همشهری آنلاین: رهبران اوکراین و جدایی‌طلبان حامی روسیه در پی درگیری‌های شدید در شرق این کشور که پیش از آغاز آتش‌بس رخ داده بود، متعهد به احترام به این آتش‌بس شدند.

 آتش بس در اوکراین

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، براساس توافق صلح امضا شده میان کی‌یف و شورشیان در مینسک، آتش‌بس از ساعات اولیه روز یکشنبه در شرق اوکراین آغاز شد.

این توافقنامه پس از 16 ساعت مذاکره میان رهبران اوکراین، روسیه، آلمان و فرانسه حاصل شد.

کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای گفت: پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین در تماس تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه اطمینان داد که به این آتش‌بس احترام می‌گذارد و با خرسندی به استقبال آن رفته است.

دفتر پوروشنکو نیز پس از این تماس تلفنی در بیانیه‌ای گفت: این سه رهبر توافق کردند که تمامی طرفین از جمله روسیه باید به تعهدات خود عمل کرده و به این آتش‌بس احترام بگذارند.

از سوی دیگر الکساندر زاخارچنکو، رهبر شورشیان دستوری را صادر کرده و به نیروهایش فرمان داد تا از ساعات اولیه امروز بر این آتش‌بس کلی و فوری نظارت و کنترل داشته باشند.

این در حالی است که وی به نیروهایش این اجازه را داد تا با تمام نیرو و تسلیحات به هرگونه حمله‌ای که مشاهده کردند، واکنش نشان دهند.

یکی از مقامات ارشد جمهوری خودخوانده لوهانسک نیز تاکید کرد، نیروهایشان از این آتش‌بس پیروی می‌کنند و تسلیحات سنگین را از این منطقه خارج می‌کنند.

ایرنا نيز در گزارشي از مسكو اعلام كرد: رییس جمهوری اوکراین و رهبر جدایی طلبان در دونتسک دستور آتش بس را برای نیروهای زیر فرمان خود صادر کردند.

پترو پوروشنکو رئیس جمهوری اوکراین فرمان برقراری آتش بس از سوی نیروهای دولتی را در چارچوب توافقنامه صلح امضا شده در پنجشنبه گذشته در مینسک پایتخت بلاروس صادر کرد.

خبرگزاری رویترز از کی یف نیز در این باره گزارش داد، پوروشنکو در یک بیانیه تلویزیونی که به همراه 'ویکتور موژنکو' رئیس ستاد ارتش اوکراین صادر شد گفت : 'من اکنون به نیروهای مسلح اوکراین دستور می دهم از نیمه شب 15 فوریه آتش بس برقرار کنند. '

این آتش بس طبق توافقی صورت می گیرد که طی هفته جاری با میانجیگری رهبران آلمان و فرانسه، شورای امنیت و همکاری اروپا میان دولت و جدایی خواهان اوکراین حاصل شد.

به گزارش ایرنا، این درحالی است که ساعتی پیش آلکساندر زاخارچنکو رییس جمهوری خودخوانده دونتسک نیز فرمان ویژه برقراری آتش بس در مناطق مناقشه را صادر کرده بود.

این گزارش حاکی است، آرسن آواکوف وزیر کشور اوکراین روز شنبه در شبکه اجتماعی فیس بوک نوشت: نیروهای واحدهای وزارت کشور و گارد ملی اوکراین ساعت 12 شب به وقت کی یف مطابق با توافقنامه دونتسک آتش بس می کنند.

وی افزود: به تمام واحدهای نظامی اوکراینی مستقر درخطوط مقدم جبهه های نبرد با جنگجویان، پیام های تلگرام ارسال شده است که آتش بس کنند.

آواکوف درپیام خود به واحدهای اوکراینی نوشته است: به عنوان وزیر کشور اعلام می کنم واحدهای وزارت کشور و گارد ملی اوکراین باید آتش بس را رعایت کنند.

الکساندر زاخارچنکو وایگور پلوتنیتسکی سران جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوهانسک روزشنبه طی فرمان هایی آتش بس در جبهه های نبرد با نیروهای اوکراینی را اعلام کردند.

توافقنامه مینسک 12 ماه فوریه در مذاکرات سران گروه نورماندی شامل روسیه، فرانسه، اوکراین و آلمان و نشست گروه تماس در پایتخت بلاروس امضا شد.

مطابق این توافقنامه، آتش بس از ساعت یک بامداد روز یکشنبه به وقت مسکو میان نیروهای اوکراینی و شبه نظامیان در مناطق مناقشه در دونتسک و لوهانسک برقرار می شود.

کد خبر 287265

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha