزه بزرگ خراسان خبر داده است، مسعود سلطاني‌فر همچنين اعلام كرده كه بازسازي، مرمت و بهره‌برداري از اماكن تاريخي با رعايت استانداردها در دستور كار سازمان ميراث فرهنگي قرار گرفته است.

او با اشاره به اينكه احداث موزه بزرگ خراسان در جهت معرفي، حفظ و اعتلاي فرهنگ و تمدن غني اين منطقه است گفت: يك‌سال بهره‌برداري زودتر از موعد اين پروژه بزرگ نشان از اهميت و توجه دولت به حوزه فرهنگ دارد. سلطاني فر گفت: موزه بزرگ نبايد تنها محلي براي به نمايش درآمدن آثار و اشياي تاريخي باشد بلكه بايد محل و قطب تعاملات، مطالعات و پژوهش‌هاي فرهنگي باشد. در حاشيه اين سخنان فاز اول موزه بزرگ خراسان در 18هزار مترمربع زيربنا و 13طبقه به بهره‌برداري رسيده است.

احداث موزه بزرگ خراسان از سال 1384آغاز و پروژه موزه بزرگ خراسان نيز در 3فاز طراحي شد كه فاز نخست آن ساختمان موزه، فضاي مخزن، آمفي‌تئاتر، آزمايشگاه مرمت اشياي تاريخي و نمايشگاه يافته‌هاي باستان‌شناسي خراسان را در خود جاي داده است.فاز دوم اين موزه نيز كه قرار است سال آينده به بهره‌برداري برسد نمايشگاه آثار برجسته ايران و بخشي ديگر از فضاي موزه‌اي را شامل مي‌شود.فاز نهايي موزه بزرگ خراسان نيز سال آينده و در هفته دولت به بهره‌برداري مي‌رسد. معماري موزه بزرگ خراسان نيز تداعي‌كننده اثر تاريخي كاخ خورشيد در شهرستان كلات در استان خراسان است. مسعود سلطاني‌فر گفته است كه در دوره جديد تصميم گرفته شد به جاي تخصيص اعتبارات قطره‌‌چكاني به پروژه‌ها، آنها را اولويت‌بندي كرده و با تخصيص اعتبار به پروژه‌هاي مهم اين پروژه‌ها به بهره‌برداري برسند.

کد خبر 286597

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha