یک روزنامه آمریکایی، مدعی شد رهبرانقلاب اخیرا پاسخ نامه رئیس‌جمهور آمریکا را داده است؛ نامه‌ای که اوباما، آبان‌ماه سال‌جاری برای رهبر جمهوری اسلامی ایران نوشته بود و در آن، درباره امکان همکاری تهران و واشنگتن در نبرد با گروه تروریستی داعش درصورت دستیابی به توافق هسته‌ای سخن گفته بود.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال مدعی شد رهبر انقلاب پاسخ نامه اوباما را داده است.

اين ادعا از سوي وال استريت ژورنال در حالي مطرح شده كه پاسخ ايران به درخواست رئيس‌جمهور آمريكا، خبر جديدي نيست و پيش از اين پاسخ درخواست آمريكا از ايران براي همكاري با اين كشور در مقابله با تروريست‌هاي داعش داده‌ شده است . اين خبر را جي سالمون خبرنگار روزنامه آمريكايي وال استريت ژورنال كه به داشتن روابط نزديك با كاخ سفيد مشهور است، در اين روزنامه منتشر كرد. سالمون به نقل از يك ديپلمات ايراني كه خواست نامش فاش نشود مدعي شده كه پاسخ رهبر معظم انقلاب محرمانه و البته كاملا «محترمانه» بود اما تعهدي در بر نداشت.

گرچه هنوز منابع رسمي آمريكايي و ايراني اين خبر را تأييد نكرده‌اند اما وال استريت ژورنال نوشته، يك مقام ارشد در كاخ سفيد هم از اظهارنظر درباره وجود چنين نامه‌اي خودداري كرده است.اينطور به‌نظر مي‌رسد كه خبر ادعايي «وال استريت ژورنال» نوعي تلاش براي بازي رسانه‌اي با اخبار عادي است كه محتواي پنهاني ندارد؛ چرا كه رهبر انقلاب در تمامي مواضع و سخنراني‌هاي خود ضمن برشمردن دروغ‌هايي كه غرب براي ادامه فعاليت گروه‌هاي تروريستي در منطقه غرب آسيا و شمال آفريقا گفته‌ است، همواره با لحني محترمانه ولي صريح پاسخ هرگونه ادعا در زمينه همكاري با كشورهاي فرامنطقه اي و ائتلاف‌هاي دروغين براي مبارزه با تروريسم در منطقه را داده‌اند. علي شمخاني، نماينده مقام معظم رهبري در شوراي‌عالي امنيت ملي آبان‌ماه امسال، درخصوص نامه اخير اوباما به رهبر معظم انقلاب اسلامي گفت:

نامه نگاري رئيس‌جمهور آمريكا داراي سابقه چندين ساله است و دربرخي موارد نيز پاسخ‌هايي به اين مكاتبات ارائه شده است. وي با انتقاد از رويكردهاي دوگانه هيأت حاكمه آمريكا كه در مكاتبات محرمانه و مواضع اعلامي داراي تناقض‌هاي آشكار است، اين روش را صرفا اقدامي با هدف تأثير‌گذاري بر فضاي داخلي اين كشور عنوان كرد و افزود: مواضع صريح، شفاف و قاطع جمهوري اسلامي در موضوع هسته‌اي مجددا به رئيس‌جمهور ايالات متحده آمريكا يادآوري و بر عدم‌پذيرش برنامه غني‌سازي‌ نمايشي از سوي جمهوري اسلامي ايران تأكيد شده است.

پيش‌تر خبرنامه اوباما به رهبر جمهوري اسلامي ايران را نيز براي نخستين‌بار «وال استريت ژورنال» منتشر كرده بود. وال استريت‌ژورنال خبر ارسال نامه از سوي اوباما به رهبر انقلاب را آبان ماه امسال منتشر كرد و در پي آن فارين پاليسي نوشت كه اين نامه نشان مي‌دهد مبارزه عليه تروريست هاي داعش بدون حضور ايران بي نتيجه خواهد بود. رهبر انقلاب قبل از انتشار خبر اين نامه و متعاقب اظهارنظرهاي شفاهي مقامات آمريكايي در گفت‌وگو با مقامات ايراني درخصوص حضور در ائتلاف عليه داعش، جزئيات درخواست مقامات آمريكايي در اين زمينه را افشا كرده و مباني و دلايل مخالفت جمهوري اسلامي با حضور در اين ائتلاف را نيز بيان كرده بودند. ايشان هنگام مرخص شدن از بيمارستان در‌شهريور سال‌جاري طي مصاحبه‌اي فرمودند:

همان روزهاي اوّلي كه مسئله داعش در عراق پيش آمد، آمريكايي‌ها به‌وسيله سفيرشان، از سفير ما در عراق، درخواست كردند كه بياييد بنشينيم درباره داعش با هم هماهنگي كنيم. سفير ما اين را منعكس كرد؛ بعضي از مسئولين ما هم حرفي نداشتند، من مخالفت كردم؛ گفتم در اين قضيه، ما به‌خصوص با آمريكا همراهي نمي‌كنيم؛ چون اينها خودشان دستشان آلوده است؛ در اين قضيه ما چطور بياييم با كساني كه دستشان آلوده است و نيتشان آلوده است همكاري كنيم؟

بعد از آن هم همين آقاي وزيرخارجه‌اي كه اين حرف را آمد جلوي چشم همه دنيا پشت دوربين گفت كه «ما از ايران همكاري نمي‌خواهيم»، همين ايشان، شخصاً از آقاي دكتر ظريف درخواست كرده بود كه بياييد ما در اين قضيه همكاري كنيم؛ دكتر ظريف رد كرد. معاون او هم - كه او هم يك زني است كه مي‌بينيد، مي‌شناسيد - از آقاي عراقچي در مذاكراتش درخواست كرده بود كه بياييد ما همكاري كنيم؛ اينها رد كردند. بعد از آنكه آنها رد كردند و ما صريحاً گفتيم با شما در اين قضيه همكاري نمي‌كنيم، حالا مي‌گويند ما ايران را نمي‌خواهيم وارد كنيم!

کد خبر 287192

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha