کمیسیون تلفیق مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده، ماده‌ای را به بخش هدفمندی یارانه‌ها اضافه کرد تا دولت را به حذف یارانه خانوار با درآمد بالای ۲.۵ میلیون تومان مکلف کند.

اين مصوبه كه هنوز معلوم نيست در صحن علني مجلس به تصويب برسد يا از لايحه حذف شود با مخالفت دولت مواجه شده است.

طي روزهاي اخير برخي از مسئولان دولتي اين مصوبه را اجرايي ندانسته‌اند. برخي نمايندگان سرشناس مجلس نيز نسبت به آن موضع گرفته‌اند. روز گذشته رئيس سازمان هدفمندي يارانه‌ها مصوبه حذف يارانه خانوارهاي با درآمد بيش از 2.5ميليون تومان را مبهم دانست و تأكيد كرد كه اجراي آن موجب اذيت مردم مي‌شود. اكبر ايزدي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: با وضعيت موجود بعيد است اين مصوبه در صحن علني هم تصويب شود و به‌نظر مي‌رسد كه تغيير خواهد كرد.

رئيس سازمان هدفمندي يارانه‌ها درمورد اينكه آيا اين سازمان توانايي شناسايي درآمد خانوارهاي يارانه‌بگير را داراست بيان كرد: ما امكانات را در اختيار داريم و بانك‌هاي اطلاعاتي كاملند اما نه به اين صورت كه بخواهيم براي تمام مردم آن را به كار بگيريم و كل جمعيت را پوشش دهد.

اكنون حدود 7 تا 15ميليون نفر در كشور هستند كه اطلاعات‌شان درهيچ بانك اطلاعاتي وجود ندارد و اين مسئله بسيار مشكل‌ساز خواهد بود. ايزدي در ادامه با اشاره مبهم بودن مصوبه هدفمندي اعلام كرد: اينكه مصوب شده درآمد بالاي 2.5ميليون تومان از دريافت يارانه حذف شوند داراي ابهام است؛ چراكه مشخص نيست منظور درآمد كل خانوار است يا سرپرست، تعداد اعضا و يا استان محل سكونت نيز تعيين نشده است. اين در حالي است كه وضعيت درآمد و هزينه در استان‌هاي مختلف با يكديگر متفاوت است به‌عنوان مثال شرايط تهران با ساير استان‌ها همسطح نيست.

در جريان بررسي لايحه بودجه سال آينده در روزهاي اخير كميسيون تلفيق، اينگونه توافق شد كه با كسر 5هزار ميليارد تومان از منابع 42هزار ميليارد توماني كه دولت براي توزيع نقدي و غيرنقدي پيشنهاد كرده بود، يارانه خانوارهاي با درآمد بيش از 2.5ميليون تومان حذف شود. اين مصوبه نشان مي‌دهد كه براي كاهش 5هزار ميليارد توماني از جمع 42هزار ميليارد تومان يارانه، بايد يارانه نقدي بيش از 9ميليون نفر حذف شود.

  • حذف يارانه براساس درآمد، كارشناسي نيست

الياس نادران، عضو هيأت رئيسه كميسيون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از طرح حذف يارانه خانوارها با درآمد ۲.۵ميليون تومان به خبرگزاري خانه ملت گفت: بنده اين برآوردهاي عددي را به هيچ عنوان كارشناسي نمي‌دانم و كاملا مخالف آن هستم. تفكيك خانوارها براساس يك درآمد مشخص، كارشناسي نيست. الياس نادران گفت: دولت به مستندات درآمدي اشخاص دسترسي داشته و تفكيك طبقات درآمدي براي قوه مجريه چندان دشوار نيست. به گفته اين نماينده مجلس، مسائلي از قبيل تعداد اعضاي خانوار، ميزان هزينه و ساير پارامترها در مرفه بودن خانوار تأثيرگذار بوده و نمي‌توان با تعيين يك عدد ساده، اقدام به حذف از دريافت يارانه نقدي كرد.

کد خبر 287086

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha