مدیرعامل بورس کالا از اتخاذ تصمیم‌های مهمی در حوزه فروش محصولات فولادی در بورس کالا خبر داد.

بورس کالا

حسين پناهيان در گفت‌وگو با همشهري تأكيد كرد: خريداران خرد حقيقي و حقوقي از اين پس مي‌توانند محصولات مورد نيازشان را مستقيما از بورس كالا خريداري كنند.حسين پناهيان با بيان جزئيات تصميم‌هاي گرفته شده در نشست مشترك هفته قبل فولاد سازان و مسئولان بازار سرمايه گفت: درنشست هفته گذشته كه در سازمان بورس برگزار شد چند جمع بندي مهم انجام شد كه يكي از آنها اين بود كه از اين پس مشتريان خردحقيقي و حقوقي مي‌توانند محصولات فولادي مورد نيازشان را از طريق بورس كالا بخرند.

او افزود: مقرر شد از اين پس به جاي آنكه عرضه‌ها در محموله‌هاي 220تني و با 110تن كشف قيمت شود، اين مقدار به 66تن تبديل و با مبادله 33تن كشف قيمت شود. به اين ترتيب مشتريان خرد مانند يك شركت كوچك هم مي‌توانند از امروز مستقيما محصولات مورد نيازشان را از بورس كالاخريداري كنند و نياز نيست در محموله‌هاي سنگين سفارش‌شان را ثبت كنند.

به گفته پناهيان، اين مصوبه به غيراز شركت ذوب‌آهن اصفهان در مورد بقيه توليدكننده‌ها مانند فولاد خوزستان نيز متناسب با شرايط عرضه انجام مي‌شود. مديرعامل بورس كالا از درخواست توليدكننده‌هاي فولاد براي ساماندهي زمان اطلاعيه‌هاي عرضه خبر داد و گفت: تا قبل از اين سفارش‌هاي عرضه تا ساعت 16روز قبل انجام مي‌شد و بعد از آن سفارش‌ها ثبت مي‌شد. اين كار موجب شده بود كه توليدكننده‌هايي كه محصولات‌شان را در بورس كالا عرضه نمي‌كردند بازار را ملتهب كنند. اين روش نيز اصلاح شد.

او توضيح داد: توليدكننده‌هاي فولاد معتقد بودند كه بايد فاصله زماني كمتري از زمان ثبت اطلاعيه عرضه، تا زمان ثبت سفارش وجود داشته باشد كه به اين وسيله عمليات دامپينگ خارج از بورس كالا به‌وجود نيايد. بر اين اساس قرار شد با رعايت مقررات مربوط به بورس كالا قيمت‌ها در روز عرضه تعيين شود.

  • توليدكننده‌ها ملزم به عرضه در بورس

مديرعامل بورس كالاي ايران همچنين از انجام يكسري اقدامات جديد براي عرضه محصولات همه توليدكننده‌هاي فولاد ايران در بورس كالا خبر دادو گفت: براساس مصوبات سال‌هاي 86 و 89 دولت همه توليدكننده‌هاي فولادي كشور بايد محصولاتشان را از طريق بورس كالا عرضه كنند. او افزود: محصولات توليدكننده‌هاي فولادي كشور كه محصولاتشان خارج از بورس كالا عرضه مي‌شود، مشمول كالاي تعزيراتي مي‌شود اما تاكنون سهل‌گيري زيادي نسبت به عرضه كننده‌هاي خارج از بورس كالا انجام شده است و اين كار آسيب زيادي به توليدكننده‌هايي كه محصولاتشان را از طريق مكانيسم شفاف بورس كالا عرضه مي‌كنند، وارد كرده است.

او افزود: به همين دليل سازمان حمايت از مصرف‌كننده هفته گذشته با تمام توليدكننده‌هاي فولاد كشور مكاتبه و دوباره تأكيد كرده كه همه توليدكننده‌هاي فولاد ملزم به عرضه محصولاتشان در بورس كالا هستند. بورس كالا هم از امروز پيگيري‌هاي لازم را در اين زمينه انجام خواهد داد و مقرر شده است كه بورس كالا به‌صورت هفتگي در مورد اينكه هركدام از عرضه‌كننده‌ها چقدر در بورس كالا عرضه كرده‌اند، گزارش دهد.

مديرعامل بورس كالاي ايران تأكيد كرد: تاكنون التهاب‌هايي كه در بازار ايجاد شده بوده مربوط به توليدكننده‌هايي بوده كه محصولاتشان را در بورس كالا عرضه نمي‌كنند و مسئولان نظارتي نيز به سادگي از كنار آنها گذشته‌اند. او افزود: بحث ما در مورد چند شركت‌كننده بزرگ است آنها نمي‌توانند خارج از بورس كالا كالايشان را بفروشند به‌ويژه آنكه سهامداران آنها، سهامداران نهادي هستند، يعني شركت‌هاي خصوصي نيستند بنابراين آنها حق ندارند بازار را دچار التهاب كنند.

پناهيان تأكيد كرد: مكاتبات ما با شركت‌هايي كه محصولاتشان را خارج از بورس كالا مي‌فروشند آغاز شده است تا اين شركت‌ها نيز عرضه محصولاتشان را از طريق بورس‌كالا آغاز كنند. او تأكيد كرد: در حال حاضر 80درصد فولاد توليدي دركشور در بورس كالا عرضه مي‌شود و از 20درصد باقيمانده هم حدود 15درصد مربوط به 3 تا 4 توليدكننده است.

  • حمايت توليد‌كنندگان آهن و فولاد

اردشير سعد محمدي، مديرعامل شركت ذوب‌آهن اصفهان درباره مزيت‌هاي اين مصوبه افزود: اين مصوبه يك چرخه كاملي از توليد تا مصرف‌كننده را بدون واسطه فراهم مي‌كند. اين امكان علاوه بر كاهش هزينه براي مصرف كننده، زمينه افزايش تقاضا در صنعت فولاد هم در بخش بالادستي و هم در صنعت پايين‌دستي را فراهم مي‌آورد.

كريم سلمان پور، مدير فروش داخلي فولاد گفت:اين امكان، فرصت خوبي براي افراد حقيقي كه در بازار فولاد فعال هستند ايجاد مي‌كند چون ديگر مجبور نيستند كالاي مورد نيازشان را از طريق اشخاص حقوقي يا حتي واردات با هزينه بالا تأمين كنند. براي كارخانه‌هاي فولاد نيز اين فرصت فراهم مي‌شود كه كالاي بيشتري را توليد كنند و به‌دست مصرف‌كننده برسانند.

کد خبر 287068

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha