همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در حالی که ایرانیان یک درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند اما ۱.۶ درصد از تولید علم دنیا متعلق به کشورمان است.

به گزارش ایرنا، دكتر محمدرضا مخبر دزفولی در مراسم افتتاح و رونمایی از دستاوردهای جدید حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: در روزهای ابتدایی انقلاب و قبل از انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها، حدود 170 هزار دانشجو با 5 هزار عضو هیات علمی داشتیم، ولی در حال حاضر تعداد دانشجویان كشور به بیش از 4 میلیون و 500 هزار نفر رسیده است.

وی افزود: ایران امروز جزو کشورهایی است که استاندارد بالایی از نظر نسبت دانشجو به جمعیت دارد و بار زیادی از این جمعیت را نیز دانشگاه آزاد بر دوش می‌کشد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با یادآوری حمایت امام خمینی (ره) و بسیاری از بزرگان انقلاب از تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1364 ، خاطرنشان کرد: شکل‌گیری دانشگاه آزاد بر اساس تصمیمی ملی رخ داد و امام راحل و مسئولین تراز اول کشور موافق ایجاد این دانشگاه بودند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان اینکه تمامی کارهای بزرگ ممکن است اشکال و ایراد نیز داشته باشد، گفت: حجم زیادی از جوانان ما در سال‌های قبل امکان ورود به دانشگاه‌ها را نداشتند و دانشگاه آزاد این امکان را برای آنها به وجود آورد که خود را در معرض آموزش عالی قرار دهند.

وی تاکید کرد: کسانی که در ابتدای انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد را قبول نداشتند امروز به دایه دلسوزتر از مادر تبدیل شده‌اند.

مخبر دزفولی، تحولات علمی ایران بعد از انقلاب اسلامی را مایه مباهات دانست و اظهار کرد: بعضی از پایگاه‌های علمی اگر سخنی درباره جایگاه علمی ایران می‌گویند، از سر کینه است و از پیشرفت‌های علمی ما اظهار نگرانی شدید می‌کنند در حالی که در حوزه علم و فناوری نباید نگاه سیاسی داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: یکی از پایگاه‌های علمی، اخیراً در مورد پیشرفت علمی کشورمان نوشته بود در خلیج فارس 3 جنگ رخ داد و تنها کشوری که سربلند از آنها بیرون آمد و توانست خود را بازسازی و نوسازی کند و تحولات شگرف علمی در آن رخ داد، ایران بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر موضوع آمایش سرزمینی در آموزش عالی کشور تاکید کرد و گفت: نکته مهمی که در تدوین نقشه جامع علمی کشور وجود دارد این است که مزیت‌های نسبی خود را بشناسیم و بر اساس ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی هر منطقه، برای راه‌اندازی رشته‌ها اولویت‌گذاری کنیم.

طبق اين گزارش، دكتر حميد ميرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی نيز در اين مراسم گفت: 20 درصد از تولید علمی کشور متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است. همچنين 30 درصد از بار پ‍ژ‍وهشی، 40 درصد از بار آموزش عالی و 40 درصد از آموزش علوم پزشکی بر دوش دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی با یادآوری برخی مطالب منتشر شده در رسانه‌ها از قول وزرای علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي درباره دانشگاه آزاد خبر داد و خواستار تقویت و افزایش همکاری‌های این دو وزارتخانه با دانشگاه آزاد اسلامی شد.

میرزاده گفت: از حیث منابع، حدود 10 هزار میلیارد تومان در آموزش عالی کشور هزینه کرده‌ایم که یکهزار میلیارد تومان آن در 90 واحد از واحدهای علوم پزشکی دانشگاه آزاد هزینه شده است و آنها باید از این مساله استقبال کنند.

وی تصریح کرد: برخی رسانه‌ها صحبت‌هایی از قول وزرای علوم و بهداشت منتشر می‌کنند که مایه نگرانی است؛ ولی ما توقع داریم دانشگاه آزاد که مورد تایید حضرت امام (ره) به پیشنهاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تاسیس شد و بزرگانی مانند رهبر معظم انقلاب در راس آن بودند؛ بیشتر حمایت شوند.

کد خبر 286689

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha